• شنبه / ۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1402070804864
  • خبرنگار : 71667

هوشمندسازی لازمه کاهش هزینه‌های لجستیکی

هوشمندسازی لازمه کاهش هزینه‌های لجستیکی

با هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر افزایش سرعت و دقت و کاهش قیمت تمام شده محصول در راستای هماهنگی این اکوسیستم می توان گام‌های موثری در سیستم حمل و نقل پستی برداشت.

به گزارش ایسنا، طی چند ساله‌ی اخیر چند جریان اتفاق افتاده است؛ اولاً به‌صورت کلی از نزدیک به دو دهه گذشته فضاهای الکترونیکی باعث شد که حجم مرسولات پستی از نوع بسته، پاک و نامه کمتر شود و این اتفاق جریان خدمات پستی را به‌لحاظ نوع محصولات دست‌خوش تغییر داد و همزمان توسعه تجارت الکترونیک به‌ویژه با تاثیرپذیری از ماجرای پاندمی کرونا شرایطی را به‌وجود آورد که متناسب با کاهش محصولات از نوع پاکت و نامه، بسته‌ها و امانات پستی افزایش پیدا کردند و طبعتاً زیرساخت و فرایندی که برای این‌ها مورد نیاز است ماهیت کاملاً متفاوت از هم‌دیگری به‌لحاظ لجستیک و فضا و نوع بسته‌بندی و منابع انسانی خواهد داشت.

شرایط جدید ایجاد شده برای پست پس از دوران کرونا فرصت مغتنمی برای دفاتر پستی ایجاد کرد تا در این چارچوب به سمت و سویی حرکت کنند که مجبور باشند نیاز مشتریان را محقق کنند و عملاً این به ارتقای خدمات پستی خواهد انجامید؛ در کنار این واقعیت‌ها موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین هم به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه بهره‌وری مورد توجه است که از این جهت نفوذ این فناوری‌ها در حوزه خدمات پستی محسوس است و زمینه‌های آن در استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین دیده می‌شود.

در این راستا پدیده هوش مصنوعی هم به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و به نظر می‌رسد توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به قوه تخیل ما و قدرت رایانه‌هاست؛ در حالی که مزایای هوش مصنوعی واضح و روشن است، اختلاف نظرهایی نیز پیرامون این فناوری وجود دارد اما با همه این تفاسیر هوش مصنوعی می‌تواند تأثیراتی بر آینده هم داشته باشد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، هوش مصنوعی یکی از قدرتمندترین فناوری‌های روی این سیاره است و پتانسیل باورنکردنی برای و بازتعریف تجارت، جوامع و سبک زندگی ما دارد. اینترنت پیش از این حدود ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی را متحول کرده است و این فناوری  مابقی آن را تغییر شکل خواهد داد. علاوه بر موارد ذکر شده هوش مصنوعی می‌تواند یک تغییردهنده واقعی بازی باشد اما می‌تواند اثرات جدی و مشکلات بالقوه‌ای را نیز ایجاد کند.

در همین رابطه محمد لیائی-معاون وزیر ارتباطات ومدیرعامل شرکت ملی پست- در آیین اختتامیه دومین رویداد از سلسله رویدادهای پل سرمایه گذاری با موضوع لجستیک و حمل و نقل هوشمند با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت ملی‌ پست با راه اندازی ۱۴ مرکز نوآوری در سراسر کشور با شرکت‌های دانش بنیان همکاری  دارد، گفت: زمینه همکاری پست با شرکت‌های دانش بنیانی است که در حوزه لجستیک و حمل و نقل فعال بوده و  خدمت یا محصولی را همسو با سرویس‌ها و خدمات پستی ارائه می‌دهند.

طبق اعلام شرکت ملی پست، وی به ناهماهنگی‌های موجود در اجزای مختلف سیستم حمل و نقل اشاره کرد و افزود: با هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر افزایش سرعت و دقت و کاهش قیمت تمام شده محصول در راستای هماهنگی این اکوسیستم می توان گام‌های موثری برداشت.

گفتنی است اوایل سال جاری محمد احمدی- معاون فنی شرکت ملی پست- در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه و بهره‌وری مورد توجه است که از این جهت نفوذ این فناوری‌ها در حوزه خدمات پستی محسوس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha