• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070402242
  • خبرنگار : 50548

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری:

موسسات غیردولتی بازوی آموزش عالی اند و مشمول طرح تجمیع و ادغام نخواهند شد

موسسات غیردولتی بازوی آموزش عالی اند و  مشمول طرح تجمیع و ادغام نخواهند شد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در خصوص اهمیت تجمیع و ادغام دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه‌های غیردولتی از این جهت که باری بر دوش دولت‌ها نیستند و در طی۲۰ سال فعالیت خود توانسته‌اند به ‌عنوان بازویی برای نظام آموزش عالی کشور باشند و همچنین با توجه به سیاست مردمی‌سازی وزارت‌های علوم و بهداشت، مشمول کوچک‌سازی نخواهند شد.

منصور تاجری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در زمره خوش‌نام‌ترین‌ موسسات آموزش عالی استان قرار دارد، اظهار کرد: این موسسه ۱۷ سال پیش فعالیت‌ خود را آغاز کرد و دارای بیش از ۲۰۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد است که ۴۹ درصد این تعداد را آقایان و ۵۱ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۱۸۷۳ نفر دانشجویان بومی، ۱۰۷ نفر دانشجوی غیربومی و ۲۶ نفر دانشجوی غیرایرانی اند، البته در حال تلاش برای کسب مجوز جذب دانشجویان بین‌الملل هستیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از دانشجویان غیرایرانی را در چرخه فعالیت‌های آموزشی اقبال قرار دهیم.

وی ادامه داد: مؤسسه آموزش عالی اقبال با همکاری ۴۳ عضو هیات علمی ثابت اعم از استاد تمام، دانشیار، استادیار و مربی و همچنین ۳۲ یاور علمی و کارمند فعالیت می‌کند. زیربنای سازمان مرکزی حدود ۶۰۰۰ مترمربع و دارای کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف است. همچنین مرکز خدمات مشاوره‌ای روان‌شناختی که در بلوار بعثت واقع شده و مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت مهارت‌محور که در محل مؤسسه دایر است نیز مشغول فعالیت هستند.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با اشاره به مشکلات نظام آموزش عالی غیردولتی، بیان کرد: دانشجوسالاری، وابستگی مالی دانشگاه، موازی‌کاری در مؤسسات همجوار به دلیل عدم توجه به آمایش سرزمینی در صدور مجوزها، کمبود و نارسایی‌های معیشتی و رفاهی اعضای هیات علمی، خلاء ارتباط دانشگاه با صنعت و توجه صرف به انتقال علم و آموزش از جمله آسیب‌های این مؤسسات است.

تاجری افزود: اگر کارکرد اصلی دانشگاه را تولید، انتقال و کاربردی کردن علم بدانیم، ضعف در پژوهش و عملیاتی کردن مسائل آموزشی ایراداتی است که بر این گونه مؤسسات وارد است. نسبت کم استاد به دانشجو، ضعف در فعالیت‌های فرهنگی و بی‌انگیزگی دانشجویان و استادان در مؤسسات از جمله دیگر آسیب‌هاست.

خراسان رضوی در سال ۱۴۲۴ قطب آموزش‌های عالی مهارتی در شرق کشور می‌شود

وی با اشاره به سند آمایش سرزمینی خراسان رضوی، عنوان کرد: این سند به مسائل مهمی همچون بحران آب، آینده انتقال آب، حاشیه‌نشینی، مهاجرت‌ها و جایگاه زبان و فرهنگ در استان پرداخته است. در نتیجه‌گیری افق ۱۴۲۴ این سند پیش‌بینی شده که به بهره‌مندی از نظام حکمرانی خوب و اقتصاد مترقی دانش‌بنیان برسیم که با توجه ویژه به موضوع علم و فناوری حاصل خواهد شد. به این معنا که خراسان رضوی قطب آموزش‌های عالی مهارتی در شرق کشور شود.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری در خصوص اهمیت تجمیع و ادغام دانشگاه‌ها، گفت: این موضوع متأثر از سیاست‌های کلی مرتبط با تجمیع دانشگاه‌ها پیش خواهد رفت، اما دانشگاه‌های غیردولتی از این جهت که باری بر دوش دولت‌ها نیستند و در طی۲۰ سال فعالیت خود توانسته‌اند به ‌عنوان بازویی برای نظام آموزش عالی کشور باشند و همچنین با توجه به سیاست مردمی‌سازی وزارت‌های علوم و بهداشت، مشمول کوچک‌سازی نخواهند شد، اما لازم است انتخاب رشته‌ها در مؤسسات براساس آمایش دانشگاهی صورت گیرد و با شوراهایی که در سراسر کشور وجود دارد، هماهنگ شود.

تاجری با اشاره به برنامه‌ای که در موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری بر اساس فرهنگ جهادی تنظیم شده، اظهار کرد: در این موسسه با بهره‌گیری از سه ساحت اعتقادی، عقلانی و رفتاری و همچنین هم‌افزایی بیشتر بین همکاران‌، با یک سیستم مدیریت مشارکتی، برنامه‌ای را تدوین کردیم که منظومه‌ای از رویدادهای دانش‌بنیان علمی، فرهنگی، فناوری و نوآوری را با انجام فعالیت‌هایی از جنس کارهای باکیفیت در برمی‌گیرد. بر اساس این برنامه باید مهر استانداردی در کنار هر فعالیتی که در این مؤسسه صورت می‌گیرد، حک شده باشد.

به دنبال ایفای نقش خودمان در اقتصاد دانش‌بنیان استان هستیم

وی ادامه داد: از این روی مهمترین رویکرد ما در مؤسسه اقبال، حرکت به سمت یک دانشگاه کارآفرین با یک اقتصاد دانش‌بنیان و نوآورانه است. بدین صورت که تمامی فعالیت‌های این مؤسسه باید رویکرد کارآفرینانه و سمت و سوی نوآورانه داشته باشد. در واقع ما به دنبال ایفای نقش خودمان در اقتصاد دانش‌بنیان استان در برنامه توسعه چهارساله هستیم. ما باید در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان استان جایگاه خودمان را بیابیم. برای این کار، فرصت‌شناسی برای ارائه خدمات گسترده‌تر و عمیق‌تر به جامعه دانشگاهی و مردم یکی از راهبردهای اساسی ماست.

تاجری با اشاره به رویکرد شناسایی پنجره‌های فرصت فناورانه منطقه در مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، گفت: رشته‌ها باید پیوست اشتغال و کارآفرینی داشته باشند، علاوه بر آن باید در استان نیازسنجی شود. در واقع احصای نیازهای استان قبل از تخصیص رشته‌ها ضرورت دارد. با اجرای این رویکرد، در میان مؤسسات آموزش عالی هم‌نوع خود در استان که مأموریت راهبردی داریم، در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی پیش‌رو، تأثیرگذار و جریان‌ساز خواهیم بود. این موضوع می‌تواند از طریق همکاری‌های مشترک، دیپلماسی علمی، ارتباطات بین‌الملل، توسعه رشته‌ها، آموزش دانش فنی نیازمحور و گسترش آموزش‌های کوتاه‌مدت اشتغال‌زا، مهارت‌محور، مسئله‌محور و محصول‌محور صورت گیرد.

وی با اشاره به فعال‌سازی مرکز نوآوری و شتابدهی در مؤسسه آموزش عالی اقبال، ادامه داد: این مرکز با هدف ارتقاء تعلق خاطر دانشجویان و دانش‌آموختگان و برقراری ارتباط آنان با دانشگاه و صنعت پس از دانش‌آموختگی ایجاد شده است. بدین ترتیب با مدیریت مؤثر منابع مالی و جذب منابع متنوع و متعدد از دریچه طرح‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های پژوهشی و آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، ان‌شاءالله مؤسسه ما در افق ۴ ساله بعدی، مؤسسه‌ای الهام‌بخش و برخودار از نیروهای کارآمد خواهد بود.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با بیان اینکه در زمینه ارتباطات بین‌الملل فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: در رابطه با گسترش زبان فارسی که مأموریت راهبردی ماست، گفت‌وگوها و توافقاتی را با سرکنسولگری‌ها داشته‌ایم و با بهره‌گیری از تجربیاتی که در فرهنگ جهادی شکل گرفته، برنامه‌ریزی‌هایی صورت خواهد گرفت.

تاجری افزود: در نظر داریم در سالروز تولد اقبال لاهوری که یک مصلح اجتماعی، متفکر و شاعر مسلمان فارسی‌زبان است، جشنواره شعر دانشجویی برای دانشگاه‌های استان برگزار کنیم، همچنین در پاسداشت و تکریم جایگاه اقبال لاهوری، جایزه سال علامه اقبال را تدارک دیده‌ایم که به صورت دوسالانه اهدا می‌شود و در آن بهترین طرح‌های فناورانه دانشجویان برگزیده خواهد شد.

وی با اشاره به رشته‌هایی که در موسسه آموزش عالی اقبال تدریس می‌شود، گفت: در سه حوزه فنی مهندسی، علوم انسانی و هنر دانشجو می‌پذیریم و پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰۰۰ دانشجو را در ترم پاییز داریم. در حال حاضر ۳۸ رشته در گروه فنی مهندسی مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم و برای اقدامات بعدی مأموریت معاون پژوهشی این است که به علت محدودیت فضای فیزیکی کنونی و مقرون به صرفه نبودن افزایش آن با توجه به کاهش ظرفیت‌های دانشجویی، به سمت ایجاد پژوهشکده حرکت کنیم.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری درباره سیر ورود دانشجویان به این موسسه و افت تقاضا در برخی رشته‌ها، بیان کرد: در رشته‌هایی چون مکانیک و برنامه‌ریزی و طراحی شهری با افت ورود دانشجویان مواجه بوده‌ایم، اما در مقایسه با دیگر موسسه‌های آموزش عالی استان، ثبت‌نام خوبی در مقطع کارشناسی ارشد داشته‌ایم و حدود ۲۸۰ نفر ظرفیت داریم. همچنین در رشته‌ای مانند عکاسی در مقطع کارشناسی ارشد شاهد رشد بیش از دو برابری بوده‌ایم، علاوه بر آن در رشته‌هایی مانند معماری، حسابداری و روان‌شناسی نیز روند رو به رشد ثبت‌نام‌ها را شاهد هستیم.

موسسات غیردولتی بازوی آموزش عالی اند و  مشمول طرح تجمیع و ادغام نخواهند شد

مؤسسه اقبال لاهوری حائز رتبه یک در میان مؤسسات آموزش عالی استان

تاجری با اشاره به رتبه‌بندی مؤسسه آموزش عالی اقبال در عرصه بین‌المللی، عنوان کرد: رتبه وبومتریک در میان موسسات آموزش عالی غیر دولتی کشور در  شش دوره قبل اول بودیم الان در کشور دوم هستیم و  در میان موسسات غیر دولتی استان و منطقه نه کشور اول و در میان دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور رتبه 177 را داریم.

وی با اشاره  فعالیت‌های فرهنگی موسسه اقبال، اظهار کرد: علاوه بر طراحی رویدادهای مناسبتی فرهنگی، برنامه‌های شاخصی را شامل جشنواره‌های مختلف دانشجویی، برگزاری نمایشگاه‌های هنری، جشن‌های فارغ‌التحصیلی، دیدار با مفاخر علمی و فرهنگی، اردوهای جهادی و دیگر برنامه‌های فرهنگی تربیتی متناسب با ذائقه‌ها و سلائق گوناگون دانشجویی تهیه و تدوین کرده‌ایم.

سرپرست مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری با اشاره به رویکرد این موسسه برای پر کردن خلاء ارتباطی میان فارغ‌التحصیلان با صنعت، گفت: با ایجاد مراکز نوآوری و شتابدهی سعی می‌کنیم دانشجویان جدیدالورود را در چرخه فعالیت‌های کارآفرینی قرار ‌دهیم. برای توانمندسازی دانشجویان در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، پس از شناسایی دانشجویان ایده‌پرداز و با انجام استعدادیابی، در وهله اول با درک حوزه‌های علاقمندی آنان و طبقه‌بندی‌شان و دعوت به شرکت در ۱۲ جلسه کارآفرینی و سخنرانی علمی با حضور صاحبان صنایع، به ایجاد یک دغدغه ذهنی کارآفرینی در دانشجویان کمک می‌کنیم.

تاجری اضافه کرد: در مراحل بعد ورود به مراکز شتابدهی و شرکت در مسابقات را تدارک دیده‌ایم. بازدیدهای علمی از جمله دیگر اقدامات برای آشنایی دانشجویان با فضای کسب و کار است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha