• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402062918460
  • منبع : بازار

دومین پژوهش فودکس

بررسی تخصصی ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

بررسی تخصصی ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

از قدیم گفته‌اند که سلامتی بهترین نعمت است و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از مواردی که تاثیر مستقیمی روی سلامت جسمی و حتی روانی افراد دارد، داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است. توجه به سلامت غذایی و داشتن تغذیه سالم برای ایرانی‌ها موضوع جدیدی نیست؛ حتی پیش از شکل‌گیری پزشکی مدرن و در بین حکیمان و طبیبان هم دستورات غذایی برای پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها امری عادی بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت فودکس ایران، هرچند این‌ روزها باتوجه به تنوع محصولات غذایی و همچنین بالا رفتن تکنولوژی‌های تولید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف، داشتن دانش تغذیه‌ای درباره این محصولات و غذاهایی که می‌خوریم برای سالم ماندن در دنیای مدرن و ماشینی‌شده بیشتر از قبل برایمان ضرورت دارد. 

واقعیت این است که تقریبا درصد بالایی از مردم ما می‌دانند و باور دارند که اگر می‌خواهند جسم و روان سالمی داشته باشند، باید به تغذیه خود اهمیت بدهند. با این‌حال متاسفانه چگونگی انتقال دانش درباره «سلامت مواد غذایی» و منابعی که از طریق آن‌ها درباره دانش تغذیه‌ای اطلاعات به‌دست می‌آوریم، حلقه گمشده دست‌یابی به اطلاعات درست و ثابت است. 

پژوهش ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

خیلی وقت‌ها با وجود اینکه می‌دانیم مفهوم کلی سلامت غذایی چیست، اما دید درستی درباره استانداردهای یک تغذیه سالم نداریم. به همین دلیل نیز فودکس ایران به‌عنوان مجموعه‌ای که مأموریت خود را ارائه محصولات و خدمات باکیفیت به فعالان صنایع غذایی و نوشیدنی و ارتقای دانش مصرف‌کننده نسبت‌ به تغذیه سالم تعریف کرده، پژوهشی انجام داده تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توانیم درک درستی از تغذیه سالم داشته باشیم؟

این پژوهش به‌نام «ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان» در خرداد ۱۴۰۲ و با تکیه بر پرسشنامه و با مشارکت حدود ۴۸۰۰ نفر از ایرانیان انجام شده است. سوالات پرسش‌نامه‌ به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود تا شرکت‌کنندگان پاسخ دهند که چه اندازه نحوه تغذیه خودشان را سالم می‌دانند و چه میزان عادت‌های غذایی درستی دارند. از دل این پرسش‌نامه یک پژوهش ۵۰ صفحه‌ای بیرون آمده که خواننده می‌تواند براساس داده‌های آن به یک دید جامع درباره نگرش ایرانی‌ها نسبت به معنای تغذیه سالم دست پیدا کند.

درباره الگوی رفتار تغذیه‌ای ایرانی‌ها چه می‌دانیم؟

در کنار پرسش‌نامه، این پژوهش به اسناد و مقالات داخلی و بین‌المللی بسیار زیادی درباره تغذیه ایرانیان هم استناد کرده تا به‌کمک مقایسه‌ داده‌های به‌دست آمده و منابع موثق نتیجه‌گیری‌های نهایی هرچه بیشتر با واقعیت موجود درباره ایده سلامت غذایی ایرانی‌ها همخوانی داشته باشد.

از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین موضوعاتی که در این پژوهش می‌خوانید، نگاهی آماری و همراه با اعداد و ارقام درباره مصرف روزانه‌ مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف مثل آب، میوه و سبزیجات، گوشت قرمز و سفید، نان و غلات است. همچنین میزان آشنایی ایرانی‌ها با نشان‌های مختلف سلامت که روی محصولات غذایی وجود دارد، مثل نشان سیب سلامت، نشان ایزو امنیت غذایی و علامت استاندارد ایران هم در این پژوهش بررسی شده است.

فودکس ایران در پژوهش خود درباره منابع کسب اطلاعات تغذیه‌ای بین ایرانیان هم پرس‌وجو کرده‌ است تا مشخص شود که ایرانیان معمولا اطلاعات خود درباره تغذیه سالم را از چه منابعی به‌دست می‌آورند. 

می‌دانیم که یکی از عوامل اصلی که روی انتخاب غذا اثر می‌گذارد، ذائقه شخصی یا فرهنگ غذایی کشوری و قومی و حتی خانوادگی است. برای همین هم بخش دیگری از پژوهش فودکسی‌ها شامل بررسی رفتارهای تغذیه‌ای مشارکت‌کننده‌ها بود و در آن میزان مصرف تنقلات، مولتی‌ویتامین‌ها و اطلاعات تغذیه‌ای به‌صورت تفکیک‌شده و براساس سن افراد منتشر شده است. 

پژوهش ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان مکمل پژوهش پیشین فودکس است

بد نیست بدانید که پژوهش «ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان» در واقع دومین پژوهشی است که تیم فودکس ایران با موضوع سلامت تغذیه ایرانی‌ها انجام داده است. در پژوهش قبلی فودکس به‌نام پژوهش «بشقاب من» از مشارکت‌کنندگان پرسیده شده بود تا چه اندازه نحوه تغذیه خود را سالم می‌دانند. هدف این بود که براساس متغیرهای جمعیت‌شناختی، مشخص شود هر شخص چه میزان مواد غذایی مختلف را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کند. پژوهش «بشقاب من» در نهایت سبد غذایی ایرانیان را با استانداردهای ملی و بین‌المللی مقایسه کرده بود تا داده‌های به‌دست‌آمده توسط شرکت‌کنندگان براساس تحلیل و بررسی بیش‌تری نتیجه‌گیری شود. 

تقریبا بیشتر مشارکت‌کنندگان در پژوهش بشقاب من اعتقاد داشتند که تغذیه آن‌ها در حد متوسط از سلامت برخوردار است. بنابراین فودکسی‌ها در پژوهش ایده سلامت غذایی ایرانی‌ها تلاش کردند تا به‌طور دقیق بررسی کنند که این اعتقاد مردم به سلامت تغذیه‌شان تا چه اندازه صحیح است.

به‌طور کلی خدمات تیم فودکس ایران برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بسیار متنوع است. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: 

  • برپایی نمایشگاه دیجیتال فودکس به‌صورت دائمی برای برندهایی که در صنایع غذایی و نوشیدنی فعالیت می‌کنند
  • پیاده‌سازی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای برندهای غذایی و نوشیدنی 
  • طراحی و اجرای تبلیغات برای برندهای غذایی و نوشیدنی در بستر دیجیتال
  • تحقیقات جامع بازار مرتبط با صنعت به‌صورت کمی و کیفی
  • مشاوره تخصصی به مدیران صنایع غذایی و نوشیدنی برای توسعه کسب‌وکار و صادرات
  • ایجاد فضایی برای متخصصان و فعالان صنعت غذا و نوشیدنی به نام Food Expert و کمک به شبکه‌سازی، دستیابی به اطلاعات تخصصی صنعت، شرکت در ورکشاپ‌ها، دسترسی به ابزارها و راهکارهای توسعه کسب‌وکار، و تامین نیروی انسانی متخصص این صنعت
  • ارائه اطلاعات و آگاهی‌بخشی درباره تغذیه سلامت‌محور، و گزارش‌های تخصصی بازار تغذیه و رفتار مصرف‌کننده

بررسی تخصصی ایده سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

واقعیت این است که معنای غذای سالم برای هر فرد با توجه به عوامل مختلفی مثل فرهنگ، باور، تحصیلات و تجربه‌هایی که از محیط اطرافش‌ داشته می‌تواند متفاوت باشد. با این‌حال برای خیلی‌ از ایرانی‌ها تغذیه سالم یعنی غذایی که دارای ویتامین و مواد مغذی باشد، محلی یا ارگانیک و تازه باشد.

برای داشتن یک جامعه سالم فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی درباره تغذیه سالم و مصرف محصولات غذایی باکیفیت ضروری است. به همین منظور، تیم فودکس ایران با انجام چنین پژوهش‌هایی تلاش دارد تا الگوی مصرف غذاهای بهداشتی را براساس استانداردهای بین‌المللی در ایران هم ترویج کند. 

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha