به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، در حال حاضر در «دورتموند» به شهروندانی که بیخیال رانندگی با خودروهای بنزینی و دیزلی شوند، بلیت دو ماهه حمل و نقل شهری و منطقهای داده میشود. البته متقاضیان باید گواهینامه خود را به مرکز خدمات شهری تحویل دهند.
با این حال این طرح در «لورکوزن» تنها شامل افراد مسنِ بالای ۷۵ سال میشود. در بُن هم این طرح، افراد دارای بیش از ۶۰ سال را در بر میگیرد و مدت بهرهمندی از آن نیز شش ماه است. در «انپه-رور-کرایس» تا کنون ۱۳۰ نفر برای استفاده از طرح دریافت بلیت حمل و نقل عمومی رایگان نامزد شدهاند. در شهر «لوبک» نیز به دلیل استقبال بالا، دوره بهرهمندی از بلیتهای طراحی شده برای این طرح، یکساله تعیین شده است.
اجرای این طرح پس از آن در دستور کار قرار گرفت که ایده فروش کارتهای ماهانه ۴۹ یورویی برای استفاده نامحدود از تمامی وسایل نقلیه عمومی شهری و بینشهری مورد استقبال شهروندان آلمانی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
مطابق آمار رسمی، تاکنون بیش از سه میلیون نفر اقدام به خرید این کارتهای ۴۹ یورویی کردهاند.
این کارتها جایگزین بلیتهای ۹ یورویی ارائه شده برای استفاده نامحدود ماهانه از حمل و نقل شهری شد؛ طرحی که طی دوره اجرایش در تابستان سال پیش (۲۰۲۲) موجب کاهش تولید ۱.۸ میلیون تُنی گازهای کربنی شده بود.
با توجه به اینکه تصمیمگیری در مورد حمل و نقل عمومی توسط مقامهای محلی صورت میگیرد، دریافت و استفاده از کارتهای اشتراک ۴۹ یورویی هنوز در سراسر آلمان ممکن نیست.
در ردیف اقدامات اینچنینی و در حمایت از برنامههای شهری سازگار با محیط زیست، لوکزامبورگ نیز نخستین کشور جهان بود که در سال ۲۰۲۰ حمل و نقل عمومی خود را رایگان کرد. از آن پس، مالت، اتریش، قبرس و اسپانیا نیز اقدام به ارائه تخفیفهای بالا برای استفاده مردم از حمل و نقل شهری کردهاند.
همچنین فرانسه اخیرا اعلام کرده که قصد دارد از طرح کارت اشتراکهای ۴۹ یورویی آلمان الگوبرداری کند.
انتهای پیام
نظرات