• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062615535
  • خبرنگار : 71402

برزیل به تحریم‌های اقتصادی «غیرقانونی» آمریکا علیه کوبا تاخت

برزیل به تحریم‌های اقتصادی «غیرقانونی» آمریکا علیه کوبا تاخت
از راست، رئیس‌جمهوری برزیل و رئیس‌جمهوری کوبا

رئیس‌جمهوری برزیل در اولین سفرش به کوبا در دوره سوم ریاست جمهوری خود، تحریم اعمال شده توسط ایالات متحده بر این جزیره را غیرقانونی خواند و گنجاندن این جزیره در فهرست کشورهای حامی «تروریسم» را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، این کشور جزیره‌ای را در فهرست دولت‌های حامی «تروریسم» قرار داد و گرچه دولت جو بایدن برخی از اقدامات دوران ترامپ را تغییر داده، اما تاکنون نام کوبا را از این فهرست حذف نکرده است.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای در حال توسعه جی۷۷ در هاوانا، پایتخت کوبا گفت: کوبا مدافع حکومت عادلانه‌تر جهانی بوده و تا به امروز قربانی یک تحریم اقتصادی غیرقانونی شده است.

رئیس‌جمهوری برزیل افزود: برزیل مخالف هرگونه اقدام قهری یک‌جانبه است. ما همچنین گنجاندن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم را رد می‌کنیم.

این اظهارات ساعاتی پیش از عزیمت لولا به نیویورک، جایی که او قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده و با بایدن گفت‌وگوهای دوجانبه داشته باشد، بیان شد.

پیش از این، کوبا بارها نسبت به درج نامش در این فهرست و تحریم اقتصادی چند دهه‌ای واشنگتن علیه این جزیره تحت حکومت حزب کمونیست کوبا ابراز نگرانی کرده است. اتحادیه اروپا ۲۷ عضوی، بزرگترین شریک تجاری این کشور، هم بارها این تحریم تجاری را رد کرده است. کوبا و منتقدان تحریم‌های اقتصادی می‌گویند این تحریم مانع دسترسی به غذا، دارو و دیگر منابع حیاتی توسعه می‌شود.

وزارت خارجه ایالات متحده به درخواست برای اظهارنظر درباره اظهارات لولا پاسخ نداد.

دولت بایدن قبلا مدعی شده بود که قوانین ایالات متحده شامل معافیت‌ها و مجوزهایی برای صادرات غذا، دارو و سایر کالاهای بشردوستانه به این کشور است.

انتظار می‌رود در جریان مجمع عمومی سازمان ملل، برزیل به موضع تاریخی خود در محکومیت تحریم کوبا بازگردد، یکی از طرح‌هایی که معمولا هر سال در سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود و با اکثریت قاطع تصویب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، در اولین سال دولت راستگرای ژائیر بولسونارو، برزیل به همراه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به این طرح رای منفی دادند.

لولا همچنین از سخنرانی خود استفاده کرد و بار دیگر خواستار سرمایه‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی شد، همانطور که در توافقنامه پاریس تعیین شده اما محقق نشده است. رئیس‌جمهوری برزیل گفت که کشورهای در حال توسعه به اندازه ثروتمندان بابت گرم شدن کره زمین «بدهی تاریخی» ندارند.

او گفت: اصل مسئولیت‌های مشترک اما متمایز همچنان پای بر جاست. به همین دلیل است که همه کشورهای در حال توسعه باید با توجه به نیازها و اولویت‌هایشان از اعتبارات اقلیمی برخوردار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha