• چهارشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402062214392
  • خبرنگار : 50040

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری:

کانون باید محل رشد و تربیت کودکان باشد؛ نه آموزشگاه

کانون باید محل رشد و تربیت کودکان باشد؛ نه آموزشگاه

ایسنا/گیلان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، یکی از اشتباهات کانون های پرورش فکری را حرکت به سمت فعالیت های آموزشگاهی دانست و تاکید کرد: کانون باید محل رشد و تربیت کودکان باشد؛ نه آموزشگاه.

فرهاد فلاح امروز در نشست هم اندیشی و برنامه‌ریزی مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش استان گیلان، ضمن قدردانی از مربیان کانون پرورش فکری این استان جهت پیگیری فعالیت‌های فرهنگی حوزه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: قطعا مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرمایه جدی آموزش و پرورش کشور هستند.

وی مربیان کانون استان گیلان را دارای بیشترین ایده و کمترین مطالبه دانست و افزود: پیامبر(ص) نخستین شخصیتی است که در حوزه تعلیم و تربیت نقش جدی ایفا کرده و بنیانگذار انسان سازی بوده است؛ البته انسان سازی کاری بسیار سخت و پیچیده است و مربیان و معلمان ما این سختی و پیچیدگی را درک می‌کنند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، آیین‌های اسلامی را خروجی نظام تعلیم و تربیت پیامبر(ص) دانست که ۱۴۰۰ سال پیش شکل آغاز شده و اکنون به ثمر نشسته است و عنوان کرد: رسول الله(ص) برای انجام ماموریت الهی خویش خیلی سختی کشید و مشکلات زیادی را متحمل شد.

فلاح، انسان سازی را ماموریت همه انبیای الهی دانست و بیان کرد: پیامبران آمدند تا کیفیت زندگی انسان را ارتقا ببخشند؛ در واقع انسان سازی سنگین ترین ماموریت نظام هستی است، اما خداوند برای این کار بزرگ هیچ بودجه‌ای را مشخص نکرد.

وی فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت را نیازمند کار شبانه روزی و بی‌منت دانست و عنوان کرد: والدین سرمایه خود یعنی فرزند را به معلم می سپارند تا معلم انسانیت او را بسازد و لذا اگر معلم، معلم باشد، می تواند سرنوشت یک نسل را تغییر دهد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، با بیان اینکه در عرصه تعلیم و تربیت باید به خروجی توجه کنیم و گرفتار آمارهای کمی نشویم، اضافه کرد: معلم و مربی نباید در انسان سازی خسته شود و احساس یاس کند.

وی یکی از اشتباهات کانون های پرورش فکری را حرکت به سمت فعالیت‌های آموزشگاهی دانست و تاکید کرد: کانون باید محل رشد و تربیت کودکان باشد؛ نه آموزشگاه.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، رسانه را دیگر ابزار نظام سلطه برای تحت الشعاع قرار دادن آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: امروز ذهن کودکان و نوجوانان در دست رسانه‌هاست و نظام سلطه برای جنگ شناختی سرمایه گذاری کرده و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را مدیریت می‌کند. متاسفانه کودکان و نوجوانان کمتر سوال می‌پرسند که نشان می‌دهد از فکر کردن فاصله گرفته‌اند؛ در واقع رسانه‌ها و فضای مجازی ذهن کودکان و نوجوانان را پر کرده و به آنان اجازه فکر کردن نمی‌دهد. وقتی کودکان فکر نمی‌کنند، اصلا سوالی برایشان پیش نمی‌آید و لذا مطالعه را کنار می‌گذارد.

وی فرهنگ اسلامی را یک هویت مشترک دانست و خاطرنشان کرد: امروز هویت کودکان و نوجوانان ما در حال شکل گیری با رسانه و فیلم و کتاب و انیمیشن‌هایی است که توسط نظام سلطه تولید شده لذا باید در کانون های پرورش فکری ابزار شناخت کودکان را فعال کنیم و تفکر و دقت و تامل را به آنان بیاموزیم.

فلاح ماموریت دیگر کانون‌های پرورش فکری را تقویت عاملیت نوجوانان دانست و تصریح کرد: باید نسلی تربیت کنیم که قدرت تشخیص درست و غلط را داشته باشد.

وی مربیان کانون را برخوردار از فهم دقیق و مهارت بالا دانست و تاکید کرد: در منظومه کانون پرورش فکری کشور ۳۰۰۰ عنوان کتاب و ۴۰۰ عنوان فیلم و سریال و انیمیشن تولید شده است تا بتوانیم ابزارهای شناختی کودکان و نوجوانان را تقویت کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، با اشاره به اجرای طرح ملی «کانون مدرسه»، از دانش آموزان فعال خواست رابط کانون و مدرسه باشند و بیان کرد: کانون سابقه ۶۰ سال فعالیت فرهنگی و هنری دارد و ۸۰ درصد شعرا و نویسندگان و فیلم سازان و کارگردانان ما خروجی کانون هستند.

فلاح از تشکیل شورای کانون مدرسه با محوریت مربی پرورشی خبر داد و اضافه کرد: دانش آموزانی که عضو جدی کانون هستند باید در مدرسه خودشان عضوگیری کنند و کتاب امانت بدهند و مسابقه قصه گویی برگزار کنند و...؛ در واقع می خواهیم یک نسل کنشگر فرهنگی - اجتماعی تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به ازای هر ۱۲۰ مدرسه، یک کانون پرورش فکری داریم، گفت: بعد از کانون مدرسه به سراغ کانون مسجد می رویم و سپس کانون اصلاح و تربیت را در دستور کار داریم؛ هر کجا اجتماع کودکان و نوجوانان است، باید کانون پرورش فکری هم باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، کانون‌های گذشته را کانون فرهنگی و هنری و کانون‌های امروز را کانون علم و فناوری دانست و افزود: جریان علم و فناوری را به فعالیت‌های کانون اضافه کردیم و می‌خواهیم کودکان و نوجوانان را درگیر علوم پایه و هوافضا و هوش مصنوعی و نجوم و نانو و... کنیم تا دو دهه آینده، ۸۰ درصد دانشمندان ما تربیت شده کانون باشند.

وی یکی از آسیب های آموزش و پرورش را عدم همراهی خانواده ها با نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر خانواده با نظام تعلیم و تربیت همراهی نکند، تمام فعالیت های تربیتی مربیان به هدر می رود لذا می خواهیم کانون ها را به سمت خانواده ببریم.

فلاح، با بیان اینکه الزاما همه معلمان و مربیان با نظام تعلیم و تربیت همراه نیستند، عنوان کرد: همکاری با دانشگاه فرهنگیان را آغاز کردیم و لذا معلمان جدید باید با کانون پرورش فکری ارتباط تنگاتنگ داشته باشند.

وی در ادامه جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری را یک بستر تربیتی دانست و یادآور شد: ۲۸۶ قصه قرآنی داریم، یعنی خداوند از قصه برای تربیت انسان استفاده کرده است؛ قصه ساده ترین و کم هزینه ترین ابزار تربیتی بوده و اگر قصه و قصه گویی را به خانواده ها بازگردانیم، به تقویت نظام خانواده کمک کرده ایم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری از معلمان و مربیان کانون های استان گیلان خواست گویش گیلکی را در قصه گویی ها مد نظر قرار دهند و تاکید کرد: بدون زبان ارتباط ما با فرهنگ از بین می رود و اصلا معنی ندارد که معلم و مربی کانون در گیلان گیلکی بلد نباشد.

فلاح در پایان استان های ساحلی مانند گیلان را نیازمند پیوست فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان برای سواحل دانست و تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای سواحل خود طراحی فرهنگی دارند و ما نیز باید یک نقشه جامع برای فعالیت های کودکان و نوجوانان در سواحل داشته باشیم.

وی همچنین از تولید انیمیشن سینمایی و سریال ۵۳ قسمتی «بچه زرنگ» در کانون پرورش فکری خبر داد و یادآور شد: بازارپردازی این انیمیشن از دفتر و مداد و اسباب بازی گرفته تا کیف و کفش و لباس نیز مد نظر قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha