حجتالاسلام والمسلمین سید محمد علی ال هاشم سهشنبه، ۲۱ شهریورماه در هفتمین کنگره بینالمللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز اظهار کرد: ادبیات عاشورایی غنیترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است که هم حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تاثیر میگذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سروده های مذهبی را غنا میبخشد.
به گزارش ایسنا، وی ادبیات عاشورایی را همچون نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی دانسته و خاطرنشان کرد: ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است.
وی تشریح کرد: قالب تاثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه میان دلها و عاطفهها از یک سو و شخصیت های بیبدیل کربلا از سوی دیگر پیوندی ناگسستنی بوده و احساسات شیفتگان را به آن ماجرای خونین و واقعه حماسی برانگیخته است.
نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: پرداختن به عاشورا با زبان شعر همتوصیه و هم مورد ستایش، تقدیر و تشویق امامان شیعه بوده است.
وی از فضیلت هایی که برای سرودن شعر برای واقعه کربلا و عاشورا و احیای آن با زبان شعر بیان شده اشاره کرده، گفت: انگیزه بسیاری از شاعران شیعه و علاقهمندان به اهل بیت(ع)برای سرودن مرثیه عاشورا بیشتر شده است.
وی افزود: این ستایش عظیم، پشتوانه پدید آمدن بخش مهمی از فرهنگ شعر شیعه در زمینه ادبیات عاشورایی بوده است.
آل هاشم اشاره کرد: در ادبیات عاشورایی برخی با سرودن سوزناکترین مرثیهها، عواطف را برانگیختند و بیشتر به جنبه عاطفی و روحی آن پرداختند و به صورت مقتلنگاری مظلوم عمل کردند.
وی ادامه داد: برخی هم، به خصوص شاعران معاصر نگاهی منتقدانه نسبت به برخورد سوگوارانه و گریهآمیز به حماسه کربلا داشتهاند و بیشتر از زاویه حماسه، انقلاب و شور و ستمستیزی به آن واقعه نگاه کردهاند و عاشورا را در سروده های خود به عنوان مکتب مبارزه با ظلم، تبعیض، دیکتاتوری، مردم فریبی و کتمان حقایق جلوه دادند و از عاشورا اهرمی قوی برای گسترش بیداری و مبارزه با خفقان ساختند.
وی بیان کرد: برخی در سروده های عاشورایی خود به بیان واقعه و برخی دیگر به تبیین واقعه پرداختند که البته هر دو در جای خود لازم و اثرگذار هستند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عنوان کرد: ادبیات عاشورایی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک نظم و نثر آذری و ترکی را به خود اختصاص داده است.
وی اشاره کرد: شاعران دلسوخته اهلبیت در گستره عظیم زبان ترکی در کشورهای ایران،عراق، آذربایجان، قفقاز، ترکیه، گرجستان و کشورهای دیگر در ماتم سید الشهدا، اشعاری جانسوز سرودند.
وی تاکید کرد: این ادبیات به گونهای ادعا نامه شیعه علیه همه دستگاهای جبار و ستمگر است که در بنیامیه تبلور یافته و کالبدشکافی آن حماسه هم به زبان شعر، درس های بیداری و خروش ظلم ستیزانه در طول قرنهای متمادی را حفظ کرده است.
آل هاشم گفت: مدح و مرثیهسرایی شاعران، مکتبی نقد حکام قاصد و احیای مفاهیم زنده و زندگی ساز دین و نشر ارزش های ماندگاری است که زیر بنای این فداکاری، جهاد، جانبازی در راه عقیده به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه جایگاه ادبیات عاشورایی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار شایستهتر از گذشته است، گفت: دلیل اصلی آن، میتواند مذهبی بودن ماهیت انقلاب اسلامی و رهبران ادیب و فرزانه باشد.
وی تاکید کرد: بها و ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای این گونه ادبیات در نظر گرفته، باعث پیشرفت شعرای عاشورایی شده است.
نماینده ولی فقیه آذربایجان شرقی در خاتمه با بیان اینکه در حوزه عاشورا با یک ادبیات فاخر و روبه رشد مواجه هستیم افزود: تقریبا در ادوار مختلف به خصوص کنگره ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز اشعار برجسته و آثار ادبی تازه ای را شاهدیم که به دستاندرکاران این همایش آفرین میگویم.
احمد فرشبافیان دبیر هفتمین کنگره بینالمللی ادبیات عاشورایی نیز با بیان اینکه در طول سال های گذشته حدود ۱۳۲ نفر از مبلغین، مداحان، محققان و شاعران کشورهای همسایه در این کنگره حضور پیدا کردند تشریح کرد: هدف از این کنگره این است که به لطف خدا بتوانیم با این کنگره فرهنگ انقلابی و مکتب عاشورا را به کشورهای همسایه منتقل کنیم که برگزاری همچنین محافلی یکی از راههای نفوذ و صدور انقلاب اسلامی است.
انتهای پیام
نظرات