• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402061912069
  • خبرنگار : 50294

آغاز شمارش معکوس برای شنیدن سوت قطار در کردستان

آغاز شمارش معکوس برای شنیدن سوت قطار در کردستان

ایسنا/کردستان به نظر می‌رسد تکمیل پروژه راه آهن‌ سنندج - همدان به گام‌های آخر رسیده و مسئولان نیز نوید بهره‌برداری از این پروژه در آینده‌ای نزدیک را می‌دهند. 

یکی از شریان‌های حیاتی در ترددهای بین شهری و استانی راه آهن و استفاده از قطار است؛ این مهم در کنار سفرهای هوایی و دریایی سه ضلع اصلی را در حرکت و مراودات منطقه‌ای و فرامنطقه ای تشکیل می‌دهند. 

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب در سال ۱۳۸۳ است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳٨٥ شروع شدە و تکمیل آن بیش از ۱۸ سال بە طول انجامیدە است.

این پروژه تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ٦۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت کە در نهایت با کار جهادی در دولت سیزدهم و تزریق بە موقع اعتبارات قرار است، پاییز سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.

به باور ناظران و اهل فن با اجرای این پروژه بخشی از عقب ماندگی های استان در حوزه های زیرساختی راه جبران و بستر توسعه بیش از پیش برای کردستان فراهم می‌شود. 

استاندار کردستان امروز (۱۹شهریور) در بازدید از این پروژه اظهار کرد: ابر پروژە راە آهن همدان - سنندج در ابتدای کار دولت سیزدهم با یک‌هزار میلیارد تومان هزینه حدود ٦٥ درصد پیشرفت داشت و پروژە بە دلایلی متوقف مانده بود. 

اسماعیل زارعی کوشا افزود: در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور بە استان کردستان، یکی از مصوبات محوری آن سفر، فعال‌سازی و اتمام پروژە راە آهن بود کە خوشبختانە طی یک سال گذشتە به اندازه یک سوم پیشرفت کل پروژه تا ابتدای دولت، کار انجام شد، به گونه‌ای که هم اکنون پروژە ۹٦ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در سفر ریاست جمهوری بە کردستان مبلغ یک‌ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان اعتبار برای پایان عملیات اجرایی پروژە اختصاص یافت کە از این رقم تاکنون یک‌هزار و ۱۰٤ میلیارد تومان بە شرکت زیرساخت پرداخت شدە و قرار است مابقی اعتبار هم بە زودی با هدف تکمیل پروژە واریز شود. 

زارعی کوشا ابراز امیدواری کرد با توجە بە جدیت پیمانکاران و کار در چند جبهە و فعالیت شبانەروزی، این ابر پروژە تا یک ماە آیندە جهت بهرەبرداری تحویل شرکت راە‌آهن جمهوری اسلامی دادە شود. 

استاندار کردستان ادامه داد: رایزنی‌ها و کارهای مطالعاتی و مقدماتی جهت ادامە این پروژە تا مرز باشماق مریوان هم در حال انجام است و اگر اینگونه شود این پروژە یک محور ریلی راهبردی برای منطقە خواهد بود. 

وی با بیان اینکه برای تکمیل ایستگاەهای مسیر دهگلان، قروە و ... این کار همچنان ادامە پیدا می کند، گفت: در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابجایی ۳ میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۱

لطفا در مورد اتصال خط به عراق هم بنویسید

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۰:۳۷

استانهای کردستان وهمدان از بن بست خارج شده و کمی گشایش در اقتصادشان رخ میدهد امیدواریم باافتتاح این خط ریلی جدید از همدان به کردستان موجبات رونق اقتصادی وسیاسی این استانهای محروم شود زیرا صنعت درست وحسابی دراین دو استان شاهدنیستیم که این خط ریلی حتما در زمینه صنعت و اقتصاد و سیاست کمک شایانی به عقب ماندگی این دواستان همسایه خواهد نمود بامید پیروزی

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۰:۴۳

ضمن ارادت و عرض ادب خدمت مسئولین خدوم استان کردستان که باجدیت تمام وتلاش فراوان در پی به ثمر نشستن ریل صنعت به استان کردستان هستند و امیدواریم این ریل مسیر خودرا تا بانه ومریوان ادامه دهد و باعث جذب توریست هم بشود

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۶:۳۶

باتشکرازمسولین دواستان .وریاست جمهوری.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۰ ۱۱:۵۷

راه آهن کردستان ایستگاهی هم در سنندج دارد و یا پایان این خط در گردنه صلوات آباد واقع شده ؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۰۹:۴۰

پایان ایستگاه در ایستگاه صلوات آباد می باشد

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۲۳:۱۳

رئیسی آفرین وصدآفرین

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۲۱ ۲۳:۱۴

استاندار بالیاقت.پرچم قروه همیشه بالاست