• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402060906231
  • منبع : نمایندگی مازندران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۹۸ درصد بذر کشاورزی در کشور تولید می‌شود

۹۸ درصد بذر کشاورزی در کشور تولید می‌شود

ایسنا/مازندران معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان "تات" با بیان اینکه ۹۸ درصد بذر در کشور تولید می شود و کمتر از ۲ درصد بذر از خارج وارد می شود، گفت: ۵۶۰ هزار تن سازمان تات بذر گواهی شده تولید می کند.

سید مجتبی خیام نکویی امروز در گردهمایی آغاز کشت پاییزه و جهش تولید در دیمزارهای مازندران اظهار کرد: سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است.

خیام نکویی افزود: ۴۰ درصد افزایش سطح زیرکشت در طول ۴۴ سال بعد انقلاب داشتیم و ۳۰۰ درصد افزایش تولیدات مربوط به مدیریت دانش بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید ۵۵ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم، افزود: سال ۱۴۳۰ حداقل یک درجه سانتیگراد و حداکثر دو درجه شاهد افزایش گرمای زمین هستیم و با هر درجه گرما حدود ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کاهش پیدا می کند.

رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه اگر کشاورزی دانش بنیان شد شاهد ارتقاء بخش کشاورزی خواهیم بود، گفت: امسال ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در کشور داشتیم که بیشتر از نیاز مصرف کشور تولید داشتیم و نشان می دهد در آستانه خودکفایی این محصول هستیم.

۹۸ درصد بذر کشاورزی در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۸ درصد بذر کشور در کشور تولید می شود و کمتر از ۲ درصد بذر از خارج وارد می شود، خاطرنشان کرد: ۵۶۰ هزار تن سازمان تات بذر گواهی شده تولید می کند.

این مسئول با اشاره به اینکه همه اتفاقات در بخش کشاورزی ریشه در دانش و فناوری دارد، تصریح کرد: وظیفه مرکز تحقیقات حل مشکلات بخش کشاورزی و باز کردن گره مشکلات کارشناسان و کشاورزان است چراکه بیشترین محقق در اختیار رؤسای مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

رئیس سازمان تات بیان کرد: به عنوان سکان دار سازمان تات به مسئولین استان مازندران اعلام می‌کنم هر امکانات از لحاظ نیروی انسانی و سایر امکانات مورد نیاز در اختیار شما قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز اظهار کرد: ۷ و نیم تا ۸ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی در استان داریم و قطعا این میزان قابل افزایش است و باید نقش و جایگاه کشاورزی را در نرخ رشد اقتصادی ارتقاء دهیم و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

حسن خیریانپور ادامه داد: با اقدامات ترویجی، تحقیقی، ارتقاء سرمایه گذاری و بهره وری، امکان افزایش تولید و نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۴۸۰ هزار تن مصرف گندم استان است و ۱۹ کارخانجات آرد استان با نصف ظرفیت کار می کنند، تصریح کرد: امسال هدف گذاری که در شورای سیاست گذاری انجام شد باید ظرفیت تولید گندم به ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

خیریانپور با اشاره به اینکه استفاده از دانش بنیان ها برای کاهش هزینه تولید، کاهش استفاده از سموم و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی در امنیت غذایی موثر است، افزود: توسعه کشت در دیمزارها جزو اولویت‌های مازندران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اظهار کرد: می توانیم در تمام ارتفاعات استان دانش بنیان کردن را در کشت گندم توسعه دهیم و به خودکفایی در این محصول برسیم.

این مسئول با اظهار اینکه مزارع برنج به شدت نیازمند نوسازی و زهکشی در اراضی است و اگر این اتفاق رخ دهد به دو برابر تولید برنج دست پیدا خواهیم کرد، گفت: دولت برای تجهیز اراضی شالیزاری شمال کشور ارز اختصاص دهد و با این اقدام تولید برنج به دو برابر افزایش پیدا کند.

خیریانپور با درخواست از دولت برای خرید محصولات کشاورزی و اختصاص خط ویژه اعتباری، تصریح کرد: در کشاورزی باید به سمت صادرات محور کردن حرکت کنیم و این امکان با دیپلماسی اقتصادی در مازندران فراهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha