• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402060402142
  • خبرنگار : 71603

رئیس دانشگاه آزاد اعلام کرد

سامانه«ایران تحصیلات»ارتباطی با دانشگاه آزاد ندارد/ تورم در میزان افزایش شهریه لحاظ نخواهد شد

سامانه«ایران تحصیلات»ارتباطی با دانشگاه آزاد ندارد/ تورم در میزان افزایش شهریه لحاظ نخواهد شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه«شهریه» در منابع درآمدی این دانشگاه نقش کلیدی ایفا نمی‌کند، گفت: تلاش سرمایه انسانی و تلاش دانشی منتج به نوآوری،به ایجاد بودجه دانشگاه منتهی می‌شود. در سال تحصیلی پیش رو، تورم در میزان افزایش شهریه لحاظ نخواهد شد و همان درصدی که پارسال در افزایش شهریه‌ها اعمال شد، امسال نیز همان درصد افزایش شهریه خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه سال مالی با سال تحصیلی دانشگاه آزاد برابر است، اظهار کرد: ما در چارجوب یک برنامه هدفمند ۵ ساله قرار داریم.‌ یک برنامه تحول و تعالی که برنامه آن این است که دانشگاه آزاد دانشگاه نوآور و از مردم و برای مردم باشد و بر بحران‌های اجتماعی غلبه کند. 

وی اضافه کرد: در دهه اخیر تحولات پیش روی جهان در حوزه علم و فناوری، در مفهومات واقعی دانشگاه، تغییرات جدی به وجود آورد که از جمله آنها می‌توان به هوش مصنوعی اشاره کرد. حضور شرکت‌های دانش بنیان در مرجعیت چیزی نیست که بتوان کتمان کرد. در کشور ما که برنامه داریم مستقل باشیم و گام اول انقلاب راپشت سر گذاشته‌ایم ، دانشگاه آزاد در انجام این تحولات متوقف نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل پس از انقلاب اسلامی، ۷ میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد بوده‌اند. دانشگاه آزاد به این موضوع افتخار می‌کند. البته هر کمیتی در خود نکات فراز و فرودی دارد. 

دکتر طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد در گام دوم انقلاب اسلامی مطابق با بیانات مقامات معظم رهبری فضای جدیدی دارد که از علم و پژوهش شروع شده و به سبک زندگی ختم می‌شود. محور اول دانشگاه تربیت کننده قوه عاقله و گسترش دهنده فضای انقلابی است. محورهای بعدی هم دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه کارمد و پایدار از نظر اقتصادی است که برای انجام این ۳ محور ۱۰ بسته کاری در سند تحول تعیین شده است. در سال دوم برنامه تحول سند جامع آمایش را رونمایی می‌کنیم.‌

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد وظیفه خود را در بسترسازی اشتغال دانش بنیان انجام می‌دهد، گفت: نظامات دانشگاه از نکات قابل توجه ما است. ما یک ساختار مولد علنی دانشگاه را از غرب ، گرفته‌ایم ولی قصد داریم دانشکده‌های بین موضوعی ایجاد کنیم.  از ابتدای سال سوم برنامه توسعه، وارد عرصه ایجاد دانشکده‌های موضوع محور خواهیم شد که از میان آنها می‌توان به ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی و تربیت انسانی ، دانشکده فرهنگ و تمدن، دانشکده جامع و حکمرانی، دانشکده هنر و رسانه و دانشکده فرهنگ و زندگی اشاره کرد. در حوزه مهندسی نیز، دانشکده هوش مصنوعی، دانشکده علوم همگرا و کوانتومی،  دانشکده صنعت ساختمان، دانشکده انرژی،  دانشکده سلامت و امنیت غذایی نیز ایجاد می‌شوند. 

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی به جد در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال خواهد شد، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد هستیم که افزایش اقبال اجتماعی در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده و از سال ۹۸، سالانه افزایش ۱۵۰ هزار نفری دانشجو داریم. سال گذشته ۱میلیون ۲۵۰ هزار دانشجو داشتیم امسال پیش بینی می‌شود رشد کاملی داشته باشیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این دانشگاه گفت: برنامه جذب هیات علمی وابسته و دستیار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است. در خصوص بسترسازی اشتغال دانش بنیان نیز طرح پایش در حال انجام است و بیش از ۴۰ موضوع پژوهشی مورد بررسی است. همچنین پویش اشتغال که در آن دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه وارد صنعت می‌شوند. 

وی با اشاره به منابع درآمدی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سال گذشته ۸۱ درصد درآمد ما درآمد حاصل از شهریه بود. اما پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی پیش رو ۷۰ درصد درآمد دانشگاه را شهریه تشکیل دهد. پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۵۸ درصد از هزینه‌های ما صرف حقوق و دستمزد شود که تحول بزرگی است. متاسفانه در دانشگاه‌های دولتی حدود ۹۵ درصد هزینه‌ها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود که این امر نشان از کم توجهی به فرهنگ و پژوهش در دانشگاه دارد.

دکتر طهرانچی در خصوص حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اظهار داشت: از بهمن ۹۹ تاکنون حقوق‌ها بیش از ۳ برابر شده البته با توجه به تورم این عدد همچنان مطلوب نیست و مطالبه به‌حق کارمندان و اعضای هیات علمی است. و پرداختی ما در سطح کشور خوشبختانه مطلوب است. 

وی تصریح کرد: از سال ۶۴ که دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی ازهم جدا شدند، رشته‌های وزارت علوم صرفا به تربیت کیفی توجه دارند و به تربیت کارامد توجه نداریم. یعحی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر به راحتی جذب دانشگاه خارج از کشور می‌شوند. ما بین کیفیت و کارامدی نباید یکی را انتخاب کنیم و دانشگاه باید تربیت با کیفیت و کارآمد داشته باشد. اتفاقی در دانشگاه آزاد افتاد این بود که با توجه به این تجربیات و فعالیت در عرصه پزشکی و رشته‌های وزارت علوم ، شعار کارآمدسازی و کیفیت بخشی را سرلوحه کار خود قرار داده و مدارس سما که شامل بیش از ۸۰۰ مدرسه است را به عنوان عرصه های تربیت و عمل در این زمینه به دانشکده‌ها وصل کرده است.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه ما به مدل های تربیتی جدی نیازمندیم ادامه داد: با تشکیل معاونت علوم تربیتی و مهارتی مدارس به عنوان عرصه تربیتی عمل خواهند کرد . یعنی ۱۵۰ هزار دانشجو در ۸۰۰ مدرسه سما ذیل دانشگده‌های تربیت اسلای فعالیت میکنند که هم اکنون در ۱۵ استان فعال است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه آزاد در عرصه فناوری نیز گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و به همت پژوهشگران دانشگاه آزاد ۷ درصد از بازار بذر هیبرید صیفی‌جات کشور را دست داریم و قصد داریم این عدد را به ۳۰ درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد با ۳۷۴ میلیارد ریال سرمایه که به زودی به ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه خواهد رسید و به عنوان یک کنشکر فعال هدایتگر فعالیت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد را انجام می‌دهد. پژوهش برای ما فقط دکور و زینت نیست. بلکه عرصه زیست دانشگاهی ما است. 

دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت‌های تعلیم و تربیتی دانشگاه گفت: تحولات اجتماعی کشور نشان میدهد دانشگاه‌ها فقط برای ارائه مهارت های علمی نیستند. تعیم و تربیت مهارتی و تعلیم و تربیت اجتماعی دو معیار مهم هستند. تغییرات نسلی یک واقعیت است، ارتباطات اجتماعی گسترده‌تر می‌شود . اگر ما گفتمان اجتماعی قوی خود را همواره حفظ کنیم، سهگمین ترین طوفان‌ها هم نمیتواند ایران ما را درنوردد. بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی فصلی نوین در فعالیت‌های دانشگاه است که در این عرصه بتوانیم اتفاقات مناسبی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به بودجه دانشگاه آزاد گفت: بودجه دانشگاه از یک بودجه ۵ همت ( ۴ سال پیش) بود. سال گذشته به ۱۸.۵ همت رسید و در سال پیش رو پیش بینی میشود به مجموع ۳۲.۹ و ۳۳ همت برسد. پس شهریه نقش کلیدی بازی نمیکند و تلاش سرمایه انسانی و تلاش دانشی ک به نوآوری ختم میشود به ایجاد این بودجه ختم میشود.

دکتر طهرانچی در خصوص افزایش شهریه‌های سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: پارسال ۳ تا ۵ درصد روی متغیرهای نظری افزایش شهریه داشتیم.متوسط شهریه دانشگاه آزاد حتی از پیام نور هم کمتر است و ما بهره ور ترین سیستم اموزش عالی را داریم.‌ افزایش شهریه امسال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهیم داشت و درصد آن نسبت به درصد سال گذشته بیشتر نخواهد شد. به این معنا که رشد تورمی امسال، در شهریه پیش رو تاثیر نخواهد داشت.

وی در خصوص واحدهای زیان‌ده دانشگاه آزاد اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از ۴۰ واحد دانشگاه آزاد واحدهای زیان‌ده هستند که در بودجه امسال برای آنها برنامه خروج از بحران در نظر گرفته شده است.ما فقط در شهرهای محروم، زیان دهی داریم، اما مساله اینجاست که اگر دانشگاه را از آنها خارج کنیم به آن منطقه ضربه زده‌ایم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه از امسال در قبال کار دانشجویی تخفیف شهریه‌ای خواهیم داشت افزود: در سال گذشته ۶ هزار دانشجو به درخواست صنعت طرح پویش خود را آغاز کردند و بالای ۲۰ درصد آنها وارد صنعت شدند. این ۶ هزار نفر باید به ۳۰ هزار نفر برسد. البته در این میان عدم اعتماد صنایع دولتی و مباحث بیمه و مالیات وجود دارد که باید حل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی راجع به وضعیت اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز گفت: اعضای هیات علمی ما به دو صورت پیوسته و وابسته فعالیت می‌کنند که صرفا از طریق فراخوان و هیات جذب، جذب میشوند. ما دیگر هیات علمی حق التدریسی نخواهیم داشت و قطعا به جز دو مورد مذکور، هیچ راه دیگری برای جذب هیات علمی وجود نخواهد داشت و اساتید بازنشسته نیز تنها به صورت هیات علمی وابسته می‌توانند با دانشگاه ادامه همکاری داشته باشند. از سال تحصیلی جدید ۶ هزار هیات علمی وابسته و ۲۰ هزار دانشجوی دکتری به عنوان عضو هیات علمی وابسته در دانشگاه آزاد تدریس خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۰۴ ۲۱:۲۲

حقوق کارکنان دانشگاه آزاد در حد افتضاحه . با سیلی صورتمون رو سرخ نگه داشتیم . به داد ماها برسید