• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402060200888
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معضلی که رنگ رونق فرش را می‌گیرد 

معضلی که رنگ رونق فرش را می‌گیرد 

ایسنا/خراسان جنوبی طراح و پژوهشگر فرش و عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران گفت: در حالی که کشورهای اروپایی برای به دست آوردن بازار فرش نقشه می‌کشیدند، ما برنامه‌ای برای این مهم نداشتیم، اما خوشبختانه از حدود پنج تا شش سال گذشته بازار داخلی رشد خوبی داشته است. 

محمد صمیمی اول، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خراسان جنوبی یکی از مناطق نه گانه فرش کشور در کنار استان‌هایی همچون فارس، یزد و آذربایجان است. 

وی افزود: اگر امری توجیه اقتصادی نداشته باشد، به مرور زمان رو به اضمحلال خواهد رفت، اما دوام صنعت فرش دلیلی محکم بر قابلیت معیشتی و اقتصادی آن در استان است و می‌توان روی آن به عنوان صنعتی با قابلیت پیشرفت و اشتغال‌زایی حساب کرد. 

صمیمی اول تصریح کرد: صرف صادراتی بودن کالا دلیلی بر مزیت آن نسبت به سایر کالاها نیست، گاهی دلیل آن عدم تمرکز و برنامه‌ریزی برای بازار داخلی است، در حالی که کشورهای اروپایی برای به دست آوردن بازار ما نقشه می‌کشیدند، ما برنامه‌ای برای این مهم نداشتیم، اما خوشبختانه از حدود پنج تا شش سال گذشته بازار داخلی رشد خوبی داشته است. 

وی با بیان اینک فرش‌های تجاری و صادراتی توجیه اقتصادی پایینی دارند، تصریح کرد: این فرش‌های خانگی هستند که توجیه اقتصادی دارند، به همین خاطر تولیدکنندگان زیادی به فرش خانگی روی آورده و درصد زیادی از فرش‌های استان به کلان شهرهایی همچون مشهد و تهران صادر می‌شود. 

این طراح و پژوهشگر فرش با بیان اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل در فرش دستبافت استان، مشکل زیر ساختی و برنامه‌ریزی است، افزود: ما در تدوین برنامه با مشکل مواجهیم، فرش دستبافت در استان ما در حال سپری شدن است نه در حال برنامه‌ریزی کردن، مانند امور جاری روزمره که به هر شکل سپری می‌شود ظرفیت ما نیز در حال سپری شدن است. 

صمیمی اول ادامه داد: به صورت هدفمند، با توجه به بازار و سلیقه مردم و برای ماندگاری فرش فکری نکرده‌ایم، البته بخش دولتی تا حدی ورود کرده و مرکز ملی فرش تحقیقاتی را در دهه‌های پیش انجام داده اما بخش خصوصی کمتر آن‌ها را به کار برد. 

این طراح، پژوهشگر و فعال حوزه فرش بیان کرد: تحریم، بی‌تاثیر نبوده اما علت اصلی نیست، هر چند ۲۵ درصد صادرات استان به آمریکا بوده و اینک این بازار را از دست دادیم، اما همچنان می‌توانیم با تکیه بر بازار داخلی تحریم‌ها را جبران کنیم و به مسیر خود ادامه دهیم و در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام گیرد، می‌توانیم به بازار داخلی اکتفا کنیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha