طالب محمدی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرکز مشکلات ویژه یادگیری "پدیده بیجار" اظهار کرد: ۲۱ مرکز دولتی و ۷ مرکز غیر دولتی جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی فرآیند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود را به دانش آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی در سطح استان ارائه می دهند.
وی افزود: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات به هنگام رشدی- تربیتی ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقای این مراکز به عنوان مرکز پایش تخصصی آموزش و پرورش است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، نقش و مأموریت جدید این مراکز را پایگاه اصلی و کلینیک تخصصی آموزش و پرورش عنوان کرد که میتوانند به عنوان مرکز دائمی سالیانه سنجش بدو پیش دبستانی، بدو ورود به مدرسه و جهش تحصیلی درآیند، همچنین با به کارگیری نیروهای متخصص مراجع کلیه دانش آموزان ابتدایی مشکل دار از لحاظ آموزش، عاطفی و توان بخشی باشند.
محمدی افزود: هر ساله بیش از دو هزار نفر دانش آموز دوره ابتدایی جهت دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع می شوند.
وی گفت: دانش آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر، در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه که در درک یا کاربرد زبان شفاهی نقش دارد و خود را به صورت مشکل در دروسی مانند خواندن، نوشتن یا محاسبات ریاضی نشان می دهد، مشکل دارند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند.
وی افزود: مراکز مشکلات یادگیری در حقیقت نقش اورژانس آموزش وپرورش را ایفا می کنند که هم مشکلات شناختی، عاطفی و روانی دانش آموزان را تشخیص و هم درمان واقدامات اصلاحی و ترمیمی را انجام می دهند.
محمدی اظهار کرد: در این مراکز برنامه های حمایتی برای دانش آموزانی که در معرض خطر افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی قرار دارند اجرا می شود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق آنها فراهم شود، در واقع عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می کند.
وی خاطرنشان کرد: با تشخیص به هنگام مشکلات ویژه یادگیری و با مداخلات آموزشی و درمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می دهد به نتایج خوبی دست یافت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها می شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات