• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402053019501
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد خبر داد

معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در یاسوج

معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در یاسوج

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد از شناسایی و معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در این شهرستان خبر داد.

«منوچهر آشتیانی مقدم» در جمع خبرنگاران افزود: بیماری مشمشه از بیماری‌های عفونی واگیر دار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است.

وی اظهار کرد: بیشتــر تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلاء به مشمشه می‌تواند منجر به مرگ آن‌ها و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان نیز می‌تواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد لذا مهمترین راههای کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی(از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه ای است.

آشتیانی مقدم تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تست‌های سرمی و مالئیناسیون تشخیصی بیماری مشمشه در باشگاه های اسب سواری ، روستایی و عشایری صورت گرفته است که طی این مراقبت‌ها متاسفانه یک راس اسب به لحاظ بیماری مشمشه مثبت تشخیص داده شد و مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی قرنطینه ای حذف و معدوم سازی شد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت تمامی مراکز مربوطه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد بیان کرد: براساس آسیب شناسی های بعمل آمده علل عمده رخداد این بیماری جابجایی اسب ها به منظور شرکت در مسابقات و یا انجام امورات مربوط به تولید مثل و اصلاح نژادی بوده و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل و انتقال اسب‌ها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای تاکید دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha