• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402053019487
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

معاون دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد

قرص و کپسول در یخچال نگهداری نکنید/قیمت روی جلد دارو ملاک نیست

قرص و کپسول در یخچال نگهداری نکنید/قیمت روی جلد دارو ملاک نیست

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مردم استان می خواهیم که داروی قرص و کپسول را در یخچال نگهداری نکنند.

«رحمت‌الله افشار» روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت ۱۲۲ داروخانه در سطح استان افزود: از این تعداد ۳۰ داروخانه شبانه روزی هستند، مشکلاتی در خصوص تامین دارو به دلیل مشکلات در واردات وجود دارد که با این مشکل در زمینه تامین شیر خشک هم مواجهیم.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه دارو در استان اظهارکرد: از بررسی نسخه‌های پزشکی مشخص شد که پر مصرف‌ترین داروهای مصرفی استان سرم، کورتون و آنتی‌بیوتیک است و به همین دلیل نسبت به جمعیت در سطح کشور بیشترین مصرف دارو را داریم. در زمینه سرم تراپی و کورتون تراپی رتبه اول کشور را داریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: داروهای مناطق سردسیر استان از استان‌های همجوار از جمله فارس تامین می‌شود و مناطق گرمسیری نیز داروهای خود را از خوزستان تامین می‌کنند، ضمن اینکه سهمیه داروی ما در کشور هشت دهم درصد است.

افشار با اشاره به اینکه چرا از دو استان دارو تامین می‌شود، تصریح کرد: نحوه توزیع را وزارتخانه معین می‌کند، توزیع داروی استان کهگیلویه و بویراحمد بین این دو استان انجام می‌شود، تصمیم داشتیم یک استان داروهای ما را تامین کند اما شهرستان‌های گرمسیر موافقت نکردند چرا که خوزستان داروی این شهرستان‌ها را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه پنج درصد داروهای کشور از خارج وارد می شود که داروهای ویژه سرطانی و بیماران خاص است، ادامه داد: نحوه توزیع این داورها در استان در داروخانه دولتی و متمرکز در داروخانه امام جعفر صادق توزیع می‌شود، داروی بیماران خاص هم در بویراحمد، گچساران و دهدشت داروخانه شهید بهشتی یاسوج، رجایی گچساران و امام خمینی(ره) دهدشت توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه دو داروخانه در شهرستان گچساران گران فروشی کردند که به مدت دو ماه تعطیل و سهمیه دارویی آن‌ها قطع شد، عنوان کرد: با توجه به مشکل نبود داروخانه در سه شهر مارگون، قلعه رئیسی و پاتاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد، فراخوان راه‌اندازی داروخانه در این شهرها داده شده و در صورتی که متقاضی وجود نداشته باشد یکی از داروخانه‌ها شعبی در این مناطق ایجاد می‌کند.

افشار در خصوص افزایش تعداد داروخانه‌ها در سطح استان تاکید کرد: مدت دو سالی است که آیین نامه فاصله میان داروخانه برداشته شد و هر داروسازی که ۲۲۰۰ امتیار کسب کند می‌تواند داروخانه احداث کند.

وی با اشاره به اینکه بیماران خاص و سرطانی نشاندار شوند، اظهارکرد: تا پایان سال گذشته میزان بدهی غذا و داروی دانشگاه ۱۰۱ میلیارد تومان بود که طی در سال جدید به ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ کاهش دادیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: ۸۷۹ واحد تولیدی و توزیعی سلامت محور در استان وجود دارد و بر تولیدات غذایی از مزرعه تا کارخانه و تبدیل شدن به مواد غذایی نظارت می شود.

افشار با اشاره به اینکه چندین دستگاه بر سلامت مواد غذایی نظارت می‌کنند تا مواد غذایی سالم وارد سفره مردم شود، بیان کرد: ممکن است سهل‌انگاری هم در این زمینه صورت گیرد اما همه تلاش‌ها تامین غذای سالم است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون در مجموع ۲۸۷ میلیارد تومان دارو و ملزومات پزشکی برای بخش دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد خریداری کرده ایم، تصریح کرد: از این میزان ۲۱۰ میلیارد تومان دارو و ملزومات پزشکی در سال گذشته  و ۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان طی ۵ ماهه امسال بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص قیمت داروها گفت: قیمت روی جلد دارو ملاک برای فروش به مشتری نیست بلکه ملاک قیمت دارو سامانه "تی تک" است. در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی ملاکف قیمت روی جلد فرآورده است.

افشار در رابطه با یک عادت اشتباه از سوی مردم در نگهداری داروها توصیه کرد: از مردم استان می خواهیم که داروی قرص و کپسول را در یخچال نگهداری نکنند چراکه رطوبت یخچال مواد موثره دارو را از بین می برد و بی اثر خواهند شد.

وی اظهارکرد: بر روی جلد برخی داروها نوشته شده که در دمای دو تا ۸ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری می شود و برخی از داروها باید  نیز باید در یخچال فریزر نگهداری شوند.

به گزارش ایسنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص زد و بند برخی پزشکان و داروخانه ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تایید این موضوع بیان کرد: براساس بررسی های صورت گرفته در این خصوص دو مورد شناسایی شد که با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha