• جمعه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402052717052
  • خبرنگار : 71664

رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛

برای ادامه‌دار بودن آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی، باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم

برای ادامه‌دار بودن آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی، باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی ادامه‌دار باشد باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاه‌ها حرکت کرده است و جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه باید مراکز آموزش عالی خود را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن مسلمی نائینی در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی با اشاره به وضعیت کلی آموزش عالی کشور گفت: هم‌اکنون دانشگاه‌های بزرگ هم در جذب دانشجو مشکل‌ دارند و به دنبال تدوین راهکارهایی برای حل این مشکل هستند. 

 وی از جذب دانشجویان خارجی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌ها نام برد که در دانشگاه‌های بزرگ نیز دنبال می‌شود.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی نیز اکنون مزیت‌هایی در زمینه جذب دانشجوی خارجی دارد، ادامه داد: به‌طور مثال رشته‌های زیست‌فناوری که با همکاری پژوهشگاه رویان هم‌اکنون در این نهاد آموزش داده می‌شود در کشورهای همسایه همچون پاکستان و هندوستان طرفداران بسیاری دارد، می‌تواند سازوکاری برای جذب این دانشجویان بین‌المللی پیش‌بینی کرد.

وی بابیان اینکه اگر می‌خواهیم آموزش‌ها در جهاد دانشگاهی ادامه‌دار باشد باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاه‌ها حرکت کرده است و جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه باید مراکز آموزش عالی خود را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی بابیان اینکه باید از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در سطح کشور به‌درستی استفاده کنیم تأکید کرد: هرچه زودتر باید آمایش، ساماندهی و بازآفرینی آموزش عالی در این نهاد را به سرانجام برسانیم.

باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم

دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا خلأ تولید علم و فناوری در کشور را پر کند، همان‌گونه که در زمان جنگ تحمیلی نیز خدمات ارزنده‌ای را انجام داد.

وی با اشاره به اهمیت آمایش آموزش عالی در کشور و بیان اینکه مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش این مهم را متذکر شده‌اند و در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشگاهیان به اجرای آن تأکید فرمودند، افزود: سه بند اول آمایش آموزش عالی ساماندهی است و باید این ساماندهی در رشته‌ها، اشتغال فارغ‌التحصیلان و مدیریت انجام شود.

دکتر عمو عابدینی بابیان اینکه دانشگاه‌های ما باید دانشگاه تمدن‌ساز باشند، گفت: ارائه آموزش در کنار پژوهشکده‌ها، مدلی موفق در جهان است که جهاد دانشگاهی این ظرفیت را دارد تا این مدل را در کشورمان پیاده‌سازی کند.

وی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند مدیریت توسعه فناوری در کشور را عهده‌دار شود و این به یکی از مأموریت‌های این نهاد تبدیل‌شده است گفت: باید نخبگان را به سمت جهاد دانشگاهی هدایت کنیم، زیرا این نهاد ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دارد که سایر دانشگاه‌ها از آن برخوردار نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دو مأموریت را برای فعالیت دانشگاه‌ها در آینده پیش‌بینی کرده‌ایم گفت: یکی مأموریت در علوم و فناوری‌های راهبردی برای آینده است و دیگری دانشگاه‌های نیازمحور که جهاد دانشگاهی در هر دو مأموریت می‌تواند ورود کند.

وی بابیان اینکه رتبه‌های برتر، نخبگان استعدادهای تحصیلی در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی پذیرش می‌شوند ادامه داد: در دانشکده‌های نیاز محور نیز رشته‌ها با توجه به نیاز صنعت و جامعه و شغل محور هستند.

دکتر عمو عابدینی در ادامه با بررسی وضعیت آموزش عالی در جهاد دانشگاهی پیشنهاد داد که این نهاد از ظرفیت اعضای هیات علمی خود به‌صورت یکپارچه برای انجام آموزش‌ها در حوزه‌های اشاره‌شده استفاده کند.

تحصیل بیش از ۲۲ هزار دانشجو در جهاد دانشگاهی

دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در این نشست بابیان اینکه مراجع سیاست‌گذار حوزه آموزش عالی کشور به سمتی در حرکت‌اند که به تجمیع مراکز آموزش عالی منجر می‌شود، افزود: از اواخر سال گذشته این موضوع با شدت بیشتری دنبال می‌شود و این نشست هم‌اندیشی نیز برای بررسی وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی تشکیل‌شده است.

 وی با تشریح وضعیت جاری آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی در نهاد جهاد دانشگاهی گفت: هم‌اکنون در دو دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ۳۳۶ کد رشته محل بالغ‌ بر ۲۲ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و تاکنون ۸۰ هزار دانشجو نیز از این مراکز آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دکتر غفوریان در ادامه به ارائه آماری از تعداد اعضای هیات‌علمی، کارکنان، رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پرداخت گفت: تجمیع کردن فعالیت‌های آموزش عالی در جهاد دانشگاهی  یک سری فرصت‌ها و تهدیدها دارد که باید جوانب آن بررسی شود. هم‌راستایی با سیاست‌های وزارت علوم و اخذ حمایت‌های متناسب ؛ هم‌افزایی در استفاده از امکانات هیات‌علمی فضا و تجهیزات جهاد دانشگاهی؛ برقراری مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری و مقررات گسترش و  توسعه کمی فعالیت‌های آموزش عالی این نهاد در استان‌ها؛ ارتقاء به دانشگاه جامع؛ جذب دانشجوی خارجی ازجمله فرصت‌های مورد تأکید معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برای تجمع دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد بود.

وی همچنین به برخی تهدیدها نیز اشاره کرد و از منفی شدن ترازهای مالی، کند شدن فرایندها، تفاوت در وضعیت نیروی انسانی، از بین رفتن اعتبار ناشی از سه دهه فعالیت مستقل، افت کیفی و وجود مراکز ناهمسان به‌عنوان برخی از این تهدیدها برشمرد.

دکتر غفوریان با اشاره به اینکه این فرایند برخی چالش‌ها و ملاحظات دارد که باید قبل از هرگونه اقدامی موردتوجه قرار گیرد، افزود: چگونگی ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، نحوه ارتباط شعب با دانشگاه ، واحدها و ستاد معاونت آموزشی، قوانین و مقررات حاکم بر آن‌ها امور اداری، استخدامی، مالی و وضعیت نیروی انسانی، رشته‌های جاری، صدور گواهینامه‌ها، ترکیب هیات‌امنا و... ازجمله این چالش‌ها است گفت: همچنین باید مشخص شود که این فرایند تدریجی یا دفعی بوده و آیا همه مؤسسات وارد فرایند تجمیع خواهند شد یا تصمیم دیگری گرفته می‌شود.



لزوم تدوین کلان‌راهبرد آموزش در جهاددانشگاهی

دکتر سید رضی آقاسعیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست بابیان اینکه باید کلان‌راهبرد آموزش در جهاد دانشگاهی تدوین و تعریف شود، تأکید کرد: می‌توانیم مدلی منحصربه‌فرد را در حوزه آموزش عالی در این نهاد طراحی و تدوین کنیم. 

وی با اشاره به وضعیت بازار آموزش عالی در سال‌های آینده گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ خصوصی دیگر مدرک برایشان مهم نیست و به سمت مهارت محوری رفته‌اند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با طرح این سؤال که باید مشخص شود که جهاد دانشگاهی از آموزش عالی به دنبال چه است و آینده آنچه می‌شود؟ گفت: همان‌گونه که در این نشست تأکید شد ما نباید کار کهنه را انجام دهیم و باید به سمت نو شدن در آموزش عالی حرکت کنیم.

به اساس این گزارش، در این نشست هم‌اندیشی شرکت‌کنندگان به‌صورت حضوری و مجازی مواردی را پیرامون آشفتگی در تصمیم‌گیری‌های آموزش عالی کشور، توجه به اهمیت اقتصاد آموزش عالی، هماهنگی آموزش عالی و پژوهش در جهاد دانشگاهی، توجه به مزیت‌های جهاد دانشگاهی در توسعه و ساماندهی آموزش عالی این نهاد، لزوم نوآوری در آموزش عالی این نهاد، طراحی و تدوین مدل آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های استانی، تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، تدوین نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی لزوم آسیب‌شناسی فرایند فعلی موردبحث و بررسی قراردادند.

همچنین بر اساس اعلام معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مقرر شد با تشکیل یک کارگروه تخصصی و بررسی ابعاد مختلف و ظرفیت‌های داخلی جهاد دانشگاهی، مدلی برای ادامه فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این نهاد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای ارائه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده شود.

 نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی با حضور دکتر قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی؛ دکتر سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیرت منابع  جهاد دانشگاهی و همچنین پیشکسوتان، روسا و اعضای هیات امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد، پنجشنبه ۲۶ مردادماه برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha