به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آئین رونمایی از برنامههای درسی بازنگری شده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم تقدیر از مدیران گروههای کشور این دانشگاه، اظهار کرد: اصول تعالی علوم انسانی و اجتماعی دارای سه پیش فرض است، یعنی تحول علوم انسانی پروسهای است و نه پروژهای و وضع اکنون قطعا بهتر از پیش است؛ چرا که فرایند کتابها و مقالات و نظریهپردازان سیر تکاملی را نشان میدهد.
وی افزود: تعالی علوم انسانی حکمرانیپذیر است و پیشفرض این است که ظرفیت تعالی دانشی، انسانی و مالی علوم انسانی در کشور وجود دارد و اگر درست توزیع نمیشود، به معنای حکمرانیناپذیر بودن آن نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصل اول تعالی علوم انسانی، ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی است و حکمرانی غیر از حکومتداری است و باید سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدیگری مورد توجه قرار بگیرد.
خسروپناه بیان کرد: بخش دوم، حکمرانی نخبگانی در آغاز تحول و حکمرانی شبکهای در استمرار تحول است، البته مخالف حکمرانی هرمی برای تحول علوم انسانی هستم و معتقدم که در آغاز کار باید از نخبگان حکمرانی استفاده کنیم و سپس آنها شبکه ایجاد میکنند و حکمرانی نخبگان به حکمرانی شبکهای تبدیل میشود.
وی گفت: اصل سوم تحول جامعنگر با تاکید بر تحول استادان است، در واقع علوم انسانی ارکانی دارد که باید در تحول علوم انسانی به آنها توجه کنیم، در غیر اینصورت موفق نمیشویم و بهنظرم اصل تحول باید استادمحور باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل چهارم بهعنوان اصل ساختاری در قالب تشکیل انجمنهای علمی علوم انسانی حکمی شناخته میشود، باید به مرور این انجمنها راهاندازی شوند تا حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش رود.
خسروپناه بیان کرد: اصل پنجم توأمان بودن تحول در فلسفه علوم انسانی و نظریههای علوم انسانی است که باید آن دو را با هم پیش ببریم، وگرنه موفق نمیشویم. این تحول، پارادایمی و فلسفی در کنار کاربرد و نظریهای است.
وی افزود: توأمان بودن تحول ثمربخش و زودبازده با تحول در افقهای بلندمدت آیندهنگر اصل ششم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مثلا مساله مهم کاربردی کشور عدالت آموزشی است و نمایندگان مجلس از مصوبه کنکوری شورا انتقاد میکنند و میگویند خلاف است، در صورتی که سؤالات تئوری وقتی از دو گروه پرسیده میشود، جوابی ندارند.
وی گفت: اصل هفتم، تعامل دانشکدههای الهیات، علوم انسانی، قرآن و ادبیات با دانشکده علوم اجتماعی است که هماکنون اینگونه نیست، در صورتی که ادبیات مملو از مفاهیم و احادیث و حکمت است.
خسروپناه ادامه داد: نقشی که ادبیات و هنر و معماری و دین در تحول علوم انسانی دارد، بسیار مهم است. متاسفانه در تحول علوم انسانی، ادبیات تحولی را نادیده گرفتهایم.
لزوم کارآمدسازی مقالات در آئیننامه ترفیع و ارتقاء
وی اظهار کرد: اصلاح آئیننامه ترفیع و ارتقاء اصل هشتم است؛ اینکه استادان بر انتشار مقاله در ISI تاکید دارند، بد نیست، اما محتوا مهم است؛ اینکه مقالات علوم انسانی باید کارآمد باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تحول در علوم انسانی در گروی کیفیسازی آئیننامه ارتقای متناسب با نیازهای جامعه است. به وزارت علوم هشدار دادهام که اگر در آئیننامه ارتقاء ویژگیهای اختصاصی رشتهها ذکر نشود، آن را برمیگردانم.
به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: اصل نهم کاربست نظریه استادان در اداره کشور است. با وجود اینکه نظریههای غربی هم باید در کلاس درس تدریس شود، اما نظریه استادان دانشمند در دانشگاههای کشور و در کتب درسی نیز باید لحاظ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل تکریم استادان علوم انسانی اصل دهم است که یک صدم حرمت و تکریم در آن دیده نمیشود و مهمتر اینکه در تصمیمگیریهای مختلف کشور مشارکت داشته باشند. نقش علوم انسانی در شورای گسترش و برنامهریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت و جهادکشاورزی و ... باید لحاظ شود، چراکه فقط اساتید علوم انسانی میتوانند جامعه را اداره کنند، نه مابقی علوم.
انتهای پیام
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
تحول در علوم انسانی پروسهای است و نه پروژهای/انجمنهای علمی علوم انسانی حکمی راهاندازی شوند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی پروسهای است و نه پروژهای، گفت: وضع اکنون علوم انسانی قطعا بهتر از گذشته است.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات