• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402052415011
  • خبرنگار : 71610

در هفدهمین سالگرد پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶

کارشناسان: اسرائیل از درون فروپاشیده و مقاومت قدرتمندتر شده است

کارشناسان: اسرائیل از درون فروپاشیده و مقاومت قدرتمندتر شده است

تحلیلگران و کارشناسان در هفدهمین سالروز پیروزی لبنان و مقاومت آن در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ تأیید کرده‌اند که مقاومت در لبنان آماده هرگونه رویارویی با رژیم اشغالگر است و این در حالی است که این رژیم در برهه فعلی با یک بحران عمیق دست و پنجه نرم می‌کند و از درون متلاشی شده است.

به گزارش ایسنا، تعدادی از تحلیلگران سیاسی و نظامی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تاکید کردند که ظرفیت‌های روزافزون مقاومت در لبنان در هفدهمین سالروز پیروزی در جنگ ژوئیه در حالی است که رژیم صهیونیستی شاهد یک فروپاشی و سردرگمی داخلی است.

این کارشناسان افزودند: مقاومت برای اولین بار در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل همان چیزی است که با پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ «خاورمیانه جدید» را ایجاد کرد.

«محمد عباس»، یکی از این کارشناسان در این باره گفت: مقاومت در لبنان آماده هر گونه رویارویی است و در مقابل توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظامی دشمن در مقایسه با توسعه توان مقاومت در سطح تهاجمی توسعه نیافته است.

عباس که یک کارشناس مسائل نظامی است با تأکید بر اینکه مقاومت طی این سال‌ها هرگز از انباشت توانایی‌های خود دست نکشیده است، خاطرنشان کرد: مقاومت از سال ۱۹۸۵ علی رغم فعالیت اطلاعاتی دشمن؛ اما به صورت مخفیانه در این زمینه کار کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که این پیروزی بر مقاومت فلسطین نیز تاثیر گذاشت و باعث شد که در چند مرحله به پیروزی‌هایی دست یابد.

سرلشکر «ناصر سالم»، مشاور آکادمی نظامی ناصر در مصر نیز در این باره تأیید کرد: پیروزی ژوئیه به معنای واقعی کلمه یک پیروزی است، چراکه در این پیروزی اراده تجلی یافت.

سالم در گفت‌وگو با المیادین گفت: این اراده مقاومت بود که در سال ۲۰۰۶ پیروز شد. ما از قدرت باور و اراده برخوردار هستیم و باید آن را نیز توسعه داد.

«احمد عبدالرحمان»، نویسنده فلسطینی و متخصص در امور سیاسی و نظامی نیز در این باره اظهار کرد: پیروزی ژوئیه ۲۰۰۶ هدیه‌ای به فلسطین و امت عرب است. امروز محور مقاومت دارای قابلیت‌های راهبردی است و حزب‌الله نه تنها در منطقه، بلکه قدرتمندترین نیروی غیرمنظم در جهان است.

وی گفت: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نقش بسیار تاثیرگذاری در عرصه داخلی اسرائیل ایفا می‌کند.

این نویسنده افزود: جنگ در راه است و نتانیاهو مجبور است خودش را از این مخمصه خارج کند و این درحالی است که ارتش اسرائیل از فقدان نیروی انسانی کافی رنج می‌برد و این بزرگترین مشکل برای اوست.

«حسین الکنانی»، محقق مرکز مطالعات الهدف عراق نیز به همین مناسبت خاطرنشان کرد که نتایج هر جنگی میان ارتش رژیم صهیونیستی و حزب الله در آینده، برای این رژیم ویرانگر خواهد بود.

الکنانی با بیان اینکه رویارویی میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی اجتناب‌ناپذیر است، تاکید کرد: اتحاد جبهه‌های نبرد مقاومت در منطقه برای بیرون راندن نیروهای متجاوز از اهمیت بالایی برخوردار است و مقاومت در عراق و یمن توانایی‌های خود را در سطح موشک و پهپاد توسعه داده است.

الکنانی خاطرنشان کرد: نسل جدید رزمندگان مقاومت در زمینه جنگ خیابانی توانمندی‌های زیادی کسب کرده‌اند و اسرائیل توانایی مقابله با آنها را ندارد.

در همین راستا، «رفیق نصرالله»، مدیر مرکز بین‌المللی رسانه‌ها و مطالعات لبنان گفت: اگر پروژه «خاورمیانه جدید» آمریکا پیروز می‌شد، با نقشه‌های قومی و نژادی تکه و پاره در سطح منطقه مواجه بودیم.

نصرالله به مناسبت پیروزی ژوئیه لبنان تاکید کرد که مقاومت برای اولین بار در تاریخ درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی با پیروزی خود «خاورمیانه جدید» را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: آنچه در منطقه رخ داد حضور نیرویی بود که توانست با پروژه آمریکا مقابله کند و قواعد بازی را دوباره برقرار کند. امروز ما شاهد یک اذعان و اعتراف غربی و آمریکایی هستیم مبنی بر اینکه دیگر نمی‌توانند بر منطقه مسلط شوند.

لبنانی‌ها و به ویژه مقاومت آنها این روزها هفدهمین سالروز پیروزی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علیه کشورشان را جشن گرفته‌اند، جنگی که در لبنان «جنگ ژوئیه»، در سرزمین‌های اشغالی «جنگ دوم لبنان»، در برخی رسانه‌های عربی «جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان» و در رسانه‌های خارجی «رویارویی سال ۲۰۰۶ اسرائیل - حزب‌الله» نام گرفته است.

این جنگ ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ بین نیروهای رژیم صهیونیستی و نیروهای حزب‌الله لبنان آغاز و ۳۳ روز در مناطق مختلف لبنان بویژه مناطق جنوبی و شرقی، بیروت و شمال سرزمین‌های اشغالی و همچنین مناطق الجلیل، الکرمل و مرج ابن عامر به طول انجامید. این جنگ همچنین منطقه جولان را تحت تاثیر خود قرار داد.

رژیم صهیونیستی اهداف مختلفی را از این جنگ دنبال می‌کرد که از جمله‌ آنها بازگرداندن اسیران، حمله به ساختارهای زیربنایی حزب‌الله، ممانعت از نفوذ حزب‌الله و رسیدن آنها به رود لیطانی جهت ممانعت از حملات موشکی این حزب بود و جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان هر روز هدف جدیدی را دنبال می‌کرد؛ اما سرانجام بدون تحقق هیچ یک از اهداف مذکور و با پیروزی مقاومت لبنان به پایان رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha