سردار سید تیمور حسینی در گفتوگو با ایسنا به ریزش کوه در جادههای چالوس و هراز در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اولویتهای پلیس راهنمایی و رانندگی ایمنی تردد در جادههای کشور است و به همین دلیل هم در ماههای اخیر چندین نوبت جادههای چالوس و هراز را مسدود کردیم تا ایمنسازی در این محورها به طور کامل انجام شده و سپس بازگشایی شود.
وی با بیان اینکه یکی از نگرانیها در مورد ایمنی دو محور چالوس و هراز، احتمال ریزش کوه است، گفت: ریزش کوه به دلایل مختلفی از جمله رانش زمین، بارش شدید باران و ... رخ میدهد، اما مهماست که بتوانیم با رعایت یکسری تمهیدات احتمال ریزش کوه را کاهش داده و از ورود قطعات بزرگ سنگ به سطح جاده جلوگیری شود. برای این امر دو راهکار وجود دارد، یکی عملیات لقگیری است که معمولا در شرایط اضطراری اجرا میشود. در این روش، کارشناسان قطعات سنگی دارای احتمال سقوط را شناسایی کرده و سپس اقدام به انداختن آن به سطح جاده میکنند، در واقع این اقدام نوعی پیشگیری از ریزش احتمالی سنگ در روزهای آتی است و تا حد زیادی هم ریسک را کاهش میدهد.
جانشین پلیس راهور فراجا گفت: اما روش اصولیتر و مطمئنتر که ریسک ریزش کوه و سقوط سنگ به جاده را نیز تا حد زیادی کاهش میدهد، انجام عملیات مسلح کردن با فنس است، نمونهای از این عملیات در بخشهایی از جاده فشم به اجرا درآمده است.
حسینی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که نقاطی از جادههای چالوس و هراز هم این عملیات اجرا شود، گفت: در این روش بخشهایی از کوه که احتمال ریزش آن وجود دارد، توسط فنس مهار میشود. این فنسها در واقع هم مانع از ریزش قطعات بزرگ کوه میشود و هم در صورت ریزش مانع از سقوط آن به داخل جاده میشود. ما امیدواریم که اعتبارات این اقدام برای سازمان راهداری تامین شود تا بتوان از آن برای ایمنسازی کامل دو جاده چالوس و هراز اقدام شود.
انتهای پیام
نظرات