محسن اسلامزاده که پیش از این مستند «هزارتوی پیشرفت» را با موضوع اقتصاد مقاومتی در برخی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه ساخته است، در گفتگو با ایسنا در اینباره گفت: رسانه میتواند تعیینکنندهترین نقش در آینده کشور داشته باشد، چراکه در تصمیمگیریها، حرکتهای اجتماعی، اعتماد به نفس مردم، تعیین بودجه، سیاستگذاری و... تاثیر مستقیمی دارد و همگی این موارد با پیشرفت کشور و روایت پیشرفت آن مرتبط است.
او افزود: اعتماد به نفسی که به مردم و مسئولان داده میشود یا از آنها سلب میشود، تجربهنگاریهایی که در زمینه روایت پیشرفت کشور انجام میشود و اتفاقات مثبتی که رخ میدهد و باید به چشم بیاید، همه از طریق رسانه ممکن میشود.
این مستندساز با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره توجه ویژه به عرصه فرهنگ و رسانه اظهار کرد: بخشی از ضربه فرهنگی که کشورمان میخورد، به علت بیتوجهی به این عرصه است. اگر ما میخواهیم پیشرفت کنیم و به سمت احیای تمدن اسلامی و ایرانی برویم، باید رسانه را جدی بگیریم و از طریق آن به درستی دیالوگ کنیم.
اسلامزاده برای آسیبشناسی این مسئله توضیح داد: به طور کلی در روایتسازی مشکل داریم و نمیتوانیم پیشرفت خود را به خوبی ثبت، روایت و به مردم خودمان و جهانیان معرفی کنیم. مهمترین علت آن هم این است که اغلب مسئولان به رسانه به چشم پدیدهای دست و پاگیر نگاه میکنند، آن را به موقع در جریان اتفاقات قرار نمیدهند و آنطور که باید، جدی نمیگیرند.
او ادامه داد: نگاه مسئولان به رسانه، بیشتر روابط عمومی است، در حالی که باید رسانه مستقل باشد، کاربلدهای رسانهای در آن حضور داشته باشند و برداشتهای خودشان را از اتفاقات بزرگ روایت کنند. اگر به نداشتن پیوست رسانهای برای پیشرفتهای کوچک و بزرگ کشور، توجه جدی نشود، اعتماد به نفس مردم را از بین خواهد برد.
این مستندساز در پایان تاکید کرد: شاید حتی بعضی به اشتباه این تلقی را داشته باشند که برخی مسئولان، خیلی اهل دوربین و رسانهایاند، اما من باید بگویم که حتی آنها هم به فکر کار حرفهای رسانهای نیستند و بیشتر در پی روابط عمومیاند که این امر، اثربخشی کار را کم میکند.
انتهای پیام
نظرات