به گزارش ایسنا، علیاکبر صفایی در نشست خبری اظهار کرد: در طول تاریخ ایران در این ایام بیشترین توجه به اقتصاد دریا شده است؛ مصداق این است که پس از جلسات متعدد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی اقتصاد دریا توسط این مجمع ابلاغ شد. همزمان در دولت سیزدهم کارگروه اقتصاد ملی دریا ایجاد شد.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه اقتصاد دریا و ترانزیت یک سرفصل دارد و دولت برنامههایی را در این زمینه پیشبینی کرده است. کمیسیون عمران مجلس نیز در این زمینه فعالیتهای بسیار خوبی داشته و نظرات دولت و اعضای این کمیسیون به این سرفصل اضافه شده که در دست بررسی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات کارگروه ملی اقتصاد دریا، گفت: مطالعات طرح جامع اقتصاد دریا و تکالیف پروژههای اجرایی انجام شده و طرح جامع که نقشه راه حوزه دریایی است امسال مصوبات و خواستههای دولت قبل ابلاغ شده و این موضوعات در دستور کار قرار گرفته و تا پایان امسال در کارگروه ملی تصویب میشود که راه ارزشمندی است.
صفایی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی پراخت وام از محل وجوه ادارهشده برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری را در بندر شهید حقانی بندرعباس دارد، حدود ۱۰۰ میلیارد برای هر شناور که مبلغی بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان میشود. همچنین برای تعمیرات اساسی ۴۰ فروند شناور، پنج میلیارد تومان اعطا کردیم.
در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی داریم
وی با بیان اینکه امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی دارد، افزود: امسال تولید گندم در کشور ۸.۷ میلیون تن بوده که باعث شده بخشی از نیاز را از داخل تامین کنیم. کل عملکرد تخلیه و بارگیری ۸۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل علیرغم کاهش واردات کالای اساسی ۲.۲ درصد رشد داشته است. در بحث کانتینری فعالیتها نسبت به سال قبل پنج درصد رشد داشته است. در مجموع سهم صادرات کالا ۷۰ درصد و واردات ۳۰ درصد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسافرتها و گردشهای دریای رشد هشت درصدی نسبت به سال قبل رشد داشتهایم، اظهار کرد: در ترانزیت نیز ۳۹ درصد رشد داشتهایم که نشان میدهد ترانزیت در کشور بهخصوص دریای خزر در وضعیت مناسبی به سر میبرد. همچنین چهار نقطه برای ایجاد پتروشیمی در سواحل در حال پیگیری است، نقاطی نیز برای ایجاد شهرکهای ساحلی مسکونی شناسایی شده و امیدواریم با اجرایی شدن این برنامهها، مباحث اقتصادی، اشتغال، و جذب جمعیت عملیاتی شود.
ساخت یک میلیارد دلار شناور باری اقیانوسپیما
صفایی با بیان اینکه در بخش حملونقل دریایی ۱۸۹ هزار میلیارد ریال پروژه اجرا و در اختیار مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: در تجهیزات بندری، شناورهای باری اقیانوسپیما حدود یک میلیارد دلار پروژه در دست ساخت است. برخی از شناورها خریداری و وارد کشور شده و برخی شناورها در حال ورود به کشور است. در حوزه نوسازی ناوگان نیز کارهای خوبی در دست اقدام است که وقتی به نتیجه برسد آن را اعلام میکنیم.
وی در خصوص جزئیات سفارش ساخت یک میلیارد دلار شناور باری اقیانوسپیما و سهم کشتیسازان داخلی، اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۹ فروند شناور یدک کش و لایروب در صنایع داخلی در حال ساخت است. ۳۳ فروند از شناورها برای دریای خزر است و بخش عمدهای از این شناورها وارد ناوگان شده و مابقی نیز بهمرور الحاق خواهد شد. ۱۰ فروند کشتی نیز برای سواحل جنوبی است. برنامه دولت توسعه زیرساختهای حملونقل دریایی در شمال و جنوب کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژههای عمرانی نیز گفت: در این بخش ۵۳۰ هزار میلیارد ریال (۵۳ هزار میلیارد تومان) پروژه توسعه بنادر، و سواحل در دست اقدام است که این مبلغ غیر از سرمایهگذاریهای بخش خصوصی است. با احتساب سرمایهگذاری بخش خصوصی، سرمایهگذاری مشترک با دولت حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال در بنادر سرمایهگذاری صورت گرفته است. در بخش سرمایهگذاری خارجی نیز اقداماتی انجام شده که آن را هم بعدا اطلاعرسانی میکنیم.
صفایی بیان کرد: بخشی از این پروژههای امسال و سال آینده به بهرهبرداری میرسد. ۳۰ پروژه به ارزش ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت بنادر و ۳۱ پروژه به ارزش ۳۹۰۰ میلیارد تومان پروژه توسعه بنادر کوچک در حال اجراست. ۴۹ فروند ساخت شناورهای خدماتی و موردنیاز برای تقویت صنایع دریایی داخلی به ارزش ۱۳۴ میلیون یورو در حال اجراست.
حدود ۴۶۰۰ نفر دریانورد کمبود داریم
وی با بیان اینکه دریانوردی حقوق و مزایای خوبی دارد، اظهار کرد: شرایط امروز بهگونهای است که هر دو سه ماه یکبار دریانوردان میتوانند استراحت کرده و با خانوادههای خود زندگی کنند. در زمان حاضر حدود ۴۶۰۰ نفر دریانورد کمبود داریم به خصوص در شناورهای با ظرفیت زیر ۳۰۰۰ تن.
معاون وزیر راه و شهریازی درباره کاهش آب خزر توضیح داد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چرا که بخشی از تجارت ایران از خزر انجام میشود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بودهایم. ولگا یکی از رودهای آبریزش به خزر است و مهمترین رود خزر محسوب میشود.
صفایی همچنین درباره میزان لایروبی دریای خزر با توجه به کاهش ورودی آب به این دریا از سمت روسیه گفت: طی دو سال اخیر به دلیل کاهش آب ورودی به دریای خزر، حجم لایروبی در بنادر شمالی کشور حدود ۱۳ درصد افزایش یافته است. در این زمینه وزارت راهوشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال میکند.
وی با اشاره به آتشسوزی کشتی الپیجی در عسلویه، گفت: این کشتی با پرچم پاناما با خدمه هندی و اوکراینی پنجشنبه ساعت ۱۵ دچار حریق در کمپرسور مایعسازی گاز شد. خوشبختانه با درایت سازمان بنادر و دریانوردی حریق اطفا شد و در زمان حاضر خدمه به این کشتی بازگشتهاند.
رسوب کالا در بنادر به صفر رسید
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص رسوب کالا در بنادر و برنامه سازمان برای این بخش گفت: هماکنون رسوب کالا در بنادر وجود ندارد. این در حالی است که پیشتر رسوب کالا در بنادر بین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۴ میلیون تن کالا در بنادر بود. همه بخشهای دولت در این بخش فعال هستند تا رسوب کالا در بنادر اتفاق نیفتد.
وی افزود: برای تحقق این موضوع، تمامی بخشهای دولت همکاری مناسبی با هم داشتند از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و کلیه بخش های وزارت راه و شهرسازی از جمله حمل و نقل ریلی و حمل و نقل جادهای. به ویژه در این بخش به دلیل اعزام کامیون ها و همکاری گمرک برای حمل یکسره همه و همه سبب شد تا رسوب کالا در بنادر کشور به صفر برسد. ظرفیت بنادر کشور در حال حاضر برای حمل کالاهای اساسی بیش از ۷ میلیون تن است و رسوب کالای اساسی را نداریم.
توسعه گردشگری دریایی و مسافری دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گردشگری دریایی و مسافری دریایی و برنامه سازمان در این بخش توضیح داد: این بخش در مبحث اقتصاد دریا حائز اهمیت است. کاری که در این بخش انجام شده مهیا کردن بندر چمخاله و بندر انزلی است که سرمایهگذاری در این بخش در حال تقویت است.
صفایی بیان کرد: در بندرگاه نخل ناخدا و جزیزه هرمز مثلث گردشگری شکل گرفته است. هماکنون پروژه عمرانی بندر ناخدا در حال انجام است و پیشرفت آن ۲۵ درصد است. در بندر باس حد فاصل بین بندر شهید حقانی و بندر شیلاتی، منطقه گردشگری دریایی ایجاد خواهد شد. زیربنای آن را سازمان حمایت میکند و روبناهای آن را که شامل ایجاد ترمینال مسافری و ایجاد امکانات گردشگری و شناورهاست بخش خصوصی وارد عمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه وزارت گردشگری و وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و استانداری در حال همکاری هستند تا این بخش تقویت شود. موضوع ایجاد منطقه گردشگری در جنوب کشور در کارگروه استانی در حال تصویب است. در تلاش هستیم تا طرح جامع توسعه بندر شهید حقانی انجام شود.
انتهای پیام
نظرات