• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402051710682
  • خبرنگار : 71650

وزیر آموزش و پرورش:

آینده ایران را در مدارس ببینید

آینده ایران را در مدارس ببینید

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه راهبرد اول آموزش و پرورش دیدن آینده ایران از لنز آموزش و پرورش امروز است، گفت: اگر می‌خواهید آینده ایران را ببینید، مدارس کشوررا ببینید؛ این حقیقت است و باید آن را بپذیریم.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: ما همه در عشق به وطن و اعتلا کشور مشترک هستیم. اساسا هم به خاطر همین وجه اشتراک است که دور هم جمع می‌شویم و اگر ایران عزیز و قوی و مقتدر برای آینده می‌خواهیم، مسیری جز آموزش و پرورش وجود ندارد. این حرف نه برای این است که بنده از جمله معلمان هستم بلکه این یک حقیقت است.
 
وی خطاب به خبرنگاران با بیان اینکه سیمای آینده ایران با نوشتن شما شکل می‌گیرد، گفت: ما خودمان آینده کشور را درست می‌کنیم، اگر می‌خواهید آینده ایران را ببینید، بروید مدارس ایران را ببینید. این را باید به عنوان حقیقت بپذیریم. باید همه کمک کنیم که آموزش و پرورش مساله اول کشوربشود. خبرنگاران اگر می‌خواهند نقش خود را برای آینده ایران ایفا کنند باید آموزش و پرورش را به مساله اول کشور تبدیل کنند چراکه هرچیزی مساله شود انرژی دستگاه‌ها و نهادها روی حل آن متمرکز می‌شود.
 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چرایی عدم انتشار اطلاعات در خصوص آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان توضیح داد: مهم، شناسایی و رفع آسیب‌ها است. در همه جای دنیا اطلاعات این حوزه جزو اطلاعات محرمانه است. اینها اطلاعاتی از کف جامعه است که در اختیار دیگران نمی‌گذارند؛ چرا که دیگران از این استفاده و به عنوان نقطه ضعف توی سر سیستم می‌زنند.
 
صحرایی افزود: سامانه نماد را در این حوزه داریم. ما می‌دانیم در چه حوزه‌ای چقدر مشکل داریم. شروع به اصلاح کردیم، با توجه به دلایلی که گفتم شما خبرنگاران می‌توانید اصلاح آسیب‌ها و نه موضوع را مطالبه داشته باشید. از سوی دیگر اطلاعات خیلی قابل اعتنا نیستند چون جمع می‌شوند و در سیستم می‌روند. برای مثال فردی به من گفت آقای وزیر چاقی کودکان ۵۶ درصد است اما من گفتم این آمار غلط است چراکه آخرین پایش برای سال ۹۵ است که طبق آن چاقی بچه‌ها ۱۶ درصد بوده است.
 
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه من معتقدم معلم نقطه عزیمت اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشور است، ادامه داد: برخی معتقدند محتوای درسی نقطه عزیمت اصلاح نظام تعلیم و تربیت کشوراست اما من به عنوان معلم می‌گویم که نقطه عزیمت اصلاح این حوزه معلم است. ما یک خط جدا کننده بین کتاب و محصل و معلم کشیدیم و می‌گوییم هرکسی کار خود را کند در حالی که اینگونه نیست.

وی با طرح این پرسش که چه کنیم شان، منزلت و مرجعیت معلم را در کشور سر جای خود بگذاریم؟، توضیح داد: من سال ۱۳۷۰ معلم شدم، آن روز هم مثل امروز حقوق معلمان نسبت به سایر مشاغل کمی پایین تر بود اما منزلت معلم خیلی بیشتر از امروز بود. درست است رسانه اما و برخی سعی کردند موارد دیگر را جایگزین معلم کنند اما زمان نشان داد معلم خوب جایگزین ناپدیر است، معلم خوب متناسب با آینده، دانش آموز را تربیت می‌کند.
 
صحرایی یادآور شد: یک روزی معلمان به عنوان محبوب‌ترین و مرجع ترین اقشار در صدر پیمایش‌های اجتماعی در خصوص جایگاه اقشار بودند اما امروز کسانی مرجعیت پیدا کردند که در دو چیز یعنی معرفت و دانش یا محروم‌اند و یا کم دارند. از رسانه توقع داریم نگذارد مرجع معرفتی جامعه تغییر کند. یک جریانی در جهان اتفاق افتاده است که مرجعیت‌ها را تغییر دهد. اگر به کودک و نوجوان مرجع خوب ندهیم، او نمادی پیدا می‌کند که بعدها هرچه ما در مدرسه تلاش کنیم نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت کار خبرنگاران خطاب به خبرنگاران حاضر در جمع تاکید کرد: روز خبرنگار از چند جهت روز محترمی است. اول اینکه شما بزرگواران نمی‌گذارید حقیقت پنهان بماند و از این حیث کار خبرنگار و روشنگری او متمایز و متفاوت است. اگر این کار با نیت اصلاح و بهبود انجام شود به نظرم قدر و قیمت ندارد و نمی‌توان بر روی آن قیمت گذاری کرد. چراکه خبرنگار با جسارت دنبال حقیقت یک پدیده‌ای و برای حل مشکل شروع به کار می‌کند و چنین فردی به تمام معنا ایثارگر است و وطن خود را دوست دارد.
 
وی با بیان اینکه من خود را قابل مقایسه با خبرنگاران نمی‌دانم چراکه چنین جسارت، شجاعت، از خود گذشتگی و وقت خود را فدای هدف کردن در هر کسی دیده نمی‌شود، افزود: دیگر جهت اهمیت کار خبرنگاری این است که کار خبرنگاری در جهت تکریم یک حقیقت است؛ آن حقیقت هم دانایی است و اگر دانایی به عنوان یک حقیقت توسعه یابد رشد آن جامعه شکل می‌گیرد.

صحرایی گفت: دوست دارم یک روزی در ۱۷ مرداد، بعد از گرامی داشت شهدای خبرنگار و خبرنگاران، یک جلسه‌ای گذشته شود و در آن گفته شود که اگر خبرنگاران نبودند ما چه آسیب‌هایی می‌دیدیم. ااگر خبرنگاران حقایقی را نشان نمی‌دادند و ماجرا را هویدا نمی‌کردند چه می‌شد؟. یک بعد ریشه سلامت جامعه خبرنگاران هستند و دستگاهی که اجازه دهد خبرنگاران راحت به آن رفت و آمد کنند، اعتماد به نفس دارد چراکه اگر اشکالی را خبرنگار پیدا نکند آن اشکال به چالش و بحران تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha