• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402051710592
  • خبرنگار : 71129

استقبال آمریکا از «نشست موثر با نماینده چین» درباره صلح اوکراین

استقبال آمریکا از «نشست موثر با نماینده چین» درباره صلح اوکراین

به گفته تحلیلگران چینی، مذاکرات صلح اوکراین که در جده عربستان برگزار شد یکسری پیشرفت در پی داشت اما بدون حضور روسیه بعید است که پایانی بر جنگ اوکراین باشد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، چین در میان بیش از ۴۰ کشور حاضر در این نشست دو روزه بود اما روسیه به این نشست دعوت نشد.

هیچ بیانیه مشترکی پس از نشست منتشر نشد اما کشورهای حاضر بر احترام به حق حاکمیت و یکپارچگی قلمروی اوکراین توافق کردند.

این نخستین باری بود که چین یک نماینده برای چنین گفت‌وگوهایی اعزام کرد اما هیچ بیانیه‌ای منتشر نکرد.

گزارش شده که نمایندگان چین بر طرح ۱۲بندی پکن برای یک راه حل سیاسی در بحران اوکراین تاکید داشتند.

"لی هویی"، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا که در این نشست حضور داشت، در حاشیه نشست جده با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین ویکتوریا نولاند، معاون دستیار وزیر خارجه در امور سیاسی دیدار داشت.

وال استریت ژورنال از قول یکی از مقام‌های واشنگتن نوشت: اینکه چین در این نشست بود، خیلی خوب است.

آمریکا از نشست موثر با نماینده چین درباره صلح اوکراین استقبال کرد
نشست صلح جده درباره اوکراین

"ژانگ شین"، استادیار روابط بین‌الملل در دانشگاه ایست چاینا نورمال در شانگهای گفت، در این نشست درک شد که باید به چین یک پلتفورم عادلانه برای ارائه طرح ۱۲بندی‌اش درباره مساله اوکراین داده شود و اینکه به دنبال اجماع نظر با یکسری از کشورها بود. یک دستاورد ارزشمند این است که کشورهای بیشتری به ویژه کشورهای توسعه یافته این بار در نشست شرکت داشتند درحالیکه در نشست دانمارک چنین اتفاقی نیفتاد.

"شی یینهونگ"، استاد روابط بین الملل در دانشگاه رنمین نیز گفت، غیبت مسکو در این نشست به این معناست که هیچ نقطه عطفی در روند صلح نیست.

آژانس خبری شینهوا درباره این نشست گزارش داد: تمامی شرکت کنندگان در نشست جده بر اهمیت دستیابی به راه حل صلح برای بحران اوکراین از طریق مذاکرات بین‌المللی تاکید کردند.

"آندری یرماک"، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز گفت، نشست مذکور رایزنی‌های موثری درباره اصول کلیدی و گام‌های احتمالی در راستای طرح ۱۲ بندی چین برای صلح اوکراین در پی داشت.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت اما تمامی شرکت کنندگان تعهدات کشورهایشان را درباره اصول منشور سازمان ملل، قوانین بین‌الملل و احترام به حق حاکمیت و عدم نقض یکپارچگی قلمروی کشورها اعلام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha