• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402050100314
  • خبرنگار : 50126

معاون سلامت دامپزشکی استان خبر داد:

‏ ۱۵ اکیپ دامپزشکی در ایلام فعال است/طرح مسیر سفید در ایلام اجرا می‌ شود

‏ ۱۵ اکیپ دامپزشکی در ایلام فعال است/طرح مسیر سفید در ایلام اجرا می‌ شود

ایسنا/ایلام معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره افزایش نظارت‌های دامپزشکی ایلام برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: هم اکنون‏ ۱۵ اکیپ دامپزشکی در استان فعال است.

دکتر «الهام جم‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های دامپزشکی استان، امسال نظارت‌های دامپزشکی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی افزایش خواهد یافت و هم اکنون ۱۵ اکیپ دامپزشکی به صورت دو شیفت در استان ایلام فعال است که ۱۳ تیم آنکال در دامپزشکی مرکز استان و دیگر شهرستان‌های استان برای پیگیری گزارش‌های مردمی مستقر هستند.

وی با اشاره به افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های مشترک، نظارت هرچه بیشتر بر مراکز عرضه، پیشگیری از کشتار غیرمجاز از مهمترین اهداف دامپزشکی برای افزایش نظارت‌ها است.

معاون سلامت دامپزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر قصابی‌ها، کبابی‌ها، رستوران‌ها، لبنیاتی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات خوراک دام و طیور به طور مستمر مورد نظارت قرار می‌گیرد و  ماهانه از این مراکز نمونه‌‍برداری برای انجام آزمایشات لازم نیز انجام می‌شود، تصریح کرد: نمونه‌های اخذ شده در مرکز آزمایش دامپزشکی استان با استانداردهای لازم سنجیده می‌شود و در صورت مغایرت با استانداردهای لازم با مرکز عرضه متخلف، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

جم‌زاده تاکید کرد: در آزمایشگاه دامپزشکی استان ایلام بخش‌های مختلفی نظیر میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی در حوزه دام و طیور و آنالیز شیمی مواد غذایی، آنالیز آب و  بخش مولکولی(PCR)  وجود دارد.

معاون سلامت دامپزشکی استان ایلام تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل در استان ایلام بخش مراکز عرضه لبنیات‌های سنتی است، دامپزشکی استان به دلیل بالا بودن آمار تب مالت، نظارت‌های خود را بر این مراکز افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به برنامه دامپزشکی برای نظارت صفر تا صد تولید شیر در استان، افزود: طرح ملی مسیر سفید شیر برای نظارت بر روند تولید شیر در استان نیز در حال اجرایی شدن است و تمام اهداف دامپزشکی استان ایلام از افزایش نظارت‌ها، بالا بردن سطح آگاهی مردم در بحث بهداشت عمومی برای پیشگیری و کاهش بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha