• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402043119896
  • خبرنگار : 50024

بنای امامزاده سلیمان اشتهارد دوباره ساخته می‌شود

بنای امامزاده سلیمان اشتهارد دوباره ساخته می‌شود

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به فروریختن بخشی از بنای تاریخی امامزاده سلیمان اشتهارد و برچیدن گنبدخانه، گفت: بنا شده اداره کل اوقاف استان البرز نسبت به تأمین اعتبار برای احداث دوباره این بنا بر اساس طرح و نقشه مصوب و ثبت شده اقدام و اداره کل میراث فرهنگی آن را اجرا کند.

شهباز محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مرمت بنای امام زاده سلیمان سال گذشته آغاز شده بود، اظهار کرد: طبق بند ۱۳ ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه، هزینه لازم برای مرمت بناهای ثبتی و تاریخی‌ای که در اختیار نهادهای دولتی یا بخش خصوصی قرار دارند، به عهده بهره برداران است و میراث فرهنگی صرفا جنبه نظارتی بر کمیت و کیفیت فرایند مرمت را به عهده دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته اداره اوقاف آمادگی خود را مبنی بر مرمت امام زاده سلیمان و به کارگیری پیمانکار اعلام کرد و میراث فرهنگی در نهایت سه پیمانکار دارای تخصص و تجربه را معرفی و اوقاف با یکی از آنها قرارداد منعقد کرد.

وی توضیح داد: طبق قانون دستگاهی که با پیمانکار قراردادی منعقد می‌کند به این معناست که توان فنی لازم برای انجام پروژه مشخص شده را دارد.

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه اوقاف برای مرمت امام زاده سلیمان ناظرمقیم و نیروی فنی برای مرمت بنا نداشت به همین دلیل میراث فرهنگی، فردی را به عنوان ناظر عالی معرفی کرد.

وی با بیان اینکه این ناظر عالی هفته‌ای سه بار به بنا مراجعه و بر روند مرمت بنا نظارت داشت، افزود: متاسفانه در مرحله استحکام پی، ناگهان حفره‌ای ایجاد و بخشی از گنبد امام زاده فرو ریخت.

معاون میراث فرهنگی البرز تاکید کرد: مطالعه و نحوه اجرای این پروژه در اصل به عهده متولی بنا و بهره بردار بوده و نقش میراث صرفا به نظارت محدود می‌شد.

وی بیان کرد: بعد از این فروریزی، طراحی و اجرای مرمت بنا به میراث فرهنگی سپرده شد و هماهنگی لازم با پیمانکار جهت مرمت اثر صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه در حال حاضر گنبد امام زاده جمع آوری شده گفت: با توجه به شرایط خاص و ناپایدار بنا و احتمال ریزش و خطر جانی، با توجه به نظر شورای فنی و اخذ مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، ۲۶ تیرماه پیمانکار نسبت به برچیدن بنای گنبدخانه با رعایت تمام نکات ایمنی و جلوگیری از آسیب به بخش شبستان اقدام کرد.

محمودی افزود: بنا شده اداره کل اوقاف استان البرز نسبت به تأمین اعتبار برای احداث دوباره این بنا بر اساس طرح و نقشه مصوب و ثبت شده اقدام و اداره کل میراث فرهنگی آن را اجرا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha