به گزارش ایسنا، مهدی کاظمی شامگاه دوشنبه (۲۶ تیرماه) در مرحله کشوری دهمین جشنواره برتر تدریس که در استان زنجان برگزار شد، با بیان اینکه اجراییسازی سند تحول بنیادین یکی از اولویتهای مورد تاکید دولت و وزارت آموزشوپرورش است، اظهار کرد: مدرسه، کانون اصلی تحول و نظام تعلیم و تربیت بوده و معلمان، عنصر اصلی و موثر ایجاد تحول در نظام آموزشوپرورش هستند.
وی با بیان اینکه معلمان صرفا نقش آموزشدهنده ندارند بلکه مهمترین نقش آنها اثر تربیتی است، افزود: هنرنمایی معلم از طریق روشهای تدریس در مدرسه شکل میگیرد که میتواند زمینهساز اجرای سند تحول بنیادین باشد.
این مسئول با بیان اینکه برنامه اصلی آموزشوپرورش برگرفته از برنامه درسی ملی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی است، تصریح کرد: معلمان باید در روش تدریس خود، نگاه فطرت گرایی توحیدی را مدنظر قرار دهند.
معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه کلاسهای درس باید زمینه آموزش مناسبتر را براساس اقتضائات و ویژگیهای دانشآموزان و هویتبخشی دانشآموزان فراهم کند، گفت: یکی از ویژگیهای دیگر روش تدریس مطلوب و مناسب برگرفته از سند تحول بنیادین، تنوعبخشی در ارائه خدمات آموزشی و فرصتهای تربیتی است که در کنار ارائه محتوای آموزشی باید برگفته از علایق و استعدادهای دانشآموزان باشد.
کاظمی تکیه بر فناوریهای نوین و تکنولوژی آموزشی را ویژگی سوم تدریس مطلوب و مناسب برگرفته از سند تحول بنیادی دانست و اظهار کرد: تولید محتواهای الکترونیکی باید یکی از اولویتهای معلمان در روش تدریس باشد زیرا کلاس درس نباید صرفا محل آموزش باشد بلکه باید محیطی برای یادگیری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه معلمان با استفاده از بسترهای فناوری آموزشی، میتوانند با بهرهگیری از آموزش معکوس فرصت یادگیری بیشتری را برای دانشآموزان فراهم کنند، افزود: این قشر باید با تولید محتواهای الکترونیکی که در روش تدریس مطلوب مدنظر قرار میگیرد، آموزش خود را مدیریت کرده و بخشی از فناوریهای آموزشی را به خود یادگیری توسط دانشآموزان اختصاص دهند.
این مسئول با بیان اینکه پرداختن به آموزشهای حضوری و غیرحضوری چهارمین ویژگی تدریس مطلوب براساس سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: شیوه ارزشیابی و سنجش یکی از اصول مهم در امر آموزش بوده، بنابراین سنجش و پیشرفت تحصیلی و شیوه ارزشیابی برای یادگیری باید اتفاق افتد.
معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین به دنبال پرورش دانشآموزان خلاق، نوآور، کارآفرین و پژوهشمحور است، خاطرنشان کرد: روش تدریس در زمینه تقویت روحیه پژوهشگری دانشآموزان موثر است.
انتهای پیام
نظرات