• دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402042616405
  • خبرنگار : 50180

جارسوزی چه آسیبی به خاک وارد می‌کند؟

جارسوزی چه آسیبی به خاک وارد می‌کند؟

ایسنا/کرمانشاه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزارع، موجب تخریب بافت و ساختمان خاک می‌شود.

 فرهاد شریفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مضرات ناشی از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع، گفت: سوزاندن بقایای گیاهی مزرعه از سوی زارعان در پایان فصل برداشت اقدامی نادرست است که در بلندمدت اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک بر جای می گذارد، لذا آتش زدن پسچر مزارع به هیچ عنوان به زارعان توصیه نمی‌شود.

شریفی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی موجب تخریب بافت و ساختمان خاک و کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود، تصریح کرد: خاک به خودی خود در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار دارد و با از بین رفتن لایه‌های زنده خاک، زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را تا حدود زیادی از دست می‌دهد، اقدام زارعان به جارسوزی مزارع هم این وضعیت را تشدید می کند، لذا آتش زدن پسچر مزارع از سوی کشاورزان مردود است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به از بین رفتن موجودات زنده و مفید خاک با گرمای حاصل از سوزاندن کاه وکلش، گفت: از بین رفتن موجودات زنده و مفید به خصوص کرم خاکی در اثر تولید گرمای زیاد، در نهایت موجب از بین رفتن ساختمان خاک شده و همین مسئله شرایط مساعد برای رشد و فعالیت گیاهان را از بین می برد و از این حیث هم آتش زدن پسچر مزارع توصیه نمی‌شود.

شریفی با بیان اینکه بقایای گیاهی سرشار از مواد مغذی گیاهی است که می تواند برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: با سوزاندن پسچر مزارع عملا این مواد مفید از دسترس خاک خارج می شوند و زارعان ناچار به استفاده بیشتری از کودهای شیمیایی برای افزایش حاصلخیزی خاک خواهند شد، لذا آتش زدن پسچر مزارع به هیچ عنوان علمی نیست.

 وی اضافه کرد: با توجه به کاربردهای پسچر مزارع برای تامین علوفه و خوراک مورد نیاز دام ها و نیز افزایش قیمت کاه و کلش باقی مانده در مزارع در سنوات اخیر، زارعان که در پی افزایش درآمدهای خود هستند، دیگر اقبالی به جارسوزی در مزارع خود نداشته و ترجیح می‌دهند درآمدهای خود را از قِبَل فروش این محصولات فرعی بالا ببرند.

شریفی در ادامه با اشاره به جرم بودن آتش زدن پسچر مزارع از نظر قوانین محیط زیستی، گفت: اقدام کشاورزان به جارسوزی  مزارع سبب بروز آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و محیط زیست که وظیفه برخورد با متخلفین این حوزه را دارد، در زمینه برخورد با متخلفان این حوزه پای کار است.

شریفی در ادامه اشاره ای هم به اقدامات خوب فرهنگ سازانه در استان کرمانشاه در راستای کاهش گرایش کشاورزان به جارسوزی داشت و  گفت: با آگاهی رسانی‌هایی که در سال‌های گذشته در مورد مضرات جارسوزی در سطح استان صورت گرفته و نیز درآمدهای بالای بقایای گیاهی مزرعه به عنوان محصولات فرعی، خوشبختانه در حال حاضر جارسوزی مگر در موارد محدود در سطح مزارع استان نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha