حجتالله آسمند ۲۵تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، گفت: باید هرچند وقت یکبار گوشزد کنیم که موضوع کودکی و نوجوانی بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود و فراتر از آن چیزی باشد که وجود دارد.
وی ادامه داد: متأسفانه مسائل فرهنگی و تربیتی اولویت اصلی ما نیست که باید این موضوع خطیر را در میان خانواده، مدارس، معلمان و مسئولان تعلیم و تربیت هشدار و مورد توجه و حساسیت قرار دهیم، زیرا که ارزشمندترین سرمایههای ملی هر جامعه، کودکان و نوجوانان هستند.
آسمند توضیح داد: در کانون پرورش فکری استان در حال حاضر فعالیت و پوشش ما متاسفانه به دلیل فقدان زیرساخت و کمبود منابع انسانی، باید پوشش و فعالیت کانون، مشابه آموزش و پرورش باشد.
وی با تصریح بر اینکه کانون پرورش فکری در سطح استان، به تعداد ۲۱ مرکز شهری، چهار مرکز سیار روستایی و یک مرکز پستی فعالیت دارد، افزود: این مراکز در استان آماده به فعالیت و خدماتدهی هستند. در سطح روستا، مرکز ثابت نداریم و مراکز سیار به طور تقریبی ۸۰ روستا را تحت پوشش خود قرار دادند و به طور میانگین هر مرکز سیار روستایی، به ۲۰ روستا خدمترسانی میکنند و مرکز پستی هم در جایی که، نه مرکز ثابت و نه سیار داشته باشیم خدمترسانی کرده و به شناسایی اعضا و ارسال کتب میپردازند.
مدیر کل کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان محوریترین خدمات ۲۵ مرکز کانون را در حوزههای فرهنگی، هنری و ادبی برشمرد و توضیح داد: در سالهای گذشته مراکز سیار روستایی صرفا به حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص پیدا میکرد، اما اخیرا پرداختن به موضوعات فرهنگی در دستور کار این مراکز قرار گرفته است و پابهپای مراکز فرهنگی پیشمیآیند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از فعالیتها و رسالتهای اصلی کانون پرورش فکری، موضوع کتاب و کتابخوانی است که نوع فعالیتهای کانون با نهادهای عمومی کتابخانهها در استان، قدری متفاوت است.
وی افزود: شروع کار کانون، کتاب بوده است که برهمان اساس به فعالیت خود میپردازیم. امسال خوشبختانه با توجه خوب نسبت به غنیسازی کتابخانههای کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سه میلیون کتاب قرار است به کتابخانههای کانونها در سراسر استان تزریق شود که از این تعداد، به تعداد هشت هزار و ۷۴۲ جلد کتاب و تعدادی وسایل بازی و سرگرمی به مراکز شهری و روستایی و پستی ارسال خواهد شد.
آسمند تصریح کرد: امسال در سه مرحله قرار است تا پایان تابستان کتب به نحو کافی ارسال که مرحله اوّل آن قرار است امروز به تمام مراکز ارسال شود که این تعداد از کتب جدید، به ۲۴۷هزار و ۸۰۰ کتب موجود در مراکز کانونها افزوده خواهد شد. کتابهای جدید، دارای چاپ جدید و بهروز هستند که متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان است.
آسمند یادآور شد: ۹۵۰۰نفر از اعضای کانونها در مراکز بیستوپنج گانه از این کتب استفاده میکنند و در سال گذشته تقریبا ۷۷هزار جلد، امانت کتاب داشتیم و امیدواریم که امانت کتاب روز به روز افزایش پیدا کرده و مورد استقبال بیشتر کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.
وی طرح همراهی خانوادهها با کتاب و کتابخوانی نکته حائز اهمیتی قلمداد کرد و گفت: تا خانواده و مخصوصا والدین کودکان، اهل کتاب و کتابخوان نباشند، کودکان در مسیر کتابخوانی قدم نمیگذارند و ممکن است استثنا وجود داشته باشد اما تلاشمان براین است که اتفاقا در مراکز کانون، خانوادهها را با موضوع کتاب و کتابخوانی درگیر کنیم و جلساتی با مناسبتهای مختلف در این زمینه برای آنها برگزار و مورد استقبال قرار میدهیم.
مدیرکل کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به تشریح برنامههای تابستان و اوقات فراغت در کانونهای پرورش فکری، در قالب کارگاههای تخصصی و عمومی پرداخت و در ادامه بیان کرد: سال گذشته تقریبا به تعداد ۶ هزار و ۸۰۰نفر کودک برای شرکت در کارگاه های تخصصی، مورد پذیرش قرار دادیم و حدود ۸۳۴ کارگاه در قالب ۴۳ رشته که در کلیه مراکز استان برگزار شد که عملکرد قابل قبولی بود با توجه به اینکه در طی دو سال درگیر کرونا بودیم.
وی گفت: امسال ۴۰رشته را برنامهریزی کردیم که پیشبینی است در ایام باقی تابستان، ۴هزار نفر پذیرش از سوی کودکان و نوجوانان داشته باشیم و عملکرد روبه رشد در ایام تابستان و اوقات فراغت که فرصت طلایی کودکان و نوجوانان است را داشته باشیم و در این راستا کارگاه برگزاری متناسب با نیازها و علایق خانوادهها و کودکان نیازسنجی صورت گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: فعالیتهایی که در طول سال داریم، طرح ارتباط متقابل کانون با مدرسه است؛ این طرح در طول سه سال فعالیت چندانی نداشت ولی از سال گذشته شروع این طرح را داشتیم. هدف از این طرح این بود که با مدارس ارتباط گرفته شود و حتی از مدارس دعوت میشد تا در کانونهای پرورش فکری حضور داشته باشند و حتی متقابلاً با حضور ما در مدارس برنامهها و طرحهای خود را به مدارس انتقال میدهیم.
آسمند اعلام کرد: سال گذشته در سطح استان از ۲۱مرکز ثابت شهری، ۱۳مرکز در طرح کانون و ۶۶ مدرسه و به تعداد ۷۰۰۰کودک و نوجوان درگیر در این طرح بوده و خدمات گوناگونی به آنها ارائه داده شد.
وی به اهم فعالیتهای مراکز کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان اشاره کرد و توضیح داد: از مهمترین فعالیتهای کانون از قبیل جشنوارههای مختلف قصهگویی، هفته ملی کتاب و کتابخوانی و هفته کودک است که در همین راستا فعالیتهای شایانی به فراخور این مناسبتها انجام میدهیم. به عنوان مثال در جشنواره سال گذشته قصهگویی که سال گذشته برگزار شد، ۳۸۲ نفر از استان در این جشنواره با ارسال آثار خود حضور پیدا کردند که در این جشنواره، برگزیده ملی و منطقهای داشتیم.
وی گفت: امید است بتوانیم در جشنواره بینالمللی قصهگویی امسال، موضوع انتقال مفاهیم آموزشی، تربیتی و اخلاقی را از طریق این ابزار کارآمد به کودکان و نوجوانان و حتی در میان خانوادهها داشته باشیم.
مدیر کل کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به فعالیتهای انجمن کانون هم اشاره کرد و افزود: انجمنهای مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در زمینههای عکاسی، گروه سرود و قصهگویی و داستان تشکیل شده است که با آموزش نوجوانان ارشد در این انجمنها، به فعالیتهای فوقالذکر خواهند پرداخت.
آسمند، از فعالیتهای ویژه و شاخص کانون های پرورش فکری، طراحی مراکز الگوی تربیتی را نام برد و بیان کرد: در مرکز شماره یک و مجتمع شهرکرد اهداف این طرح است که به طراحی تعلیم و تربیت نوین، تبیین کانون پرورش فکری به عنوان نهاد مرجع در حوزه تعلیم و تربیت و ارتقای رویکرد تربیتی تمام ساعته بپردازیم و اینکه قرار است از نیروهای جهادی و مربیان خارج از کانون در این مراکز الگوی تربیتی بهره ببریم.
وی گفت: با توجه به اینکه یکی از آسیبهای ما، کمبود نیروی انسانی بوده قرار است دو مرکز شهر پردنجان که در هفته دولت و دیگری در مرکز شهر دشتک در ماههای آتی به بهرهبرداری برسند.
انتهای پیام
نظرات