همان فرهنگ و سنتی که مایه ماندگاری عشق و دوام انسان در وجهه انسانیت و احترام به خالق هستی است. آن زمان که جغرافیا، مرز پوشش و گویش را درنوردد و انسان با آگاهی دمای هوا را برای خود تفسیر کند، همان جغرافیایی که سبب به وجود آمدن تنوع رنگ و سبک زنذگی های متفاوت است.
لباس و پوشش مردم مناطق کردنشین علاوه بر جلوههای زیبایی لباس اصیل کُردی از پوشش و حجاب لازم نیز برخوردار است، در همین راستا و همزمان با هفته حجاب و عفاف، نمایشگاهی از انواع مدها و لباسهای اصیل کُردی در مجتمع فجر سنندج با حضور طراحان مد و لباس سراسر استان روز ۲۱ تا ۲۳ تیرماه دایر شد.
در نمایشگاه امسال علاوه بر تبیین جایگاه و نقش حجاب و لباس اصیل کُردی در جامعه استان کردستان، کارگاههای آموزشی نحوه طراحی و دوخت انواع لباس کُردی زنانه و مردانه و ملزومات جانبی آن بر اساس موازین و شرع اسلامی با حضور مدرسان خبره برگزار شد.
لباس سنتی کردی، دست خوش تغییرات زمان و هجوم رسانه ها
پروین مکری، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر لباس کردی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از دوره بین النهرین تا زاگرس نیشنی و هجوم قوم آریایی و مسکن گزینی در فلات ایران و حکومت در هگمتانه می گوید: پوشش و لباس پیشینیان، سنتی است که از تاریخ و فرهنگی دیرین برای ما به جای ماندە، فرهنگی که نماد سلامت روح و آزادگی ملتی را گواه است. من وظیفه دارم به عنوان یک پژوهشگر، رسالت خود و این امانت را به جوانان و افرادی که به نحوی از فرهنگ و تاریخ قوم کُرد ناآگاهند مطلع سازم.
خانم مکری، هنرآموز شهرستان سقز و مدرس دانشگاه می باشد که حدود ۳۰ سال سابقه کار در آموزش و پرورش و اکنون بنا به خواسته قلبی خود مشغول تحقیق و پژوهش در زمینە پیشینە لباس کردی سنتی و عشایری زاگرس نشینان پرداخته اند.
وی می گوید: به عنوان یک مدرس بیشتر به صورت نمایشی کار می کنند و در زمینه بازار کار یا بە عنوان همکار به هنرآموز و دانشجویان کمک میکند و در عرصه آموزش، هنرآموختگان را تا استقلال کاری و مالی با افتخار هدایت می کند و خرسند است از این کە به عنوان یک انسان توانستهاند لباس ملت خود را بە نسل جوان معرفی کند.
این پژوهشگر می گوید: برای حضور در برگزاری نمایشگاه لباس کردی، به بازسازی یک سری لباسهای حدود ۱۲۰ سال پیش پرداخته و در نمایشگاە در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده و به عنوان یک محقق، به خوبی درک می کند که تغییرات زیادی در فرم و نوع پوشش کردها پیش آمده است.
او معتقد است: دلیل اصلی این تغییرات، تاثیر رسانههای گوناگون و روند تغییرات جوی بر زندگی انسان است.
این پژوهشگر در ادامه گفت: همانطور که میدانید کردستان ناحیهای کوهستانی و سرد است، همین امر باعث پوششهای متنوع در این ناحیه است. در قدیم به دلیل بارش زیاد، پوششهای زیاد و حجیم استفاده میشده که کم کم فرهنگ دستخوش تغییرات شده و لباس کردی که نماد فرهنگ، تمدن و ریشه موجودیت ماست به لباس مجلسی تغییر یافته و من به عنوان یک مدافع لباس کردی، واقف به شکسته شدن فرم لباس سنتی نیستم و معتقدم که لباس سنتی کردی باید در همان برهه تاریخی خود باقی بماند، که متاسفانه دستخوش تغییرات و هجوم رسانهها شده است. لباس کردی، با همان حجیمی و گشادیش قدرت بیشتری دارد، نه در وجهه مجلسی بودن و باکس دوزی شدە و این تغییرات را به نفع لباس کردی نمیبینم و از طراحان لباس و افرادی که لباس کردی تولید میکنند میخواهم با تولید صحیح لباس که شناسنامه یک ملت است، سعی کنند از ریشه خود جدا نشوند و با پوشیدن لباس کردی و سنتی خود از فرهنگ خود دفاع کنند.
طراحان لباس با نرمش، تغییرات زمان را در لباس کردی جای دهند
لیلا باتمانی، کارشناس طراحی و صنعت دوخت و کار آفرین در دوخت و صنایع دستی، با سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت در این زمینه از کامیاران، در مورد نحوه شرکت در نمایشگاه لباس کُردی می گوید: هر ساله نمایشگاه لباس و طراحی دوخت برگزار می شود و صنایع دستی اعلام می کند که در این نمایشگاه ها شرکت کنیم.
باتمانی می گوید: بعد از فارغ التحصیلی، استارت کارم را در نمایشگاهی به صورت تفننی در سال ۱۳۸۷ در کامیاران زدم که با استقبال زیاد مردم و مسئولان مواجه شد و همین امر باعث تشویقم به تاسیس شرکت تعاونی دوخت بانوان شد. در این موسسه بیشتر کسانی که بی کار، کم بضاعت و بی سرپرست، مشغول فعالیت هستند. تاکنون بالغ بر ۱۰۰ نمایشگاه داخلی خارجی و بین المللی شرکت کرده و چندین مرحله به کار کارآفرین برتر استان و تعاونی برتر استان انتخاب شده و مسبب اشتغال زایی بیش از ۵۰۰ نفر بە طور غیر مستقیم و ۱۲ نفر مستقیم شده است.
وی در حین برگزاری نمایشگاه ها کلاس آموزشی رایگان«ورک شاپ» برای کسانی که علاقمند به کار دوخت، طراحی و صنایع دستی می باشند برگزار می کند.
این طراح لباس کردی می گوید: به عنوان یک طراح معتقدم جوانان ما نمی توانند از طرح و نوع پوشش مادربزرگ پدربزرگهای خود استقبال کنند، چراکه زندگی امروز وارد مرحله تغییر و تحول شده است، فقط ما می توانیم در روند سرعت این تحول موثر باشیم تا هویت و اصالت لباس کُردی که شناسنامه و هویت این قوم است را خدشه دار نکند.
وی در ادامه گفت: به عنوان یک طراح با نرمش این تغییرات را در کارهایم جای میدهم تا هم نسل جوان از لباس کردی زده نشوند و هم اصالت لباس زیر سوال نرود.
شیما چشم کبودی، پارچه فروش که همراه با کارآفرین خود لیلا باتمانی از کامیاران در نمایشگاه شرکت کرده است می گوید: به دلیل تنوع در رنگ و طرح پارچه های لباس کردی و علاقه که خودم دارم همراه با کارآفرین در این نمایشگاه شرکت کرده و استقبال مردم و مخصوصاً جوانان از نمایشگاه قابل ستایش است.
وی می گوید: پارچههایی که از نظر کیفیت و قیمت مناسب اقتصاد این روزها است را به هموطنان ارائه می دهد که هم فروش داشته باشند و هم مردم زیاد از شرایط اقتصادی گله مند نباشند.
عالیه کریمی، با غرفە زیورآلات و کارهای دست ساز خود از شهر سنندج در نمایشگاە لباس کردی شرکت کردە و می گوید: به دلیل نداشتن پشتوانه مالی، انباری آپارتمانم را به کارگاه کوچکی تبدیل کرده و از همین کارگاه کوچک چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده در ادامه می گوید: کارهای دست ساز من مکمل لباس کردی زنانه است، به طوری که هیچ خاتون کُردی بدون زیورآلات ظاهر نمی شود.افراد سود جو که در بازار اجناس کم ارزش چینی و فیک را به مشتری ارائه می دهند، سبب سلب اعتماد شده اند. هستند کسانی که اصالت و فیک بودن را تشخیص می دهند و از محصول ایرانی و دست ساز استفاده می کنند. ل
وی افزود: همیشه سعی کرده ام کارهایم را از روی زیورآلات قدیمی طراحی کنم، چون خانم ها بیشتر زیورآلات قدیمی را به طرح های فانتزی ترجیح می دهند. من با کمترین امکانات و دردسرها فراوان مشتری های خاص خودم را دارم و این واقعیت برای همه ما قابل لمس است که زیورآلات کردی که به نوعی شناسنامه ماست به فراموش سپرده می شود چون سازمان و ارگانی حامی صنایع دستی از نوع زیورآلات سنتی را حمایت نمیکند شاید به دلیل کم کاری در فرهنگ سازی مصرف این صنایع که نماد فرهنگ و به نوعی تاریخ هویت ما کردهاست بر می گردد.
انتهای پیام
نظرات