محمود فلاحی در گفتوگو با ایسنا در خصوص نمایش «یِرما» اظهار کرد: نویسنده این اثر «فدریکو گارسیا لورکا» شاعر و موسیقیدان اسپانیایی است که مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی در ادبیات فارسی ما از آن به خوبی یاد میشود. نمایشنامه «یِرما» با موضوعی تحت عنوان «زن» به موضوعات مختلفی از جمله اجتماع، سیاست و مسائل دیگر در قالب یک متن چهارچوبدار میپردازد.
وی افزود: متن لورکا به ۵۰۰ الی ۶۰۰ سال پس از اسلام باز میگردد، زمانی که جامعه اسپانیا به لحاظ فرهنگ، عقاید، رسوم و ... بسیار نزدیک به جامعه ما بوده است. حتی رسم و رسومی که در جنوب کشور ما وجود دارد نیز در این کشور دیده میشود.
کارگردان نمایش «یِرما» ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه متن خارجی است اما با فرهنگ ما غریب نیست و موضوع طرح شده در نمایشنامه اشاره به یک جامعه و جایگاه زنان دارد. البته جامعه مطرح شده در نمایش اسپانیایی را تصویر میکند که سنتی است.
فلاحی در خصوص عنوان نمایش، تصریح کرد: در واقع «یِرما» عنوانی است که نویسنده برای متن خود قرار داده و احمد شاملو آن را ترجمه کرده است. معنایی که شاملو برای «یِرما» به کار برده به معنی بیثمر و بیبار و بر است. اگر نسبت به موضوع نمایش نگاهی المانی داشته باشیم میتوان متوجه شد که این جامعه به سمتی کشیده شده که هیچ چیز جدید خلق نمیشود.
وی عنوان کرد: من نزدیک ۸ سال به این نمایش فکر کردم و یک سال است که با یک گروه ۱۰۰ نفره این نمایش را تمرین میکنیم، اما اگر بخواهیم دلیلی برای انتخاب این نمایش مطرح کنم باید بگویم که متن «یِرما» بسیار بزرگ و جزو بهترین متنهای ادبیات نمایشی است که از آخرین متنهای نویسنده آن به شمار میرود.
کارگردان نمایش «یِرما» ادامه داد: بزرگان زیادی از جمله دکتر رفیعی، رضا گوران و ... این متن را کار کردند و دلایل زیادی وجود دارد که میتوان به آن پرداخت؛ زیرا متن قوی، درست، قاعدهدار، ریشهدار و چهارچوبداری است که ژرفای زیادی دارد و هر چه به تحلیل برسیم باز هم نشانهها و المانهایی در آن هست که نیاز به تفکر دارد.
وی اظهار کرد: از آنجایی که اجرای کامل متن زمان زیادی از مخاطب میگرفت در ابتدا تصمیم برا آن شد که با طراحیهایی جزیی مواردی به متن اصلی اضافه شد که این پیوست تنها به نصف کردن متن اصلی ممکن میشد. اضافه کردن آواز، طنز، شخصیتها و نشانهها در متن از عوامل جذاب شدن متن برای مخاطبان بود.
فلاحی خاطرنشان کرد: ما در راستای تحلیل متن مردانی را با گریم زنانه در نمایش به کار بردیم تا نمایش برای مخاطبان خندهدار باشد و در موقعیتهای مختلف این شخصیتها را قرار دادیم تا اتفاقات طنزآمیزی به وجود آید که این اتفاقات از اواسط نمایش تا انتهای آن ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه اجرای نمایش از اول تیرماه آغاز و تا ۲۳ این ماه تمدید شده است، افزود: متاسفانه نمایش یرما توسط هیچ ارگان دولتی مورد حمایت قرار نگرفت و برخی از بخشهای دولتی موافق هنری که آزاد و مستقل باشد، نیستند. ما شرایط سختی برای تبلیغات داشتیم و حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه نمایش شد و تنها مخاطبانی که در سالن حضور داشتند به صورت کلامی به تبلیغ نمایش پرداختهاند. نمایش یرما حتی از تعداد زیادی از هنرمندان برای تماشای این نمایش دعوت کرد اما به هر دلیل آنها برای دیدن نمایش حضور پیدا نکردند.
فلاحی در خصوص استقبال مردمی از نمایش یرما افزود: با وجود اینکه نمایش نقدها و ضعفهایی داشت اما مردم تاکنون استقبال بسیار خوبی از نمایش یرما داشتهاند و بازخورد خوبی از مردم بعد از تماشای نمایش میگرفتیم. گروه تمام تلاش خود را کرده است تا کیفیت کار بالا باشد که مخاطب استقبال بیشتری از نمایش داشته باشد.
کارگردان نمایش «یِرما» با اشاره به اینکه هنر تئاتر مظلوم است، تصریح کرد: هنر تئاتر از آنجایی که نه توسط ارگانهای دولتی و نه خصوصی حمایت نمیشود و هنرمندان نیز نسبت به آن بیمیل شدهاند، بسیار مظلوم واقع شده است.
انتهای پیام
نظرات