فاطمه حسینیفر، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: قصهها میتوانند سرنوشت فرد را تحتتأثیر قرار داده و ذهنیت و نگرش او را نسبت به جهان هستی تغییر دهند؛ پس این نگرشسازی باید از دوران کودکی آغاز شود تا فرد در آینده براساس این تفکر زندگی کند.
وی افزود: تجربه و علم نشان داده وقتی فردی با قصههای اصیل و براساس اصول تربیتی درست پرورش یابد، فرد با مهارتهای گفتاری و رفتاری مؤثر ارتقا مییابد که در این راستا انتخاب قصههای مناسب رسالت بزرگی بر دوش مربیان تربیتی و پرورشی است.
این مشاور کودک ادامه داد: هر چند در دنیا آثار مکتوب و قصههای زیادی به انتشار رسیده؛ اما به نظر میرسد آنچه که با فرهنگ و سبک زندگی ما همخوانی بیشتری دارد قصههای دینی و اسلامی است که در دو دسته متون کهن و معاصر قرار میگیرند.
حسینی فر بیان کرد: این قصهها هر کدام دریچهای تازه به روی دنیای کودکان ما میگشایند که آثار کهن شامل کلیله و دمنه، بوستان و گلستان سعدی و قصههای مثنوی هستند که ظرفیت بالایی برای ارائه و گسترش فرهنگ نوعدوستی و پیامهای اخلاقی دارند، اما این متون برای استفاده نسل کودکان و نوجوان نیاز به بازنویسیهای معاصر دارند.
وی ادامه داد: دسته دوم آثار معاصر هستند که اکنون آثار قوی و تخصصی در این حوزه برای کودکان و نوجوانان داریم. نویسندگان ایرانی در این زمینه بسیار فعال هستند، اما مشکل مهمی که وجود دارد حجم بسیار کتابهای کودک است که گاهی با ضعف ساختار و محتوا مواجه هستند.
حسینی فر با بیان اینکه معمولا نویسندگان تخصصی و با محتوای قوی مورد غفلت قرار میگیرند؛ کتابهای ضعیف مانند خوراکیها و تنقلاتی که تنها سیری کاذب ایجاد میکنند اثر سوئی در تربیت اصولی فرزندانمان دارند، بیان کرد: والدین باید در انتخاب قصهها و کتابها برای کودک خود حساسیت به خرج داده تا اثراتی که میخواهند روی فرزندان آنان برجای بگذارد.
وی با بیان اینکه در این زمینه لازم است پدران و مادران براساس خلقیات و رفتارهای کودک و تناسب آن با نوع کتابها با مشاوران کودک مشورت کنند، اظهار کرد: گاهی اوقات تکرار در ادبیات و کتب برای اینکه مطالب به یادمان بماند مفید بوده و گاهی اوقات میتواند زمینهساز خلاقیت شده و به شیوهای متفاوتی انجام شود به این معنا که همان مفهوم و محتوا با خلاقیت تکرار شود. بنابراین، مستقیمگویی و تکرار به خودی خود آسیب نیستند، اما در شرایط خاصی میتوانند آسیب هم باشند.
این روانشناس کودک اظهار کرد: متأسفانه آمار انتشار کتاب در حوزه کودک بسیار افزایش یافته، اما خلاقیت در آن کافی نیست و به علاوه در آن نگاه تازهای نیز وجود ندارد؛ برخی از کتابها نیز از نظر ساختار ادبی و محتوا ضعف دارند.
حسینی فر یادآور شد: سرعت تألیف و نشر افزایش یافته در صورتی که نیاز به تأمل و ورود نگاههای تازه و خلاقیت بیشتری در این زمینه داریم و این امر که به سرعت تنها در پی افزایش آمار باشیم خلاقیت و نگاههای نو از بین میرود.
انتهای پیام
نظرات