محمدعلی انصاری امروز، هفتم تیر ماه، در نشستی مجازی به مناسبت روز عرفه اظهار کرد: امروز روزی است که آن را با نام عرفه میشناسیم. معرفت به ۲ صورت حاصل میشود. اول اینکه میکوشیم مسیری را طی کرده و جهل خود را به علم تبدیل کنیم تا در نهایت به معرفت دست یابیم.
وی ادامه داد: اما نوع دومی از معرفت نیز وجود دارد که میخوانیم «أَنْت الّذی أَشرقت الأَنوار فی قُلوبِ أُولیائکَ حتّی عَرَفُوک و وحّدوک، وأنتَ الّذی أزلْتَ الأغیارَ عن قلوبِ أحبّائِک حتّی لم یحِبُّوا سِواکَ، و لم یلجَؤا إلی غیرِک؛ تویی که آغاز میکنی و نور را بر قلب بندگانت میافکنی، بعد آنها عارف میشوند و به عرفاتی دست پیدا میکنند و تجلی مییابند».
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: این نوع دوم معرفت از ما آغاز نمیشود بلکه معرفتی است که آغازکننده آن از خداوند است که یکی از جایگاههای آن عرفات و روز آن نیز عرفه است؛ به همین دلیل روایتی داریم مبنی بر اینکه هیچ روز و شبی در سال و ماه وجود ندارد که خداوند به اندازه عرفه بندگانش را از قید و بند قهر خود آزاد کند و عرفه و معرفت اینگونه است.
انصاری افزود: به همین دلیل میبینیم که یک ساعت درک عبادت این دعا از ۸۰ سال عبادت در ماورای آن، اثرگذاری و فضیلت بیشتری در وجود انسان دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توحید دارای سلسلهمراتب و پلهپله است، ادامه داد: یکی از مراحل توحید حضوری و شهودی است؛ همان حالت و جایگاهی که سیدالشهدا(ع) در مناجات عارفانه عرفه بیان میکند و میفرماید «أَیکُونُ لِغَیرِکَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَیسَ لَکَ حَتَّی یکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ مَتَی غِبْتَ حَتَّی تَحْتَاجَ إِلَی دَلِیلٍ یدُلُّ عَلَیکَ؛ آیا برای غیر تو ظهوری هست که آن ظهور برای تو نباشد تا ظاهرکننده تو باشد؟ چه زمانی غایب بودهای تا نیازمند دلیلی باشی که بر تو دلالت کند».
انتهای پیام
نظرات