• دوشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040503083
  • خبرنگار : 50549

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان:

۴۱ ناظر شرعی در خراسان رضوی بر کشتار دام عید قربان نظارت دارند

۴۱ ناظر شرعی در خراسان رضوی بر کشتار دام عید قربان نظارت دارند

ایسنا/خراسان رضوی معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: برای عید قربان حدود ۸۰ اکیپ ثابت و ۷۹ گروه سیار همراه با ۹۲ دامپزشک و ۲۰۲ بازرس بهداشت گوشت و معاینه لاشه دام در استان آماده ارائه خدمات هستند. علاوه بر این نیز ۴۱ ناظر شرعی در سراسر استان بر کشتار دام نظارت دارند.

محمود قربانزاده امروز ۵ تیر ماه، در نشست خبری به مناسبت عید قربان که در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موارد مهم در خصوص ذبح دام آگاه سازی در راستای ذبح بهداشتی دام در مراکز مجاز است، هر چند در قانون دامپزشکی که ۵۰ سال قبل نوشته شده در روز عید قربان ذبح در غیر این مراکز هم منع قانونی ندارد اما مخاطرات ناشی از کشتار خارج از کشتارگاه بسیار زیاد است.

وی افزود: برای عید قربان حدود ۸۰ اکیپ ثابت و ۷۹ گروه سیار همراه با ۹۲ دامپزشک و ۲۰۲ بازرس بهداشت گوشت و معاینه لاشه دام در استان آماده ارائه خدمات هستند. علاوه بر این نیز ۴۱ ناظر شرعی در سراسر استان بر کشتار نظارت دارند.

قربان‌زاده با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو بیان کرد: این بیماری با شروع فصل گرما تشدید شده و تا اواسط پاییز ادامه پیدا می‌کند و عامل اصلی انتقال این ویروس کنه‌ است هر چند این بیماری برای دام مشکلی ایجاد نمی‌کند و به لحاظ ظاهری قابل تشخیص نیست اما اگر انسان مبتلا شود در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند منجر به مرگ شود.

معاون سلامت اداره‌ کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از راه‌های انتقال این ویروس ذبح دام در خارج از کشتارگاه است لذا ضرورت دارد تماس با دام کمتر شود. افرادی که دام را به خانه می‌برند تا روز عید قربان آن را ذبح کنند در صورت ابتلای دام به این بیماری امکان آلوده شدن دارند. اگر دام در هفته اول ابتلا به بیماری باشد و کشتار صورت گیرد، همه ترشحات آن عامل انتقال بیماری است که این امر اهمیت کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به کشتار ایمن در کشتارگاه‌های مجاز افزود: در کشتارگاه‌های مجاز قبل از ذبح، دام بررسی شده و کشتار در محیط بهداشتی و زیر نظر بازرسان صورت می‌گیرد و لاشه ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه بالای صفر و در دمای پیش سرد قرار می‌گیرد که این امر باعث رفع بیماری‌های غیر قابل تشخیص لاشه می‌شود. در کشتارگاه ها این مراحل انجام و لذا مخاطرات ذبح کاهش می‌یابد.

قربان‌زاده گفت: افرادی که دام را در مناطق روستایی قربانی می‌کنند باید توجه داشته باشند محل ذبح قابل شست و شو باشد و بلافاصله بعد از ذبح خون شسته و ضد عفونی محل انجام شود. همچنین  ضایعات مانده از لاشه باید دفن شود.

در ادامه جواد اعلمی، مدیرکل اداره دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: موضوعات بهداشتی موضوعات جدیدی نیست و هر سال در عید قربان در ذبح دام فعالیت‌های خاص از سوی اداره کل دامپزشکی انجام میگیرد.

وی افزود: برخی قوانین چارچوب بهداشتی را مشخص می‌کند و تبصره‌هایی در قانون وجود دارد که در اعیاد ذبح دام خارج از کشتارگاه قابل انجام است که البته درک ناقصی از این بند قانونی شده است.

اعلمی بیان کرد: اگر قربانی کردن یکی از شعائر مذهبی است، پاکیزگی هم از شعائر دین ماست که هیچ کدام ناقض دیگری نیست لذا اگر در خصوص کشتار دام بحث خاصی مطرح می‌شود باید مدنظرمان باشد که با شرایط بهداشتی همراه باشد.

مدیرکل اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکی در راستای وظایف ذاتی خود با در نظر گرفتن بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از لحاظ سلامت گوشت و هم از لحاظ آلودگی‌های محیطی مورد نظر برنامه ریزی در این دو جنبه انجام می‌دهد تا جهت ارتقاء سطح بهداشت عمومی قدم مثبتی برداشته شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha