به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور در شهرداری منطقه ۱۱ طی جلسه ای با شهردار، معاون و مدیران شهرسازی منطقه به بررسی مسائل و چالش های این حوزه پرداخت.
وی در این جلسه با بیان اینکه بالاترین درصد رشد جمعیت شهری تهران بین سال های ۳۵ تا ۴۵ اتفاق افتاده است، گفت: تا پیش از سال ۱۳۴۳، تهیه طرح های شهری بر عهده شهرداری ها بود؛ اما پس از آن به سازمان ها و گروه های دیگر واگذار شد. سال ۱۳۴۵ تهیه طرح جامع برای ۱۶ شهر از جمله تهران، بندرانزلی، بروجرد و ... در دستور کار قرار گرفت که تهیه طرح جامع شهر تهران تا سال ۱۳۴۹ به طول انجامید.
صارمی تصریح کرد: این طرح توسط یک مشاور آمریکایی و با همان نگاه به شهرهای آمریکایی تهیه شد، این در حالی بود که بافت و مورفولوژی این شهرها با شهر تهران همخوانی نداشت. از آنجاییکه این طرح خودرو محور بود و بر ایجاد خیابان ها و بزرگراه ها تاکید داشت، مورفولوژی شهر تهران نیز بر اساس خودرو محوری شکل گرفت و تا امروز ادامه پیدا کرد و هرچه خیابان بیشتری ایجاد شد، مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیز افزایش یافت، اما متاسفانه امروز عده ای سعی دارند تمام مشکلات شهر را که روند شکل گیری آن از گذشته آغاز شده را به این دوره مدیریت شهری ارتباط دهند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه طرح های جامع و تفصیلی صرفا یک نقاشی زیبا بوده و کمکی به شهر نکرده است، اظهار کرد: حتی در برخی موارد خود این طرح ها عامل ایجاد مشکلات بوده اند. طرحی که مطالعات آن از سال ۸۵ آغاز شده و سال ۹۱ با تأخیر به اجرا در می آید، درحالیکه سرعت تغییر و تحولات در شهرها بسیار بالا است، قطعا نمی تواند پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان باشد، ضمن اینکه بسیاری از تصمیم گیری ها طی سال های گذشته وضعیت را بدتر کرده و شهر را به نوعی قفل کرده است.
وی ادامه داد: شهر تهران حدود ۹۳۰ هزار پارسل دارد، اگر نرخ تخریب و استهلاک را دو درصد و عمر ساختمان ها را ۵۰ سال درنظر بگیریم، برای جلوگیری از فرسودگی شهر تهران، باید سالانه حدود ۲۰ هزار پروانه صادر شود؛ اما برخی تصمیم گیری های اشتباه آمار صدور پروانه را از ۳۰ هزار پروانه در سال به ۵ هزار پروانه رساند و مردم گرفتار شدند. ما در این دوره تلاش کردیم این رقم به ۱۰ هزار پروانه برسد و امیدواریم این عدد تا پایان امسال به ۲۰ هزار پروانه برسد.
صارمی تاکید کرد: اکنون، دیگر طرح های تکنوکراتیک جوابگوی مسائل پیچیده شهرهایی مثل تهران نیست و نمی توان برای این شهرها، طرح های مقید تعریف کرد. باید پذیرفت که عمر طرح های جامع و تفصیلی تمام شده است و برای تهیه طرح برای شهر هیچ نهادی اصلح تر از مدیریت شهری نیست.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این جلسه همچنین بر ضرورت تسریع در بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۱۱، در اولویت قرار دادن بافت فرسوده و سیستمی شدن نظارت فنی تاکید کرد و گفت: هیچ اقدامی مهم تر از گره گشایی از کار مردم نیست و مردم نباید در منطقه سرگردان باشند.
انتهای پیام
نظرات