• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402040402245
  • خبرنگار : 50040

بازرس کل گیلان:

دنبال پرونده سازی نیستیم/ ارائه ۹۵۵ فقره پیشنهاد به مدیران گیلان

دنبال پرونده سازی نیستیم/ ارائه ۹۵۵ فقره پیشنهاد به مدیران گیلان

ایسنا/گیلان بازرس کل گیلان، از تعیین تکلیف ۳۰۰۰ فقره از شکایات و اعلامات خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته ۹۵۵ فقره پیشنهاد را به مدیران ارائه کردیم.

سجاد ده ده جانی امروز ۴ تیر در جمع خبرنگاران، با اشاره به جایگاه و وظایف سازمان بازرسی، اظهار کرد: سازمان بازرسی یکی از دستگاه های تابعه قوه قضائیه است که در راستای اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی فعالیت می کند.

وی نظارت بر حسن جریان امور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری را دو وظیفه سازمان بازرسی دانست و افزود: سازمان بازرسی بر کلیه وزارتخانه ها و ادارات و امور اداری و مالی دادگستری و سازمان ها و دستگاه های تابعه قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و... نظارت می کند.

بازرس کل گیلان نظارت های سازمان بازرسی را به سه روش فوق العاده، برنامه ای و موردی دانست و تصریح کرد: بازرسی های برنامه ای با توجه به مقتضیات جامعه و معیشت مردم و شعار سال و مشکلات دستگاه ها انجام می شود و لذا قبل از پایان سال چند فقره بازرسی برنامه ای را پیشنهاد و ورود می کنیم.

ده ده جانی، یکی از بازرسی های برنامه ای استان را پسماند رشت دانست و اضافه کرد: از چهار ماه گذشته به مسئله پسماند رشت ورود کردیم.

وی بازرسی های موردی را در راستای شکایات مردمی دانست و ادامه داد: در راستای حسن جریان امور، بعضا شاهد سوء جریان در یک دستگاه هستیم که به سمت و سوی تخلف می رود و لذا پیشنهاد لازم را به مدیر آن دستگاه ارائه می کنیم؛ البته پیشنهادات بازرسی لازم الاجرا بوده و ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته شده و اگر مدیری آن را اجرا نکند، مشمول مجازات خواهد شد.

بازرس کل گیلان با اشاره به صدور نامه های هشداری به مدیران، تاکید کرد: در مجموعه بازرسی کارشناسان خبره از تمامی رشته های تحصیلی را استخدام کردیم و لذا هشدارها و پیشنهادهای بازرسی مبنای قانونی و فنی دارد.

وی تضییع اموال عمومی، اضافه پرداخت، اقدام غیر قانونی و... را از جمله تخلفات دستگاه ها دانست و بیان کرد: یکی از وظایف سازمان بازرسی طبق قانون، اعلام تخلف و پیگیری جرم است و لذا وزیر یا مسئول دستگاه مربوط موظف است از تاریخ دریافت گزارش هیئت بازرسی حداکثر ظرف ۱۰ روز عملیات اجرایی را جهت انجام پیشنهادات مندرج در گزارش مزبور شروع و مفاد جریان کار را مرتبا به اطلاع سازمان برساند.

ده ده جانی، نحوه ارتباط مردمی با سازمان بازرسی و اعلام شکایات را از طریق تلفن گویای ۱۳۶ دانست و تصریح کرد: مردم می توانند از طریق سامانه بازرسی(bazresi.ir) نیز سوء جریان و تخلف دستگاه ها را منعکس کنند؛ همچنین امکان مراجعه حضوری و دریافت کد رهگیری وجود دارد و شکایت های ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف می شوند.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل بازرسی استان در حوزه اموال تملیکی و گمرکات، یادآور شد: سال گذشته ۳۶۱۰ تن روغن آفتابگردان رسوبی را ترخیص و از متروکه شدن و تضییع اموال دولت جلوگیری کردیم؛ ۱۱ فقره کالای متروکه شامل ۲۷۰۰ تن جو دامی نیز به فروش رسید.

بازرس کل گیلان از جلوگیری از قاچاق سوخت(گازوئیل) خبر داد که در خارج از مرز به فروش می رسید و خاطرنشان کرد: از قاچاق بالغ بر ۱۸ هزار اصله از درختان افتاده و شکسته در عرصه های جلگه ای نیز جلوگیری شد؛ همچنین شاهد رفع تداخل بیش از ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی بودیم.

ده ده جانی، با بیان اینکه ۶۰۲ هکتار از اراضی مشمول مناطق چهارگانه محیط زیست را شناسایی و از محدوده طرح های هادی خارج کردیم، گفت: اگر رصدهای بازرسی نباشد، بسیاری از اراضی مشمول مناطق چهارگانه به محدوده طرح هادی الحاق می شوند که به امنیت و اقتدار غذایی آسیب می رساند.

وی از ورود بازرسی برای تهیه نقشه های کاداستر و صدور سند تک برگ برای اراضی ملی و دولتی و جنگلی و ساحلی استان خبر داد و عنوان کرد: با رصد شبانه روزی و پیگیری های موثر بازرسی، چشم طمع از این اراضی دور شده است.

بازرس کل گیلان صاحبان حرف حوزه پزشکی را مکلف به نصب و راه اندازی پایانه های فروشگاهی دانست و اضافه کرد: مردم موارد تخلف را از طریق سامانه ۱۳۶ اعلام کنند. در حوزه کمبود دارو نیز نظارت بر داروخانه ها را انجام دادیم و تامین اجتماعی ۴۸۰ میلیارد ریال از بدهی داروخانه ها را واریز کرد. ۲۴۷ میلیارد ریال از تعهدات بیمه ای به بیمارستان ها نیز پرداخت شد.

وی با اشاره به پیگیری واریز عوارض کسری پارکینگ توسط شهرداری رشت، تاکید کرد: این عوارض باید صرف احداث پارکنیگ در یک محدوده و شعاع معین شود و لذا با ورود بازرسی، ۳۳۵ میلیارد ریال از این وجوهات به حساب خاص واریز شد؛ کمبود پارکینگ به معضل اجتماعی شهر تبدیل شده و امیدواریم شاهد ساماندهی پارکینگ ها و ترافیک شهری باشیم.

ده ده جانی، از اخذ رای محکومیت برای ۱۸ نفر از پزشکان متخصص و جراع استان به دلیل خروج از محل کار بدون ثبت تردد و انجام اعمال جراحی در بخش خصوصی در ساعات موظفه دولتی خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی در حوزه سلامت و بهداشت جدیت دارد.

وی همچنین به فسخ قراردادهای واگذاری اراضی صنعتی به متقاضیان اشاره کرد و متذکر شد: بسیاری از این اراضی واگذار شده راکد و بلا اقدام بوده و جهت امر ساخت و ساز و ایجاد فضای کسب و کار مورد استفاده قرار نگرفته است و لذا شرکت شهرک های صنعتی استان را ملزم به برگزاری مزایده برای اراضی واگذار شده طی سه سال گذشته کردیم تا افراد دارای اهلیت وارد عرصه تولید و اشتغال شوند.

بازرس کل گیلان از شناسایی ۲۵۹ واحد مشمول عوارض آلایندگی در شهرک های صنعتی نیز خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته ۵۴۲ نفر را به مراجع قضایی معرفی کردیم که ۹۳ نفر «کیفری» و ۴۴۹ نفر «تخلفاتی» با عناوین اختلاس و تضییع اموال عمومی و اخذ وجه مازاد و کم کاری و نقض قانون و رفتار خلاف شئون شغلی و ایراد خسارت به اموال دولتی و ارائه گزارش خلاف واقع و... بودند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی فقط اعلام تخلف نمی کند و در صورت مطلع شدن از تخلف هشدار می دهد، اضافه کرد: سال گذشته ۱۷۸ فقره نامه هشداری برای مدیران ارسال کردیم؛ البته سازمان بازرسی دنبال پرونده سازی نبوده و نیست و نخواهد بود و تا جایی که امکان دارد، به مدیران کمک می کنیم، اما در صورت مشاهده تضییع حقوق مردم و خسارت به بیت الملل، اعلام جرم خواهیم کرد؛ در غیر این صورت مرتکب ترک فعل می شویم.

ده ده جانی از تعیین تکلیف ۳۰۰۰ فقره از شکایات و اعلامات خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته ۹۵۵ فقره پیشنهاد را به مدیران ارائه کردیم که شامل ۷۳۵ فقره پیشنهاد اصلاح امور و ۱۷۳ فقره تعقیب اداری و ۴۷ فقره تعقیب کیفری بود؛ این پیشنهادات تا حصول نتیجه پیگیری می شود.

بازرس کل گیلان، با اشاره به برگشت سالانه رقم قابل توجهی از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از سوی دستگاه ها، ادامه داد: مبالغ را به ریال از خزانه و سازمان برنامه و بودجه استعلام کردیم و نامه  هشداری لازم برای مدیران ارسال شده است و در صورت عدم تعیین تکلیف، اعلام تخلف می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha