• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402040401658
  • خبرنگار : 30057

اثرگذاری «جشنواره فارابی» در شتاب‌بخشی تولید علم

اثرگذاری «جشنواره فارابی» در شتاب‌بخشی تولید علم

به اعتقاد استاد دانشگاه تهران، جشنواره فارابی می‌تواند در شتاب بخشیدن به تولیدات علم اثرگذار باشد.

رضا پورحسین، استاد دانشگاه تهران و دکترای روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، تاکید کرد: اگر هدف‌گذاری جشنواره علاوه بر ارتقای روحیه علم‌گرایی، به فضای گفتمان علمی کمک کند، می‌تواند در گسترش تحول در علوم انسانی و تولید علم نقش انگیزشی و شناختی ایجاد کند؛ چرا که من با مشاهدات نتایج جشنواره در برخی استادان و محققان، تاثیر آن را در شتاب بخشیدن به تولید علم مشاهده کرده‌ام.

وی با اشاره به جایگاه و موقعیت جشنواره فارابی در مقایسه با سایر جشنواره‌های کشور در حوزه علوم انسانی و بررسی و ارزیابی آثار در این حوزه، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه دیده و شنیده می‌شود و همچنین با توجه به اهداف آن، جشنواره فارابی نسبت به سایر جشنواره‌های داخل کشور در حوزه علوم انسانی موفق‌تر عمل کرده است. البته موفقیت جشنواره‌های علمی به میزان زیادی به برگزارکنندگان و تاکید آنها بر تحقق اهداف جشنواره‌ها و به کارگیری بهترین سازوکارهای عملی بستگی دارد.

پورحسین، جشنواره فارابی را یک جشنواره تخصصی در حوزه علوم انسانی دانست و تاکید کرد: زمانی یک جشنواره می‌تواند ابعاد بین‌المللی داشته باشد که بتواند در جایگاه "مرجعیت ارزیابی" قرار گیرد و مهمترین مؤلفه برای کسب این مرجعیت، حرکت در مرزهای دانش، توجه به موج نو و تحولات دانشی و ایجاد فضای جدی‌تر و زنده‌تر گفت‌وگو بین محققان و اندیشمندان داخلی و خارجی است.

این استاد دانشگاه تهران، حرف نو و ارائه چشم‌انداز نو را از مؤلفه‌های دیگر مرجعیت بخشی به جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: اگر جایزه‌ای واجد مرجعیت شود، کاریزما پیدا کرده و برای خارج از مرزها هم الهام‌بخش خواهد بود. در این صورت، محافل علمی دیگر نیز اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهند.

پورحسین درباره نقش حمایت‌های مادی و معنوی جشنواره فارابی از برگزیدگان برای تکمیل پروژه‌های علمی و تاثیرگذاری این حمایت‌ها در به سرانجام رسیدن تحقیقات، گفت: انسان در هر وهله‌ای و در هر سطحی از دانش نیاز به دیده شدن و حمایت دارد و یکی از وظایف ذاتی جشنواره‌ها، تحقق چنین نیاز طبیعی است.

به گزارش ایسنا، جشنواره بین‌المللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت سالانه برگزار می‌شود. این جشنواره در دو سطح «جوان (زیر ۳۵ سال)» و «بزرگسال» به دریافت، بررسی و انتخاب آثار برگزیده می‌پردازد و از حیث قلمرو جغرافیایی دو حوزه داخل و خارج (بین‌الملل) را پوشش می‌دهد.

در حوزه داخل کشور، تمامی آثار تولید شده توسط ایرانیان، فارغ از محل کنونی سکونت و اشتغال، مدنظر است و در حوزه خارج از کشور، تولید آثار پژوهشی توسط کسانی که دارای تابعیت ایرانی نیستند،‌ دنبال می‌شود.

موضوع جشنواره فارابی، تقدیر از تحقیقات حوزه علوم انسانی و اسلامی است و بر این اساس در این رویداد آثاری در جشنواره پذیرش، بررسی، ارزیابی و معرفی می‌شوند که واجد ویژگی «اثر پژوهشی» باشند.

در کنار دو بخش داخلی و بین‌الملل، بخشی نیز تحت عنوان  "بخش ویژه" شامل موارد زیر اختصاص یافته است:
* پیشکسوت علوم انسانی ایران
* شخصیت‌های پیشرو در حوزه علوم انسانی ایران
* نظریه‌پرداز برتر
* مترجم برتر و تاثیرگذار در حوزه اهداف جشنواره
* انجمن علمی برتر
* نشریه علمی پژوهشی برتر

تاکنون سیزده دوره از این رویداد در حوزه علوم انسانی برگزار شده و چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی نیز روز ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha