• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402040401623
  • خبرنگار : 50598

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تاکید کرد:

مطالبه‌گری، عامل بلوغ جامعه/افزایش نشاط اجتماعی با مشارکت مردم در انتخابات

مطالبه‌گری، عامل بلوغ جامعه/افزایش نشاط اجتماعی با مشارکت مردم در انتخابات

ایسنا/مرکزی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: با مشارکت مردم در انتخابات نشاط اجتماعی حاصل می‌شود پس باید مقدمات حضور گسترده مردم در این آزمون بزرگ را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام‌ سید عبدالمهدی موسوی عصر روز گذشته، شنبه ۳ تیرماه در نشست با نخبگان دانشجویی و مطالبه‌گران اجتماعی اظهار کرد: بحث مطالبه گری در همه مباحث ضرورت دارد اما باید چارچوب و راه و روش مطالبه گری را یاد گرفت تا به صورت علمی، منطقی و ساختاری به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مطالبه گری نباید با انتقاد تند آمیخته شود گفت: تحلیل و بیان مشکلات، نقطه اشتراک مطالبه گری و انتقاد است اما بیان راهکار و همراهی در حل مشکلات مهم‌تر است. سه مبنای دینی پیرامون مطالبه گری، شورا، نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با تاکید بر اینکه همه مدیران باید اهل مطالبه گری باشند تصریح کرد: فواید مطالبه گری برای فرد، جمع و نظام است چراکه با مطالبه گری، فکر و عمل متعالی می‌شود و در حوزه جامعه نیز تحرک خاصی در مدیران و مسئولان ایجاد می‌شود و باعث افزایش بلوغ جامعه می‌شود و نتایج مثبتی را در اجتماع به دنبال دارد.

وی با اشاره به اصول مطالبه گری اظهار کرد: اصل خیرخواهی در مطالبه گری ضرورت دارد و مخاطب مطالبه گری نباید به دنبال ایراد گرفتن باشد. در مطالبه گری رعایت اخلاق و آداب، آبروداری، اعتدال، حفظ حرمت افراد و آرمان گرایی اهمیت دارد. تشکیلاتی و راهبردی بودن مطالبات و نگاه به اولویت‌ها و آینده‌های دورتر و برنامه ریزی برای مطالبات نیز ضرورت دارد.

وی با تاکید بر موقعیت شناس بودن مطالبه گران گفت: در زمان بحران‌های مختلف مطالبه نباید از جنس تنش‌ها و بحران‌ها باشد. همچنین پایداری در مطالبه گری باید حفظ شود و همه این نکات با آموزش صحیح بدست می‌آید.

وی با اشاره به مولفه‌های برنامه‌ریزی اظهار کرد: برنامه ریزی باید با استفاده از عقل راهبردی و استراتژیک و به همراه بصیرت و هوشمندی باشد. استفاده از ظرفیت نخبگان که یک اصل راهبردی در مطالبه گری است باید تداوم داشته باشد تا مطالبه‌گری را تبدیل به جریان سازی و گفتمان سازی کنیم.

حجت الاسلام موسوی افزود: مطالبه گری یعنی مسلط بودن بر شناخت مشکل و تحلیل‌های مشکل نیز اهمیت دارد. تمام ادارات کل در حوزه تخصصی خودشان باید چنین جلساتی را برگزار کنند چراکه بهتر است مطالبات به صورت مستقیم گفته شود تا اینکه در فضای مجازی ایجاد تنش و بحران کند.

وی با بیان اینکه اگر مطالبات به جریان گفتمانی تبدیل شود، نشاط اجتماعی را نیز در پی دارد گفت: در جامعه بحث نشاط و امید بسیار مهم است و با مشارکت مردم در انتخابات نشاط اجتماعی میسر می‌شود پس باید مقدمات حضور گسترده مردم در این آزمون بزرگ فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان افزود: افراد، نخبگان و مسئولان زمانی که در کنار یکدیگر قرار گیرند ضمن شناخت نقاط ضعف می توانند تحلیل‌های مناسبی از وضعیت جامعه داشته باشند تا  مواردی همچون توهین به مقدسات تکرار نشود.

وی با اشاره به استفاده از زبان هنر برای آموزش مسائل حقوقی گفت: ما از کارهای هنری در حوزه حقوقی استقبال و حمایت می‌کنیم چراکه هنر، نفوذ بیشتری در بین مردم جامعه دارد.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر قانون مداری و مردم مداری تصریح کرد: علت اینکه رهبری به شهید قاسم سلیمانی علاقه داشتند این بود که شهید سلیمانی در میدان جنگ با داعشی‌ها نیز حلال و حرام را رعایت می‌کردند. ما نیز باید از ایشان الگو بگیریم و طبق قانون با همگان رفتار کنیم.

وی اظهار کرد: مردم نیز خودشان را یار و یاور ما بدانند و مطالبی را که مدنظرشان است به ما بگویند. یکی از درخواست‌های مردم، ممنوعیت قلیان در پارک ها بود که دادستان این ممنوعیت را پس از درخواست‌های مردم اعلام کرد. حمایت از ضابطین قضایی در چارچوب قانون نیز از اولویت‌های قوه قضائیه است همانطور که کیفرخواست شهید مهدوی، از شهدای نیروی انتظامی استان مرکزی، ظرف مدت ۱۰ روز صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه یکی از مصادیق اقدام علیه نظام این است که مردم را از نظام ناراضی کنیم گفت: در چند سال اخیر به تکریم ارباب رجوع بسیار اهمیت داده‌ایم. مطمئنا حجم بالای پرونده‌ها ‌و مراجعات در دستگاه قضا نارضایتی را به همراه دارد ولی ما بسیار در حوزه تلاش کرده‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل ۴۳۸ هزار پرونده در سال گذشته در استان مرکزی گفت: حجم مراجعات مردم به قوه قضاییه بالاست و امیدواریم مردم ما را درک و همراهی کنند. در سال گذشته بیش از ۴۸ هزار جلسه ملاقات مردمی در استان داشتیم و سعی کردیم ارتباط بیشتری با مردم داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha