• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402032818143
  • خبرنگار : 50024

رئیس جهاد دانشگاهی البرز:

دانش‌آموزان بهترین سفیران آب هستند

دانش‌آموزان بهترین سفیران آب هستند

ایسنا/البرز رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: متاسفانه میزان مصرف منابع آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما به حدود ۸۰ درصد رسیده است که این زنگ خطری جدی به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، احمدرضا فیروزی روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه در مراسم اختتامیه طرح داناب که در هشتگرد برگزار شد؛ با اشاره به اینکهدانش آموزان بهترین سفیران فرهنگی آب هستند، اظهار کرد: با نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب در بین آینده سازان کشور، شاهد مدیریت بهتر منابع موجود و حفظ این ثروت ارزشمند و خدادادیدر سال‌های آتی خواهیم بود.

 وی ضمن تقدیر از همه عوامل اجرای طرح داناب اظهار کرد: امسال این طرح مقداری دیرتر از زمان پیش بینی شده آغاز و در شرایطبرگزاری امتحانات خرداد ماه اجرایی شد که امیدواریم در سال تحصیلی جدید با برنامه ریزی دقیق‌تر زمان بیشتری برای اجرایاین طرح اختصاص یابد.

وی در ادامه به شاخص‌های جهانی وضعیت آب در دنیا اشاره کرد و افزود: طبق شاخص سازمان ملل اگر میزان مصرف منابع آبی تجدیدپذیر در هر کشور حدود ۴۰ درصد باشد قابل قبول است ولی اگر از این میزان بیشتر باشد، آن کشور دچار بحران آب است.

فیروزی ابراز کرد: طبق گزارش بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متاسفانه میزان مصرف منابع آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما به حدود ۸۰ درصد رسیده است که این زنگ خطری جدی به شمار می‌آید.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز دومین شاخص مطرح جهانی را شاخص فالکن مارک نام برد و گفت: این دانشمند سوئدی بحران آب را بر اساس مقدار سرانه منابع آب تجدیدپذیر سالانه هر کشور قرار داده است؛ به گونه‌ای که اگر میزان سرانه آب بیش از ۱۷۰۰ مترمکعب در سال باشد وضعیت مطلوب است اما اگر این عدد در کشوری از ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ باشد آن کشور وارد تنش آبی شده است و پایین‌تر از ۱۰۰۰ نیز نشان از بحران دارد.

وی افزود: با وجود این که در ۱۰۰ سال قبل مقدار سرانه منابع آب تجدیدپذیر ما رقمی معادل ۱۳۰۰۰ متر مکعب بوده است اما متاسفانه در حال حاضر این عدد به پایین‌تر از ۱۷۰۰ رسیده است و نشان از وارد شدن کشور ما به وضعیت تنش آبی دارد.

فیروزی ضمن تاکید بر ضرورت مصرف بهینه و مدیریت منابع آب تصریح کرد: در گذشته علی رغم امکانات و منابع محدود، مصرف آب با مدیریتبهتری صورت می‌گرفت و حتی در استان‌هایی مثل یزد که با منابع محدود آبی مواجه بودند هم شرایط کشاورزی با استفاده از احداث قنات فراهم شده بود.

وی افزود: در گذشته وجود آب‌انبارها در مناطقی از کشور که با خشکسالی و کمبود شدید آب مواجه بودند نیز نشان از مدیریت حداقل منابع در دسترس منابع آبی که همان نزولات آسمانی هستند برای مصرف به عنوان آب شرب دارد.

این مسئول ابراز کرد: امیدواریم با همت مسئولان و همکاری مردم بتوانیم از میزان آب موجود به بهینه‌ترین شکل استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha