به گزارش ایسنا به نقل از بیزنس، هواپیماساز آمریکایی بوئینگ (BA.N) پیشبینی سالانه ۲۰ ساله خود را برای تحویل هواپیماهای جدید به دلیل قدرت بازار هواپیماهای باریک بدنه که به دلیل تقاضای شرکتهای هواپیمایی ارزان قیمت تقویت میشود، اندکی افزایش داد.
بوئینگ انتظار دارد که شرکتهای هواپیمایی از هم اکنون تا سال ۲۰۴۲ تعداد ۴۲هزار و ۵۹۵ جت خریداری کنند که این رقم در مقایسه با ۴۱هزار و ۱۷۰ هواپیما در پیشبینی ۲۰ ساله قبلی خود در سال گذشته، بیشتر است.
آخرین پیشبینی این شرکت که قبل از نمایشگاه هوایی پاریس منتشر شد، هنوز کمتر از ۴۳هزار و ۶۱۰ جت جدید است که بهعنوان بخشی از چشمانداز بازار در سال ۲۰۲۱ پیشبینی شده بود، زمانی که تقاضای هواپیماهای روسیه در نظر گرفته شده بود.
بوئینگ انتظار دارد که جتهای باریک بدنه مانند مکس ۷۳۷ یا خانواده ای۳۲۰ نئو ساخته شده توسط رقیب اروپایی ایرباس (AIR.PA) با ۳۲هزار و۴۲۰ جت تک راهرو تا سال ۲۰۴۲ بر تحویل هواپیماها غالب باشند.
دارن هالست، معاون بازاریابی بازرگانی بوئینگ، طی جلسه توجیهی با خبرنگاران پیش از انتشار این گزارش گفت: این تقاضا توسط شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت هدایت میشود که قرار است اندازه ناوگان فعلی خود را دو برابر کنند.
همچنین انتظار میرود که از هماکنون تا سال ۲۰۴۲، ۷۴۴۰ هواپیمای پهن پیکر، ۱۸۱۰ جت منطقهای و ۹۲۵ هواپیمای باری تحویل داده شود. بوئینگ پیشبینی کرد که حدود نیمی از تحویلهای جت جدید جایگزین مدلهای قدیمیتر خواهند شد، در حالی که نیمی دیگر ناوگان خطوط هوایی را افزایش خواهند داد.
هالست گفت: پایان بهبود تا حد زیادی همانطور که ما انتظار داشتیم، با چند تفاوت ظریف و پویایی متفاوت مانند کاهش تقاضا برای جتهای منطقهای در مقایسه با سال گذشته انجام میشود زیرا علاقه به هواپیماهای باریک پیکر افزایش مییابد.
بوئینگ انتظار دارد که ناوگان هواپیماهای جهانی طی ۲۰ سال آینده تقریبا دو برابر شود، از حدود ۲۴هزار و ۵۰۰ جت در سال ۲۰۲۲ به ۴۸هزار و ۶۰۰ فروند تا سال ۲۰۴۲ خواهد رسید. چشمانداز سال گذشته ناوگان جهانی ۴۳هزار و ۴۷۰ هواپیما در سال ۲۰۴۱ را پیشبینی کرد.
این شرکت همچنین نرخ رشد پیشبینی ترافیک مسافر در سراسر صنعت را اندکی از ۳.۸ درصد به چهار درصد افزایش داد.
هالست همچنین با اعلام اینکه در حالی که بازار محمولههای هوایی کمی نفس میکشد، رشد سالانه سه درصدی تجارت در ۲۰ سال آینده، زمینهای برای تقاضای آینده فراهم میکند، گفت: فکر میکنم دوباره خواهیم دید که تقاضا برای محموله هوایی چقدر انعطافپذیر است زیرا به طور مداوم حدود ۳.۵ تا چهار درصد رشد دارد.
اگرچه ترافیک هوایی چین در سال ۲۰۲۲ با رکود همراه شد اما هالست گفته که بازار چین بوئینگ بسیار صعودی است و ۲۰ درصد بازار را تشکیل میدهد و بقیه آسیا ۲۲ درصد دیگر از تقاضا را تشکیل میدهند.
ایرباس که پیشبینی بازار خود را در روز چهارشنبه منتشر کرد، پیشبینیهای تحویل خود را نیز افزایش داد و تخمین زد که ۴۰هزار و ۸۵۰ جت جدید تا سال ۲۰۴۲ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات