• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402032616727
  • خبرنگار : 50562

امضای تفاهم‌نامه میان هنرهای نمایشی خوزستان و بصره/ متن کامل تفاهم‌نامه

امضای تفاهم‌نامه میان هنرهای نمایشی خوزستان و بصره/ متن کامل تفاهم‌نامه

ایسنا/خوزستان رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان گفت: قرابت‌های فرهنگی متعددی میان اقوام استان خوزستان و کشور دوست و عزیز همجوار عراق وجود دارد و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان انجمن نمایش استان‌های خوزستان و بصره عراق می‌تواند بهانه‌ای برای تبادل اجراهای نمایشی فی مابین دو کشور ایران و عراق باشد.

محمد یاقوت‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جشنواره بین‌المللی تئاتر عربی استان خوزستان یادآور شد: در این جشنواره که هر ساله در استان خوزستان برگزار می‌شود از کشورهای مختلفی آثار نمایشی به استان خوزستان سفر می‌کنند و اجرای نمایش دارند.

وی خاطرنشان کرد: از کشور عراق نیز سال‌های سال است که گروه‌های نمایشی به استان خوزستان سفر می‌کنند در جشنواره بین‌المللی تئاتر عربی به اجرای نمایش می‌پردازند و برخی مواقع حتی اساتید و داورانی هم از کشور عراق در برگزاری جشنواره تئاتر عربی در استان خوزستان بوده‌اند.

او تاکید کرد: علاوه بر تبادل اجرایی نمایش‌هایی که با زبان عربی تولید می‌شوند می‌توانیم ما بین ۲ کشور تبادل استادان را هم داشته باشیم.

یاقوت‌پور ادامه داد: استادان هنرهای نمایشی عراق و استادان هنرهای نمایشی ایران می‌توانند رفت و آمد داشته باشند و دوره‌های آموزشی متعددی را برگزار کنند که این امر یکی از مفاد مهم و برجسته این تفاهم‌نامه است.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ابراز امیدواری کرد: فردای پس از امروز فردای روشن‌تری برای تئاتر استان خوزستان باشد و به طور قطع که با تبادل اجراهای نمایشی و استادان هنرهای نمایشی فی‌مابین کشورهای ایران و عراق اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

به گزارش ایسنا، متن کامل این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

ماده اول: زمینه‌های همکاری مشترک

الف) دو طرف متعهد می‌شوند در برگزاری دوره‌های آموزشی و مشترک و کارگاه‌ها و سمینارهایی براساس یک برنامه آموزشی به منظور توسعه توانایی‌ها و مهارت‌های نمایشنامه‌نویسان در تمامی رشته‌ها و در زمینه کارهای خلاقانه توسط مربیان متخصص و دارای گواهینامه های علمی و دانشگاهی همکاری کنند.

ب) برگزاری همایش‌ها در زمینه‌های تخصصی، پژوهشی، فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از استادان دانشگاهی، هنرمندان پیشکسوت و متخصص در این زمینه.

ج) برگزاری جشنواره‌ها و جشن‌ها و مراسم مشترک مانند (بزرگداشت روز جهانی هنرهای نمایشی ۲۷ مارس/ هفتم فروردین) در قالب برنامه منسجم و تدوین شده با توافق طرفین و همچنین همکاری و اجرای دوجانبه.

د) دو طرف متعهد می‌شوند در تولید آثار مشترک نمایش با همکاری و بهره‌گیری از توانایی و پتانسیل موجود در کشور از قبیل نویسنده، بازیگر موزیسین، طراحی گریم نور و صحنه و لباس استفاده کنند و به اسم دو طرف این تفاهم‌نامه این آثار در جشنواره‌های داخلی و بین المللی شرکت داده شود.

ماده دوم: شرایط همکاری طرفین

دو طرف موظف هستند برای ایجاد حرکت فرهنگی و هنری مطلوب با احترام به تجربیات طرف ملزم به رعایت قوانین ارز و اخلاقی ۲ کشور خواهد بود.

ماده سوم: مجری طرح (هیات هماهنگی و پیگیری)

هیات مشترکی تحت عنوان هیات پیگیری و هماهنگی به نمایندگی از طرفین (انجمن‌ها) اداره کل هنرهای نمایشی تشکیل می‌شود که هدف اجرای برنامه‌های مصوب در این سند، ارایه پیشنهادات و راهکارها برای برداشتن موانع جهت اجرای دقیق طرح‌ها خواهد بود.

ماده چهارم: هزینه‌ها

دو طرف متعهد می‌شوند به عنوان میزبان تمامی هزینه‌های اجرایی از مرز مشترک تا مقصد و بالعکس از قبل آماده شد اسکان پذیرایی امکانات اجرایی را فراهم کنند.

الف) انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به نمایندگی از انجمن هنرهای نمایشی ایران عهده‌دار این هزینه‌ها در صورت میزبان بودن ایران خواهد بود.

ب) برای آثار مشترک دو طرف به صورت مساوی هزینه تولید آثار مشترک را برعهده خواهند داشت.

ماده پنجم: ضمانت اجرایی

الف) بعد از امضا طرفین متعهد می‌شوند که ملزم به اجرای مفاد تفاهم‌نامه هستند.

ب) در صورت اتمام مدت انتصاب هیات اداره انجمن‌ها اعتبار تفاهم‌نامه یا هیات منتخب جدید با اطلاع طرفین صورت خواهد گرفت.

ج) مدت اعتبار تفاهم‌نامه از امضا در خرداد ۱۴۰۲/ ژوئن ۲۰۲۳ به مدت ۲ سال خواهد بود.

تبصره ۱: در صورتی که تولیدات نمایشی در روزهای پایانی تفاهم‌نامه تولید شود و یکی از طرفین از ادامه همکاری و تمدید تفاهم‌نامه منصرف شود منظور به ساماندهی گروه نمایش و تولید به مدت ۲ ماه توافق‌نامه معتبر خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha