به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال-جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساختهای حملونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژههای زیرساختی، فرصتهای برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایهگذاری در طرحهای تکمیل و توسعه زیرساختها اعم از جادهای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب میشوند به نحوی که کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حملونقل در منطقه و در سطح بینالمللی نیز، از این مزیتهای پرشمار، بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد نمود. در زبان فارسی، این ابتکار، ایران راه (IRAN-RAH) نامیده میشود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است و تمامی کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بینالمللی حملونقل جادهای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: فعالسازی مزیتهای جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حملونقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی و مهم محسوب میشود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، بهعنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب میشود. البته در مقوله حملونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمیشود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکههای ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه ترانزیتی خود میداند. البته پیشبرد این برنامههای همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساختها صورت نمیگیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساختهای حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.
بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاریهای دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار دادهاند. این نوع همکاریها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حملونقل تمامریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ 17 میسال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب گشوده شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال میکند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامههای مشترک ایران و روسیه اعلام کردهاند که این درخواستها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفتهاند.
بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایهگذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانههای رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بینالمللی از دیگر پیشنهادها است.
تسهیل در حضور شرکتهای لجستیکی بینالمللی روسیه در ایران، مشارکت طرفها در احداث و فعالیت مراکز لجستیک با تأکید بر ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری-اقتصادی و صنعتی و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری مشترک در این زیرساختها، با تأکید بر ایجاد امکانات نگهداری و بسته بندی و فرآوری کالاها به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی در این مراکز و اقدام مشترک در توسعه کشتیرانی در دریای خزر با اولویت مشارکت در ساخت مشترک شناورها و ایجاد خطوط منظم و ارزان کشتیرانی بین بنادر از دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط نماینده جمهوری اسلامی بود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با تشکر از میزبانی و سازماندهی این نشست توسط دولت فدراسیون روسیه اظهار امیدواری کرد که با توجه حاضرین در این نشست از کشورهای مختلف و با استفاده از ابتکار ایران راه (IRAN-RAH)، در آینده نزدیک شاهد تحول در مناسبات حملونقلی و ترانزیتی کشورهایمان در تقویت و توسعه پیوندهای امن، ایمن، مقرون به صرفه و پر رونق منطقه باشیم.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد سن پترزبورگ در روسیه به منظور شرکت در بیستوششمین نشست بینالمللی اقتصادی و مذاکرات با مقامات روسیه و دیگر کشورها ترک کرد.
در این سفر پیشبینی شده است وزیر راه و شهرسازی با معاون اول نخست وزیر فدراسیون روسیه، رئیس کمیسیون دایمی مشترک همکاریهای اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری، معاون نخست وزیر روسیه در حوزه ساخت و ساز، وزرای حملونقل و ساخت وساز روسیه و دیگر مقامات روس دیدار داشته باشد.
همچنین جلسه مشترک با استانداران آستاراخان، چلیابیتسک، ولگوگراد، اولیانوفک و داغستان از دیگر برنامههای نماینده جمهوری اسلامی یاران در این سفر است.
بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنتپترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، روسای جمهور کشورهای مشترک المنافع، نخست وزیران و وزرای اقتصادی بیش از یکصد و بیست کشور جهان برگزار میشود.
همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازهترین دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی ، حملونقل، بانک و بیمه، نوآوریهای پزشکی و محصولات دانشبنیان نیز برگزار میشود.
برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راههای خنثی کردن تحریمها علیه کشورهای مستقل، همکاریهای بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنپترزبورگ خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات