• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032416111
  • خبرنگار : 50569

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت اموزش و پرورش خبر داد

رقابت ۱۵۰ فرهنگی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز

رقابت ۱۵۰ فرهنگی در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مشهد برای هشتمین سال متوالی میزبان ۱۵۰ فرهنگی از سراسر کشور در مسابقات قرآن، عترت و نماز خواهد بود.

میکائیل باقری امروز، ۲۴ خرداد ماه، در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که با حضور اصحاب رسانه در اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: همواره خراسان رضوی مبدع بسیاری از فعالیت‌های خلاقانه بوده و در حوزه مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان هم این استان مبدع این مسابقات بوده است زیرا امسال هشتمین سالی است که این مسابقات به صورت کشوری برگزار می‌شود اما هجدهمین سال است که در این استان برگزار می‌شود.  

وی بیان کرد: از این‌ رو امیدواریم که این دوره از مسابقات قرآنی فرهنگیان سراسر کشور را همچون ادوار گذشته یک مسابقه مانا، اثرگذار و همراه با خاطرات به‌یادماندنی برای میهمانان باشد.

مدیر کل قران، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور و در مناطق آغاز شد و امسال ۱۰۸ هزار فرهنگی در مسابقات قرآن، عترت و نماز در پنج رشته قرائت، حفظ ۱۰ جز، حفظ کل، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام ثبت نام کرده‌اند.  

باقری اظهار کرد: این رقابت‌ها بر خلاف مسابقات دانش‌آموزی که در آموزشگاه برگزار می‌شود، از مرحله منطقه‌ای آغاز می‌شود، به گونه‌ای که حدود ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر ۱۴۰۱ مسابقات خود را با حضور ۱۰۸ هزار نفر برگزار کردند. نفرات اول آن مسابقات به مرحله استانی راه پیدا کردند و استان‌ها نیز در هفته بزرگداشت مقام معلم مسابقات خود را برگزار کردند و نفرات برتر که تعدادشان به ۳۲۰ نفر می‌رسید، به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد بالغ بر ۱۶۰ نفر در بخش آقایان و ۱۶۰ نفر هم در بخش بانوان حضور داشتند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مرحله مقدماتی کشوری اینگونه برگزار شد که شرکت‌کنندگان آثار خود را در سه رشته قرائت، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به وزارتخانه ارسال کردند. همچنین شرکت‌کنندگان رشته‌های حفظ ۱۰ جز و حفظ کل نیز از طریق برقراری ارتباط زنده با داوران در این رقابت‌ها حضور یافتند. در نهایت از بین این ۳۲۰ نفر بالغ بر ۱۵۰ نفر به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

باقری تصریح کرد: شاید تعداد کسانی که امسال در این مسابقات شرکت می‌کنند، کم باشد که دلیل این امر این است که امسال تنها این پنج رشته را در سامانه ثبت کرده‌ایم؛ در حالی‌که تعداد قابل توجهی از استان‌ها به جز این پنج رشته، رشته‌های دیگری هم دارند که مسابقات خود را در آن رشته‌ها برگزار می‌کنند.

وی عنوان کرد: یکی از ایرادهایی که به مسابقات آموزش و پرورش وارد می‌شود، این است که ما معمولا مسابقات را در گوشه‌ای از اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان انجام می‌دهیم و کمتر توانستیم این مسابقات را به صحنه بیاوریم و در منظر عموم برگزار کنیم؛ در واقع به نوعی نتوانسته‌ایم از ظرفیت مردمی استفاده کنیم؛ از این‌ رو با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، بنا شد این دوره از مسابقات به جز رشته احکام سایر رشته‌ها را در حرم مطهر برگزار کنیم تا مجاوران و زائران امام رضا(ع) هم بتوانند از برکات این مسابقات بهره‌مند شوند و مهارت‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان را ببینند.  

مدیر کل قران، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف مسابقات فرهنگیان این است که معلمان به واسطه اینکه در یک فرایند رقابتی حضور پیدا می‌کنند، این حضور آن‌ها موجب ارتقاء کیفی و سطح شغلی آن‌ها خواهد شد. این ارتقاء تجربی، دانشی و مهارتی آن‌ها نیز به دانش‌آموزان انتقال خواهد یافت.

باقری افزود: همچنین به دلیل اینکه این مسابقات رقابتی است، از طرفی انگیزه‌بخش هم هست؛ لذا این موضوع می‌توان روی دانش‌آموزان نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ به گونه‌ای که اگر رصد کنیم معلمانی که از مناطقی در هر استان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، قطعا دانش‌آموزان آن منطقه رشد چشمگیری به لحاظ سطح کیفیت دانشی دارند.

وی اظهار کرد: در واقع یکی از انگیزه‌های فرهنگیان برای شرکت در این مسابقات این است که این مسابقات در مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار می‌شود و هیچ انگیزه و پاداش دیگری نمی‌تواند جایگزین چنین پاداشی برای حضور آن‌ها در این مسابقات شود.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: در واقع همکاران ما در اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه قرآن، عترت و نماز داشته‌اند که در این میان می‌توان به طرح شهید قاسمی اشاره کرد که یک طرح بسیار تحول‌آفرین و مبتنی بر نیروهای جهادی بود که با کمترین هزینه به لحاظ انسانی و مالی برگزار شد و امروز می‌توان آثار این طرح را شاهد بود، به گونه‌ای که در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند با روش‌های نوین و سریع همراه با نیروهای جهادی قرآن را آموزش ببینند تا بتوانند در طول یک ترم قرآن را صورت صحیح، روان و گاهی با لهجه عربی فرا گیرند؛ این در حالی است که در ترم گذشته ۷۰ هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت داشتند.

باقری بیان کرد: مردمی‌سازی فعالیت‌ها طی چند سال اخیر نیز در این استان قابل توجه بوده است. همچنین موضوع وقف مشارکتی که اتفاقا از مطالبات اخیر رئیس‌جمهور از وزارت آموزش و پرورش و سازمان اوقاف تحت عنوان «وقف مشارکتی قرآنی» است، از دیگر فعالیت‌های این استان به‌شمار می‌رود. در حقیقت پیشینه و خاستگاه این طرح نیز این استان بوده است.

وی اظهار کرد: افتتاحیه این مسابقات ۳۰ خرداد و اختتامیه آن نیز اول تیر ماه سال جاری در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد. همکاران فرهنگی آقا در محل دارالقرآن کریم و همکاران فرهنگی خواهران در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی روز ۳۱ خرداد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

باقری بیان کرد: در سال‌های گذشته اغلب همکارانی که به مرحله کشوری راه پیدا می‌کردند، یا دبیران و مربیان پرورشی و یا دانشجویان مقطع دکتری بودند که در رشته‌های نهج‌البلاغه‌ای که کار پژوهشی دارد، شرکت می‌کردند اما امسال به واسطه هم ثبت نام الکترونیکی و هم داشتن امکان رتبه‌بندی مشارکت همکاران فرهنگی از سال‌های گذشته است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha