• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032315052
  • خبرنگار : 71592

ابتکارعمل جدید «ایگاد» برای حل بحران سودان

ابتکارعمل جدید «ایگاد» برای حل بحران سودان

رئیس جمهوری کنیا از ابتکارعمل جدید هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) برای حل بحران سودان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری المیادین، ویلیام روتو، رئیس جمهوری کنیا اعلام کرد، این ابتکارعمل شامل دیدار میان عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با رهبران کشورهای سودان جنوبی، کنیا، اتیوپی و جیبوتی است.

روتو گفت: "ابتکار هیئت ایگاد شامل بحث در مورد بازکردن کریدورهای بشردوستانه با دو طرف درگیر در سودان ظرف دو هفته است" و تاکید کرد که "ایگاد ظرف سه هفته گفت‌وگوی ملی بین گروه‌های غیرنظامی سودان را به منظور بحث در مورد پایان دادن به بحران آغاز خواهد کرد.

وی همچنین متعهد شد، پس از اینکه تلاش‌های متعدد برای برقراری آتش بس شکست خورد، به منظور حل بحران سودان ترتیبی دهد، دو ژنرال درگیر؛ عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع به صورت رو در رو با هم دیدار کنند.

مالک عقار، معاون شورای حاکمیت انتقالی سودان در نشست روز دوشنبه هیئت ایگاد خواست، این هیئت روی تلاش‌ها برای حل بحران سودان متمرکز شود.

وی در سخنرانی خود گفت، خواهان پایان یافتن درگیری و رسیدن کمک‌های انسانی است و از نقشه راهی که موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا ارائه کرده، استقبال می‌کند.

در کنار میانجیگری آمریکا و عربستان برای برقراری آتش بس در سودان، اتحادیه آفریقا و هیئت ایگاد خواستار انجام مذاکره با میانجیگری رئیس جمهوری سودان جنوبی شدند.

ایگاد در این نشست اعلام کرد، تعداد کشورهای مامور حل بحران سودان را بیشتر می‌کند. در حال حاضر کنیا ریاست کمیته چهارجانبه اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، همزمان با تشدید درگیری میان طرفین درگیر در سودان برای دومین روز متوالی پس از پایان آخرین آتش‌بس که موجب محاصره مردم در بحران انسانی روزافزون شده، حملات هوایی، توپخانه ای و زمینی برخی از مناطق خارطوم را لرزاند.

جنگ بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع که تقریبا از دو ماه پیش شروع شده، منجر به آوارگی دو میلیون سودانی، نابودی اقتصاد و قطعی برق و آب این کشور شده است. مذاکرات جده هم موجب پایان یافتن همیشگی این درگیری نشده و به محض پایان زمان آتش بس، درگیری‌ها شدت می‌گیرد.

نیروهای واکنش سریع در اکثر مناطق خارطوم مستقر شده و خیابان‌های اصلی را تحت کنترل دارند و برخی از منازل را به اردوگاه تبدیل کرده‌اند. با این حال ارتش به زور سلاح هوایی و توپخانه‌ای برتری دارد.

ساکنان گفتند، حملات هوایی در شرق خارطوم، حملات توپخانه‌ای در جنوب این استان و شمال استان ام درمان رخ داد و طرفین در مرکز خارطوم باهم درگیر شدند.

هنوز هیچ یک از دو طرف درگیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشتند و درگیری تا چند شهر در غرب استان کردفان و دارفور کشیده شده است.

شبه نظامیان تحت حمایت نیروهای واکنش سریع هم به شهر الجنینه حمله کردند که بسیاری از ساکنان آن به چاد گریخته‌اند.

کمال الزین، یکی از فعالان به خبرگزاری رویترز گفت که از سه فعال دیگر شنیده در اثر این درگیری‌ها که از ماه آوریل شروع شده، ۱۱۰۰ تن از اهالی شهر الجنینه کشته و ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. رویترز در مورد این آمار اطلاع دقیقی ندارد؛ اما طبق آمار رسمی وزارت بهداشت سودان که اواخر ماه مه اعلام شد، تاکنون ۵۱۰ تن کشته شده‌اند.

سندیکای وکلای مدافع دارفور و ناظر بر درگیری در این منطقه نیز اعلام کرد، ۱۰۰ تن در پنج روز اخیر جان باخته‌اند و تنها در حمله هوایی روز دوشنبه ۱۷ تن کشته شدند و شهر الجنینه همچنان تحت محاصره است.

در عین حال ارتش سودان در بیانیه‌ای درباره درگیری‌های شدید روز یکشنبه در یک شهر دریایی، ام درمان و خارطوم اعلام کرد، علیه نیروهای واکنش سریع دستاوردهایی داشته و ۱۰۰ تن از این نیروها را کشته است و نیروهای واکنش سریع را مسؤول حملات هوایی به غیر نظامیان در جنوب خارطوم دانست.

نیروهای واکنش سریع اعلام کردند، ارتش از آتش‌بس روز شنبه برای جابجایی نیروهای خود و حملات ناگهانی استفاده کرد.

همچنین دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل در سودان اعلام کرد، آژانس‌ها توانستند به دو میلیون سودانی امدادرسانی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha