• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032213827
  • خبرنگار : 71592

/به روز رسانی شد/

هشدار اتحادیه آفریقا درباره فروپاشی سودان/ بیانیه عربستان و آمریکا درباره بازگشت خشونت‌ها

هشدار اتحادیه آفریقا درباره فروپاشی سودان/ بیانیه عربستان و آمریکا درباره بازگشت خشونت‌ها

عربستان و آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره بازگشت خشونت‌ها در سودان به محض پایان یافتن زمان آتش‌بس ابراز تاسف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است، نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع هدایت و کنترل مؤثری بر نیروهای خود در دوره آتش‌بس داشتند که ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ انجام شد. در این دوره شدت درگیری در سرتاسر سودان کاهش یافته و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی و برخی اقدامات اعتمادساز میسر شد.

در ادامه این بیانیه عربستان و آمریکا عمیقاً از بازگشت دو طرف به خشونت بلافاصله پس از پایان دوره آتش‌بس ابراز تأسف کرده و اعلام کردند که راه حل نظامی برای درگیری غیرقابل قبول است، آنها چنین اقداماتی را به شدت محکوم می‌کنند و خواستار توقف فوری آنها هستند.

آنها همچنین تاکید کردند که در چارچوب ادامه حمایت خود از مردم سودان، آماده‌اند به محض پایبندی طرفین درگیر به مفاد بیانیه جده، مذاکرات را از سر بگیرند.

خبرگزاری واس عربستان نیز اعلام کرد، ریاض و واشنگتن روی هماهنگی با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف درگیری سودان، کاهش تاثیر آن بر منطقه، تشدید هماهنگی با مقامات مدنی ذیربط سودان برای اطمینان از مشارکت آنها در شکل گیری آینده این کشور کار خواهند کرد.

همچنین فعالیت نشست هیئت بین دولتی توسعه شرق آفریقا (ایگاد) امروز دوشنبه در جیبوتی آغاز شد تا طرفین درگیر در سودان را برای انجام گفت‌وگو و پایان دادن به این درگیری متقاعد کند؛ در پی پایان زمان آتش بس در سودان درگیری ها در خارطوم تشدید شده و منابع پزشکی سودان گفتند، شهر الجنینه در استان دارفور به دلیل این اقدامات خشونت آمیز به شهر اشباح تبدیل شده است.

پیش از اجلاس امروز ایگاد، دیروز جیبوتی میزبان یک نشست کوچک آفریقایی بود که در آن روسای جمهوری سودان جنوبی، کنیا و جیبوتی شرکت داشتند.

رئیس جمهوری جیبوتی در این نشست ضمن ابراز نگرانی از بحران سودان، گفت، کشورهای عضو ایگاد راه‌هایی را برای متقاعد کردن طرفین درگیر در سودان برای انجام گفت‌وگو درباره برقراری آتش بس موثر بررسی خواهند کرد.

رئیس جمهوری کنیا هم وضعیت سودان را بد و پیچیده توصیف کرد و از رهبران سازمان ایگاد خواست به این درگیری پایان دهند.

وی در حاشیه نشست با همتای جیبوتی خود تاکید کرد، رهبران ایگاد در نشست خود باید روی توقف درگیری توافق کنند و به طرفین درگیر اجازه دهند درباره آینده سودان به مذاکره بنشینند.

سازمان ایگاد در نشست فوق العاده خود که ماه آوریل در جیبوتی برگزار شد، سودان جنوبی، کنیا و جیبوتی را مامور رایزنی برای توقف درگیری سودان کرد.

هشت کشور جیبوتی، سودان، سودان جنوبی، سومالی، کنیا، اوگاندا، اتیوپی و اریتره اعضای تشکیل دهنده ایگاد هستند.

موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا امروز در نشست سازمان ایگاد نسبت به وقوع جنگ داخلی در سودان و فروپاشی این کشور در صورت ادامه درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع هشدار داد.

وی در سخنرانی خود در این اجلاس گفت، درگیری‌های مستمر در سودان خطر وقوع جنگ داخلی و فروپاشی این کشور را افزایش می‌دهد. بحران سودان تهدید بزرگی برای خود این کشور و سراسر منطقه است.

در رابطه با درگیری‌ها در سودان، ارتش سودان تحت فرماندهی عبدالفتاح البرهان امروز اعلام کرد، صدها تن از نیروهای واکنش سریع را کشته و دهها خودروی نظامی آنها در مناطق مختلف خارطوم منهدم کرده است؛ اما نیروهای واکنش سریع آن را تکذیب کرده و گفتند که خسارت سنگینی به نیروهای ارتش وارد کرده‌اند.

ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهایش روز یکشنبه عملیات پاکسازی پایگاه‌های شورشیان را در مناطق الرمیله، ابوحمامه اطراف منطقه الشجره و سایر مناطق سودان اجرایی کردند.

در این بیانیه آمده است، دشمن خسارت سنگینی متحمل شد و دهها خودروی نظامی آنها منهدم، صدها تن از نیروهای دشمن کشته و تعدادی از افراد شورشی و مزدور اسیر شدند.

در این بیانیه آمده است، نیروهای واکنش سریع لباس غیرنظامی می‌پوشند، از خودروهای غیرنظامی غارت شده در تمام حرکات خود استفاده می‌کنند و در خانه‌های شهروندان پناه می‌گیرند.

ارتش سودان همچنین کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای خود در درگیری‌های اخیر با نیروهای واکنش سریع در خارطوم را تایید کرد.
 
از سوی دیگر، نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو اعلام کرد، نیروهایی که "بازوهای نظام منحل و بقایای کودتاچی‌ها" خواند به نیروهای واکنش سریع در محورهای مختلف در خارطوم حمله کردند. نیروهای واکنش سریع هم پاسخ سختی داده و علاوه بر اسارت صدها کودتاچی، بیش از ۷۰ خودرو و تجهیزات نظامی آنها را به تصرف خود درآوردند.

این نیروها همچنین اعلام کردند، در منطقه مجمع الرواد در خارطوم با نیروهای ارتش درگیر شده و آنها را نابوده کرده و پنج تانک را تصرف و دو تانک دیگر را به آتش کشیدند. همچنین تحرک ارتش به سمت پل الحلفایا را متوقف کرده و ۱۵ خودروی نظامی و تجهیزات آنها را تحت کنترل خود درآوردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۲۲ ۱۴:۱۹

خیلی جالب است که صهیونیسم و امپریالیسم جهانی با رهبری آمریکا و متحدان سنتی اروپائی همراهش خودشان نم نم و کم کم سودان را به آشوب و بلوا و جنگهای داخلی مبتلا ساختند وبا نقشه های حساب شده آن را شمالی-جنوبی کردند و سودانی را با دستان سودانی کشتار هدفمند می کنند و در حاشیۀ امن به تاراج و غارت نفت و منابع و ثروت آن مشغولند.....بعد داعیۀ ایجاد امنیت و صلح نیز می کنند در حالی که هدف مداخله در تمام شئون این کشور را در سر می پرورند این روزهای سودان فقط و فقط اتحاد اتحاد و وحدت کلمۀ ملت و مردم و دولت سودان را طلب می کند تا نقشه های شوم صهیونیسم و امپریالیسم جهانی در این کشور نقش برآب شود..........