• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032214433
  • خبرنگار : 30147

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی:

کاهش بارندگی مخاطرات بخش کشاورزی را افزایش داده است

کاهش بارندگی مخاطرات بخش کشاورزی را افزایش داده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: بر اساس اعلام فائو کشورهایی که میانگین بارندگی در آنها کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد مخاطرات کشاورزی در آن کشور افزایش پیدا می‌کند که این آمار در ایران ۲۰۲ میلیمتر است.

 آرش آوان دوشنبه ۲۲ خردادماه در همایش تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی شهرستان کاشمر اظهار کرد: صاحبنظران علوم استراتژیک معتقدند هر کشوری که بخواهد به امنیت پایدار برسد باید در سه حوزه امنیت غذایی، تکنولوژی و بخش نظامی به اقتدار برسد.

وی خاطرنشان کرد: این سه حوزه به طور مکرر طی سالیان مختلف مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در این حوزه دستاوردهای بسیار خوبی هم حاصل شده است.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی افزود: تأمین امنیت غذایی بر عهده دو خانواده ۶۴ هزار نفری وزارت جهاد کشاورزی و ۴.۵ میلیون نفری تولیدکنندگان بخش کشاورزی گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه حاصل تلاش، هماهنگی و همگرایی این دو خانواده موجب ایجاد امنیت غذایی می‌شود، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند امنیت غذایی را تأمین کند، این موضوع یک بحث فرا وزارتخانه‌ای است.

کشاورزان در شرایط بسیار سختی محصولات را تولید می‌کنند

آوان با تأکید بر اینکه تولید ایجاد اشتغال، ارزآوری و امنیت را به همراه دارد، بیان کرد: در کشور ۴.۵ میلیون نفر تولیدکننده بخش کشاورزی داریم که ۳۳۰ هزار تولیدکننده بخش کشاورزی در خراسان رضوی و ۱۱ هزار تولیدکننده در شهرستان کاشمر هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷.۵ درصد تولیدکنندگان بخش کشاورزی در خراسان رضوی و حدود نیم درصد تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور در شهرستان کاشمر هستند.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان اینکه کار در بخش کشاورزی به دلیل وابستگی که به اقلیم دارد بسیار سخت است، گفت: بر اساس اعلام فائو کشورهایی که میانگین بارندگی در آنها کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد مخاطرات کشاورزی در آن کشور افزایش پیدا می‌کند در حالی که میانگین بارندگی جهان ۸۰۲ میلیمتر است.

وی میانگین بارندگی در کشور ایران را ۲۰۲ میلیمتر اعلام کرد و افزود: وضعیت موجود موجب شده کشاورزان در شرایط بسیار سختی محصولات را تولید کنند.

ایران جزء ۷ کشور برتر تولیدکننده مواد غذایی در دنیا است

 آوان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام فائو ایران جزء ۷ کشور برتر تولیدکننده مواد غذایی در دنیا است، اظهار کرد: کشاورزی در ایران نیاز به هوشمندی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی محصولاتی که در ایران تولید می‌شود مانند زعفران و پسته در دنیا منحصر به فرد هستند، هیچ کس نمی‌تواند منکر اهمیت بخش کشاورزی در توسعه کمی و کیفی منابع انسانی باشد.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی منابع انسانی کارآمدی نداشته باشیم نمی‌توان در تمامی بخش‌های اقتصادی خروجی مناسبی را حاصل کنیم، این موجب شده که کار در بخش کشاورزی بسیار ارزشمند و مهم باشد.

وی با انتقاد از اینکه از عوامل تولید در کشور بهره‌وری مناسبی نداریم، خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری ما در کشور بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است این نشان می‌دهد راندمان آبیاری از کشوری مانند مصر هم کمتر است.

آوان اظهار کرد: علیرغم اینکه پتانسیل آبیاری تحت فشار در کشور حدود ۶.۵ میلیون هکتار است اما تاکنون فقط حدود ۲.۵ میلیون هکتار اجرا شده و تا آنچه باید محقق شود فاصله بسیاری داریم.

افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی ضروری است

وی با بیان اینکه اگر افزایش راندمان آبیاری را از ۳۵ درصد به بالا داشته باشیم می‌توانیم به افزایش سطح زیرکشت فکر کنیم، گفت: افزایش تولید از دو مسیر شامل افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدکننده و افزایش سطح زیرکشت حاصل می‌شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: در کشور با محدودیت منابع آب، خاک و سرمایه مواجه هستیم، باید به افزایش تولید در واحد توجه بسیاری داشته باشیم البته این با حرف صورت نمی‌گیرد.

وی افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی را ضروری دانست و عنوان کرد: باید به شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شود.

آوان در ادامه با اعلام اینکه نباید به خرده مالکی به عنوان یک چالش نگاه کرد، گفت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان بخش کشاورزی در دنیا خرده مالکی دیگر چالش نیست و یک واقعیت است به همین دلیل باید آن را مدیریت نمود.

وی افزود: صنعت و دانشگاه‌ها باید برای خرده مالکی نسخه بپیچند، همچنین با انجام کار فرهنگی تجمیع اراضی کشاورزی را باید اجرایی کنیم.

تجمیع اراضی کشاورزی نیازمند پیوست فرهنگی است

آوان با بیان اینکه تجمیع اراضی کشاورزی علاوه بر اینکه یک کار فنی است به یک پیوست فرهنگی هم نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برای اینکه به کشاورزان خدماتی ارائه دهیم حداقل سطحی را مشخص کرده‌ایم که باید داشته باشند و این موجب شده تعداد بسیاری از خرده مالکین نتوانند آبیاری تحت فشار را اجرا کنند.

وی با تأکید بر اینکه برای افزایش بهره‌وری در واحدهای خرد باید فکری جدی شود، به جمعیت ۶.۵ میلیون نفری خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: زندگی ۷۵ درصد جمعیت خراسان رضوی در شهرها و ۲۵ درصد دیگر در روستا نشان می‌دهد که جمعیت روستایی رو به کاهش است.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم جمعیت روستاها کاهش پیدا نکند و حتی شاهد مهاجرت معکوس باشیم راهی جز اینکه درامد خانوارهای روستایی افزایش یابد نداریم، باید اقتصاد کشاورزان ارتقاء یابد که آن هم به تولید و کشاورزی بستگی دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در کاشمر مراکز علمی قابل توجه‌ای داریم و ۱۰ درصد مساحت استان و ۲.۵ درصد جمعیت خراسان رضوی را به خود اختصاص داده باید بیش از این به بخش کشاورزی توجه شود.

کاشمر کلکسیونی از فعالیت‌های کشاورزی است

آوان با اعلام اینکه کاشمر دارای کلکسیونی از فعالیت‌های کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف است، افزود: باید برای علمی کردن بخش کشاورزی شهرستان کاشمر تلاش بیشتری شود.

وی انجام کار علمی کردن در حوزه تغییر الگوی کشت، توجه به ترویج گیاهان دارویی، توجه به زنجیره‌های تولید و توسعه روش‌های نوین آبیاری، توجه جدی به افزایش عملکرد در واحد سطح و بهره‌گیری از ظرفیت مراکز دانشگاهی را در این شهرستان ضروری دانست.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی میانگین عملکرد گندم آبی در واحد سطح را ۴.۵ تن و رکورد این محصول را در کشور ۱۷ تن اعلام کرد و گفت: دلیل این فاصله فقط به مدیریت مرتبط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha