• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032214429
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر:

خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی است

خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است.

کاظم قربان پور دوشنبه ۲۲ خردادماه در همایش تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی، با بیان اینکه شهرستان کاشمر به لحاظ منابع آبی دارای ۱۳۴ حلقه چاه عمیق، ۶۴ رشته قنات، یک سد، ۸ رودخانه و ۱۳ دهنه چشمه فصلی است، اظهار کرد: این شهرستان دارای ۹۳۸۱ هکتار سطح زیر کشت باغات و ۲۰۲۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی است که ۳۳۰۰ هکتار از باغات زیر کشت انگور قرار دارد.

وی با بیان اینکه کاشمر از نظر سطح زیر کشت انگور در خراسان رضوی دارای مقام سوم است، بیان کرد: حدود ۶۰۰ هکتار از محصولات زراعی زیر کشت طالبی قرار دارد که از این نظر رتبه اول این محصول در سطح استان مربوط به این شهرستان است.

قربان پور از وجود ۳۳ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۸۰۰ هزار قطعه در دوره و همچنین زنجیره پیشرو صالح با ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در دوره خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات و خشکسالی‌های سال‌های اخیر اکنون ۷۲ هزار رأس دام سبک و ۷۰۰۰ رأس دام سنگین در شهرستان داریم.

وی عنوان کرد: در شهرستان کاشمر ۴۹ واحد صنایع تبدیلی فعالیت دارند که ۱۹ واحد مربوط به صنایع بسته‌بندی و شستشوی کشمش هستند، همچنین ۲۷۰ دستگاه تراکتور، سه دستگاه کمباین و ۱۷۰ دستگاه چیزل پیلر در بخش مکانیزاسیون شهرستان فعالیت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر وضعیت شرایط جوی و اقلیمی شهرستان را مناسب ندانست و گفت: با توجه به اینکه در سال زراعی جاری شهرستان کاشمر ۱۰۶.۲ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم می‌طلبد توجه ویژه‌ای در مدیریت مصرف آب داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها می‌طلبد بر الگوی کشت منطقه، گیاهان کم آب طلب و توسعه کشت گلخانه‌ای توجه بیشتری شود.

قربان پور بیان کرد: اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌های شهرستان فقط ۶ هکتار است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییر اقلیم اصلاً قابل قبول نیست، می‌طلبد برای افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ای بیش از این تلاش شود.

وی همچنین بر افزایش آبیاری‌های نوین کم فشار، تحت فشار و زیرسطحی تأکید کرد و گفت: اکنون به جد پیگیر سنددار کردن اراضی کشاورزی هستیم و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه خاموشی چاه‌های کشاورزی را در زمان برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی کشاورزی دانست و افزود: امیدواریم امسال ساعت خاموشی چاه موتورها کاهش یابد.

برخی فقط موانع قانون را اجرا می‌کنند

امام جمعه کاشمر در ادامه همایش با بیان اینکه گاهی مسئولان با قوانین سخت‌گیرانه اجازه نمی‌دهند کشاورزان کار خود را انجام دهند، گفت: برخی فقط موانع قانون را اجرا می‌کنند.

حجت‌الاسلام جواد طاهری کمبود آب را یکی از چالش‌های جدی بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: حتی اگر بخواهیم آب از خلیج‌فارس هم به این منطقه بیاوریم هزینه‌های بسیاری را باید متقبل شویم.

                                                                  

خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از مهمترین معضلات بخش کشاورزی است

وی عنوان کرد: تا زمانی که آبیاری به روش غرقابی باشد مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود، رفع کمبود آب در گرو تغییر روش آبیاری و رفتن به سمت آبیاری‌های نوین است.

امام جمعه کاشمر همچنین بر توسعه کشت گیاهان کم آب طلب تأکید کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی و گرمای هوا باید به سمت ایجاد گلخانه رفت، از سویی باید در گلخانه‌ها محصولاتی کشت شوند که پاسخگوی هزینه‌ها باشد.

وی همچنین زنجیره‌های تولید را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: هرچند مراکز فنی و حرفه‌ای باید مهارت‌هایی که کشاورزان نیاز دارند را آموزش دهند اما متأسفانه برخی مواقع آموزش‌هایی داده می‌شود که اصلاً نیاز منطقه نیست.

طاهری در ادامه با بیان اینکه خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از اشتباهات بزرگی است که از سویی قانونی، کارشناسی شده و خطرناک هم است، گفت: مسئولان وقتی می‌خواهند برق چاه موتورها را قطع کنند باید حقوق خودشان را هم قطع کنند تا بفهمند کشاورز چه خسارت‌هایی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: کشاورز ۱۱ ماه تلاش می‌کند اما در همان ماه آخر که می‌خواهد محصول را برداشت کند برق چاه موتور را قطع می‌کنند، نباید برای جبران کمبود برق زندگی عده‌ای را مختل کرد.

امام جمعه کاشمر بیان کرد: شاید اگر برق برخی کارخانه‌ها قطع شود یک ماه سود نداشته باشد ولی درامد یک سال کشاورز را با این کار نابود می‌کنیم.

وی گفت: متأسفانه برخی طرح‌ها را به راحتی در تهران مصوب می‌کنند و در استان‌ها می‌خواهند اجرا کنند و از سویی می‌گویند هر کس بیشتر برق را قطع کند امتیاز بیشتری می‌گیرد.

در پایان از ۳۰ نمونه بخش کشاورزی و تولید نیز تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha