• جمعه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1402031911783
  • خبرنگار : 71584

تلاش برای استفاده از مداخلات روانی اجتماعی به جای مداخلات قضایی

تلاش برای استفاده از مداخلات روانی اجتماعی به جای مداخلات قضایی

مدیر اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران توجه به مسائل مددکاران را ضروری دانست و گفت: ‌در حال حاضر اورژانس اجتماعی تلاش دارد مداخلات روانی اجتماعی را جایگزین مداخلات قضایی کند و به آسیب‌های اجتماعی اعم از کودک‌آزاری، همسرآزاری و... حمایت اجتماعی ارائه دهد. مداخلات روانی اجتماعی در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی توسط کارشناسان روان‌شناسی انجام می‌شود و مشاوران و کارشناسان در خط ۱۲۳ پاسخگوی تماس شهروندان هستند.

به گزارش ایسنا، مهدیه اخگری در مورد نقش و اهمیت مددکاران در جامعه با بیان اینکه مددکاران در مهار و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مؤثری دارند، افزود: مددکاری اجتماعی حرفه کاملاً تخصصی مبتنی بر دانش، اصول و ارزش‌هایی است که فرد به‌واسطه توانمندی‌های شخصی می‌تواند در جهت رفع مشکلات افراد و گروه‌ها تأثیرگذار باشد.

اخگری افزود: مددکاران در سازمان‌هایی که به‌نوعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی مسئولیت دارند مانند بهزیستی، بهداشت و درمان و زندان‌ها، کانون‌های اصلاح و تربیت و...  به فعالیت می‌پردازند و در اصلاح جامعه نقش حساسی دارند.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر وظایف مددکاران اجتماعی بیشتر شناخته شده و سیستم قضایی به این موضوع اشراف دارد و حمایت‌هایی از مددکاران انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی و نهادینه‌کردن نقش مهم مددکاران در جامعه و آشنایی سازمان‌ها با مددکاران تصریح کرد: بزرگ‌ترین مهارت مددکار اجتماعی شناخت منابع برون‌سازمانی جهت ارجاع است. در این راستا شبکه ارتباطی ما ضعیف بوده و نیاز است که شبکه ارتباطی در این مورد شناسایی و ارتباط تنگاتنگ شود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت تقویت رویکرد رشد و تربیت مددکاران در دانشگاه‌ها، گفت: در سال‌های اخیر مددکاری اجتماعی به‌صورت تخصصی و رسمی در دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری تدریس می‌شود.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: انجمن علمی مددکاران نیز برای ارتقای دانش و مهارت مددکاران دوره‌های متنوعی را برگزار می‌کند.

اخگری در ادامه با اشاره به تشکیل اورژانس اجتماعی افزود: ‌در حال حاضر اورژانس اجتماعی تلاش دارد مداخلات روانی اجتماعی جایگزین مداخلات قضایی کند و به آسیب‌های اجتماعی اعم کودک‌آزاری، همسرآزاری، دختران فرار و... حمایت اجتماعی ارائه دهد. مداخلات روانی اجتماعی در اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی توسط کارشناسان روان‌شناسی انجام می‌شود و مشاوران و کارشناسان در خط ۱۲۳ پاسخگوی تماس شهروندان هستند.

وی تصریح کرد: تمرکز در اورژانس اجتماعی به ارائه خدمات حمایتی، اجتماعی، روان‌شناختی برای زنان و دختران در معرض آسیب است.

مدیر اورژانس اجتماعی و کارشناس مسئول سازمان بهزیستی استان تهران که در برنامه‌ای تلویزیونی سخن می‌گفت، توجه به مسائل مددکاران را ضروری دانست و بیان کرد: اگر مددکار اجتماعی دغدغه معاش نداشته باشد می‌تواند خدمت مؤثرتری به جامعه ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha