• پنجشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402031811404
  • خبرنگار : 30188

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع مختلف

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع مختلف
کاربرد روغن هیدرولیک در سیستم های هیدرولیک و روش های خنک کاری

روغن هیدرولیک سیالی است که در صنایع مختلف به عنوان سیستم انتقال قدرت و روانکار قسمت‌های متحرک تجهیزات استفاده می‌شود. این سیال نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های هیدرولیک ایفا می‌کند. ساختار شیمیایی، دما، ویسکوزیته و به طور کلی ویژگی‌های سیال مورد استفاده باید با سیستم سازگار بوده و روغن هیدرولیک به درستی انتخاب شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ویراتجهیز، انتخاب نامناسب باعث خوردگی و کاهش طول عمر تجهیزات، اتلاف انرژی، کاهش راندمان و ... خواهد شد. روغن هیدرولیک به طورت گسترده در صنایع و تجهیزات مختلف استفاده می شود که در ادامه به کاربرد این روغن پرداخته می‌شود.

سیستم‌های هیدرولیک:

رایج‌ترین کاربرد روغن هیدرولیک در سیستم‌های هیدرولیک است. سیستم هیدرولیک برای انتقال قدرت در ماشین‌های صنعتی، تجهیزات ساخت و ساز، ماشین‌های کشاورزی و سیستم ترمز خودروها استفاده می‌شود. این روغن‌ها علاوه بر انتقال قدرت باعث روانکاری و کاهش دما و اصطکاک در سیلندرها، پمپ‌ها و شیرها و سایر تجهیزات متحرک می‌شوند.

مبدل‌های حرارتی:

سیستم‌های هیدرولیک ممکن است از مبدل‌های حرارتی برای تنظیم دمای روغن هیدرولیک استفاده کنند. مبدل‌های حرارتی به دفع گرمای اضافی تولید شده در طول عملیات سیستم کمک می‌کنند و روغن را در محدوده دمایی بهینه برای عملکرد درست سیستم نگه می‌دارند. مبدل حرارتی آب و روغن پوسته و لوله،  مبدل حرارتی خنک کننده روغن  و ... از جمله تجهیزاتی هستند که برای خنک کاری سیستم‌های هیدرولیک به کار می‌روند.

فرمان‌های هیدرولیک:

یکی از کاربردهای روغن هیدرولیک استفاده در فرمان خوردروها برای سهولت در فرمان پذیری و نیاز به اعمال نیروی کمتر توسط راننده می‌باشد. وقتی که راننده فرمان را در خودرو می‌چرخاند، پمپ هیدرولیک مایع هیدرولیک را به سمت مجموعه سیلندرهای هیدرولیکی می‌فرستد. این مایع، فشار و نیرو را در سیلندرها ایجاد می‌کند که باعث تسهیل استفاده از سیستم خواهد شد.

هواپیماها:

روغن هیدرولیک یکی از اجزای مهم و ضروری در استفاده از هواپیماها می‌باشد. این روغن در بخش‌های مختلف هواپیما مانند گیربکس فرود، ترمز و سیستم کنترل پرواز استفاده می‌شود. عملکرد دقیق و قابل اطمینان این روغن‌های موجب استفاده گسترده در این صنعت شده است. توجه به این نکته ضروری است که سیستم‌های هیدرولیک هواپیما باید دارای روغن هیدرولیک با ویژگی‌های خاص مانند پایداری در دمای بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون، ویژگی‌های ضد سایش و سازگاری با مواد آب‌بندی باشند.

ماشین‌های صنعتی:

روغن هیدرولیک به طور گسترده در ماشین‌های صنعتی مانند دستگاه‌های پرس، بالابرها، نوار نقاله و ... استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک نیروی لازم برای بالا بردن، پرس و حرکت دادن اجرام سنگین را در این تجهیزات فراهم می‌کند.

زیر دریایی‌ها:

در قایق‌ها و کشتی‌ها در مکانیزم فرمان، وینچ و سیستم لنگر و بسیاری دیگر از تجهیزات از روغن هیدرولیک استفاده می‌شود. افزایش قدرت در برابر نیروی دریا و عملکرد قابل اطمینان موجب توسعه استفاده از این سیال در تجهیزات دریایی شده است.

تجهیزات ساختمانی:

روغن هیدرولیک به طور گسترده در ماشین آلات ساختمانی مانند بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و جرثقیل استفاده می شود. روغن هیدرولیک قدرت و کنترل مورد نیاز برای بلند کردن اجسام سنگین، حفاری و جابجایی مواد در کارگاه های ساختمانی را فراهم می کند.

تجهیزات ساخت:

 بسیاری از تجهیزات تولیدی، مانند ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی، دستگاه پرس‌ها و ماشین‌های شکل‌دهی فلزات، از روغن هیدرولیک برای تولید نیرو و حرکت مورد نیاز برای فرآیندهای تولید استفاده می‌کنند.

کاربرد روغن هیدرولیک در تجهیزات مختلف:

روغن هیدرولیک در اجزای مختلف سیستم‌های هیدرولیک در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در اینجا برخی از اجزای متداول که در آن روغن هیدرولیک استفاده می‌شود آورده شده است:

 سیلندرهای هیدرولیک: سیلندرهای هیدرولیک در طیف گسترده‌ای از کاربردها مانند ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات ساختمانی و سیستم‌های خودرو استفاده می‌شوند. از روغن هیدرولیک برای تامین فشار و روانکاری این سیلندرها استفاده می‌شود.

 پمپ‌های هیدرولیک: پمپ‌های هیدرولیک جهت تولید فشار هیدرولیک در یک سیستم تعبیه می‌شوند. این پمپ‌ها اغلب به روغن هیدرولیک برای روانکاری و خنک شدن نیاز دارند. انواع مختلف پمپ‌ها مانند پمپ‌های دنده‌ای، پمپ‌های پره‌ای و پمپ‌های پیستونی ممکن است روغن هیدرولیک متفاوتی داشته باشند.

خنک کاری روغن هیدرولیک با مبدل حرارتی آب و روغن
خنک کاری روغن هیدرولیک با مبدل حرارتی آب و روغن

شرایط عملکردی روغن هیدرولیک:

روغن هیدرولیک استفاده شده در تمامی موارد مذکور باید در دمای مناسب نگه داشته شود. به دلیل اصطکاک و عملکرد ماشین‌آلات دمای روغن در فرایند بالا رفته و افزایش دما باعث کاهش ویسکوزیته و به دنبال آن تغییر خاصیت روغن و کاهش راندمان سیستم خواهد شد. به همین منظور روغن هیدرولیک باید در طول فرایند خنک شود. برای خنک کردن روغن از مبدل‌های حرارتی مانند مبدل پوسته لوله، مبدل حرارتی آب روغن و خنک کن روغن هیدرولیک استفاده می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در شرکت ویرا تجهیز صنعت که تولیدکننده انواع مبدل حرارتی پوسته و لوله مخصوص خنک کاری روغن‌های هیدرولیک می‌باشد، در تماس باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha