حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد عیسینژاد، امروز ۱۶ خرداد ماه، در نشستی مجازی با موضوع «اندیشه عرفانی امام خمینی(ره) و نسبت آن با انقلاب اسلامی» که به همت اداره کل پژوهش و پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد، اظهار کرد: تحولاتی که امام خمینی(ره) در دنیا و ایران رقم زدند، ارتباط عمیقی با اندیشه عرفانی ایشان دارد و همین ویژگی بود که باعث شد ایشان در بین سایر مراجع بزرگ بیشتر برجسته شوند.
وی بیان کرد: البته امام راحل علاوه بر عناصر و اندیشه فقهی از ویژگیهای دیگری هم برخوردار بودند که به لحاظ فکری و نظری چنین جسارت و توان مدیریتی را پیدا کردند تا چنین تحولاتی را نیز رقم بزنند.
این محقق حوزه علمیه ابراز کرد: در ابتدا باید نشان دهیم که اندیشه عرفانی امام(ره) چیست و دارای چه ویژگیهایی است و سپس بررسی کنیم که این اندیشه عرفانی امام(ره) چگونه توانسته چنین ارتباطی را با سیاست و اجتماع برقرار کند و تحولات عظیمی را در دنیا رقم بزند.
عیسینژاد اظهار کرد: پس از طی این سالها همچنان ابعاد ناشناختهای از تحولاتی که امام راحل در جهان اسلام و ایران رقم زدند، برای ما وجود دارد برای رسیدن به این ابعاد ناشناخته نیاز به تأملات بیشتری در این باره داریم.
وی بیان کرد: ما برای اینکه به اندیشه چنین شخصیتی برسیم و تصویر روشنی از اندیشه شخص متفکری همچون امام خمینی(ره) ارائه دهیم باید در چند بعد به بررسی این موارد بپردازیم؛ اول اینکه این متفکر و اندیشمند در چه سنت فکری رشد و اندیشهورزی کرده است، چه تالیفاتی انجام داده و در نهایت اینکه آن اندیشه خاصی که در عرفان باعث شده که این تحولات بر اساس آن رقم بخورد چه اندیشهای است.
این پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: در بعد اول درباره چنین شخصیتی باید گفت که امام خمینی(ره) در سنت عرفان شیعه رشد، تامل، تدریس و تحقیق و در سنت عرفانی شیعه نیز تنفس اندیشهای و رشد پیدا کرده است.
عیسینژاد بیان کرد: درباره بعد دوم ایشان هم باید گفت که تألیفات امام راحل نشان میدهد که ایشان همان سنت گذشته را ادامه دادند. ما در سنتهای گذشته ۳ نوع خروجی در عرفان داشتیم از جمله اینکه بزرگان ما عرفان را در قالب یک علم تدوین کردند، در قالب ادبیات شعر مطرح و رابطه عرفان را به عنوان یک دانش دینی با کتاب و سنت بررسی کردند که امام خمینی(ره) در این ۳ لایه، تألیفاتی دارند.
وی ابراز کرد: رابطه عرفان با اندیشه دینی، کتاب و سنت فکری تألیفات متعددی از جمله آداب صلاة، شرح دعای سحر و... دارند که در این آثار نشان میدهد تا چه اندازه عرفان و اندیشه عرفانی در کتاب و سنت مورد توجه قرار گرفته و ریشه در سنت نبوی و علوی دارد.
این پژوهشگر حوزه علمیه اظهار کرد: در نهایت در بعد سوم به چارچوب اندیشهای که امام راحل در عرفان مطرح کردهاند، میرسیم که این اندیشه را به عنوان اصول موضوعی پذیرفته است. اینکه امام چه نوآوری را در عرفان مطرح کرده جای خود دارد و باید در جای خود به آن بپردازیم، اما پرسش این است که امام از عرفان چه اندیشهای را کمک گرفته و به صورت استدلال منطقی به عنوان مبنای تأمل خود در عالم سیاست اجتماع قرار داده است؟ که پاسخ این سوال اندیشه نظریه ولایت است.
انتهای پیام
نظرات