به گزارش ایسنا، جلال بهرامی صبح امروز با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از اهداف و برنامههای آتی معاونت حمل و نقل گفت: یکی از اولویتهای اصلی ما اتوبوسرانی بود و دقت داشته باشید که تولید اتوبوس داخلی حدود هشت سال خوابیده بود و فعال کردن خطوط تولید اتوبوسرانی چند ماه به طول انجامید و من چهار ماه مداوم با مدیران این شرکتها جلسه گذاشته و آنها را مجاب کردیم تا نسبت به تولید اتوبوس داخلی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت اتوبوس در همین موقع سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود اما حالا با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت به هفت میلیارد تومان رسیده است، گفت: یک سال برای واردات اتوبوس تلاش کردیم اما کسب مجوزها به درازا کشید و محیط زیست با این موضوع با وسواس رفتار کرد و عملا اتوبوسی که برای واردات تعریف کردند، سخت بود.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه قول وزارت کشور برای خرید اتوبوس محقق نشد و این در حالیست که شهرداری قدرالسهم خود را در خصوص ۷۰۰ اتوبوس پرداخت کرده بود که تنها ۱۷۵ اتوبوس تحویل گرفتیم، گفت: تولید کنندگان ظرفیت زیادی برای تولید نداشتند و حتی برخی شرکتها خط تولیدی نداشتند که ما سعی کردیم این خط تولیدها را فعال کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه توسعه شهر تهران باید تا سال ۱۴۰۴، ۱۰ هزار اتوبوس خریداری کنیم، افزود: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در سال ۱۴۰۲ و نیمه اول ۱۴۰۳ باید ۴۰۰۰ اتوبوس وارد کنیم و تلاشمان برای خرید اتوبوس با مدلهای برقی و میدل باس ادامه دارد؛ اما دقت داشته باشید که تامین ۱۰ هزار اتوبوس حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان میخواهد که اگر پول هم داشته باشیم ظرفیت تولید کم است.
بهرامی با بیان اینکه یک قرارداد تولید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد کردیم که تولید ۱۰۰۰ دستگاه فعال شد، اظهار کرد: شرکت عقاب افشان متعهد شده که تا پایان سال ۵۰۰ اتوبوس تحویل میدهد و امیدواریم ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تا قبل از مهر ماه تحویل داده شود و همچنین با شرکت اسنا قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه را منعقد کردیم اما تنها تولید ۵۰۰ دستگاه را فعال کردیم و تا آخر سال تحویل داده میشود و همچنین در حوزه اتوبوس سه کابین نیز برای تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین قرارداد بستیم که طبق بودجهمان تنها ۵۰ دستگاه را فعال کردیم که امیدواریم تا پایان سال وارد ناوگان شود.
به گزارش ایسنا، بهرامی در ادامه با اشاره به اقدامات ۲۰ ماهه اخیر معاونت جمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه در دو ماه اول امسال بازسازی اتوبوس ها را دستور کار قرار دادیم، یادآور شد: در بخش مترو نیز در خط ۶ بهره برداری از ایستگاه ها و اورهال ۴۹ واگن را در نظر داشتیم؛ بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر مسیر ایستگاه شهید دادمان و هفده شهریور را در مدت اخیر اجرا کردیم و ۹.۵ کیلومتر میانی خط ۶ نیز به اجرا درآمد
به گفته وی، همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۴۸۰ دستگاه تاکسی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ تعداد یکهزار و ۵۸۵ دستگاه نوسازی شد و پرداخت حق السهم ۶۳۰ دستگاه ون را انجام دادیم اما ۱۹۸ دستگاه ون تحویل داده شد که برابر با پولی است که پرداخت کرده ایم. نوسازی ۵۲۳ تاکسی هم به صورت نقدی بوده و برای ۴۶۵ دستگاه نیز پول واریز کردیم اما در مجموع در طول ۲۰ ماه ۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کلنگ زنی و طراحی اجرای ۱۰ هزار واحد پارکینگ، تصریح کرد: تلاش شد عقب ماندگی ها در این زمینه ها جبران شود و خوشبختانه کار مجدداً در این بخش آغاز شده است؛ ساماندهی پارک حاشیه ای نیز صورت گرفته و تا پایان تابستان ۲۰۰ هزار پارک حاشیه ای ساماندهی می شود.
وی از کاهش ۶ درصدی تصادفات در سطح شهر خبر داد و افزود: یکی از معضلات ما پایانه شرق بود که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به غیر فعال بودن در سالهای اخیر ۲۰ درصد پیشرفت منفی داشت که برای حل مشکل از محل قراردادهای مترو وارد شدیم تا طرح اجرایی شود و تا شهریورماه بتوانیم طرح را به نتیجه برسانیم.
بهرامی با بیان اینکه در نظر داریم که ۲۸ پارکینگ را در نهضت پارکینگ سازی دنبال کردیم که برای ۱۲ پارکینگ توافق نهایی انجام شده، پنج پارکینگ اجرایی شده و ۱۱ پارکینگ نیز در حال ساخت است، گفت: بودجه ابلاغی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که تحت عناوین مختلف آمده است؛ یکی از بیشترین اعداد ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی است چراکه عقب ماندگی های جدی در این زمینه داریم.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه در نظر داریم که امسال تأمین ۱۲ هزار دستگاه موتور سیکلت، ۲۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، چهار هزار دستگاه ون، افزایش ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی با توافق با وزارت کشور و اورهال ۲۴۱ دستگاه واگن مترو نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: در مورد ورود اتوبوسهای برقی با دستور رئیس جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شده و از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال با وجود اینکه۲۰۰ دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین ۵۰۰ دستگاه وجود دارد.
به گفته وی، در نظر داریم تا ۲ هزار دستگاه اتوبوسی که در حال حاضر داریم، تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی و وارد خط کنیم و تا پایان سال ۹۶۰ دستگاه اتوبوس دوکابین بازسازی کامل خواهند شد تا ناوگان سرپایی را در خطوط بی آرتی داشته باشیم.
بهرامی با بیان اینکه ۳۶ هزار میلیارد تومان قرارداد و یا تفاهم نامه اولیه برای ورود اتوبوس به ناوگتن حمل و نقل عمومی منعقد و مدل مالی آن تعریف شده است، گفت: تا ۴۵ روز آینده همه تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل خواهد شد و باید اعلام کنیم که بدون در نظر گرفتن توان وزارت کشور هزار و ۱۷۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان خواهیم کرد و طبق پولی که پرداخت کردیم اگر وزارت کشور به تعهد خود عمل کند هزار و ۶۷۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال در ناوگان خواهیم داشت و در مجموع چهار هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال خواهند شد.
انتهای پیام
نظرات