حمید نجف درباره راهکارهای توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم آن در اقتصاد به ایسنا، گفت: بخشی از بستر اصلی اقتصاد دیجیتال در شبکههای اجتماعی و بخشی دیگر در فضای مجازی است. در کشوری مثل روسیه فردی مخترع برنامه تلگرام میشود، در چین شبکه اجتماعی تیک تاک راه اندازی میشود و در دنیا مخاطب پیدا می کند و در آمریکا با آن وسعت نهایت ۴ تا ۵ برنامه و شبکه اجتماعی از قبیل فیس بوک و توئیتر وجود دارد و یک شرکت متولی است ولی در کشور ما برنامههای متعددی در داخل استفاده میشود که سروش، ایتا و بله از جمله آنها هستند.
وی ادامه داد: در گام نخست برای ورود به این اپلیکیشنها باید در داخل کشور بین بخش خصوصی و شرکتهای دولتی روی یک یا دو پلتفرم به اتفاق نظر رسید که همه کشور به سمت آن پلتفرم بروند تا هم از نظر جامعه آماری و اعضای داخلی و هم آمار فروش کسب و کارهای مجازی و داد و ستد به نرخ مشخصی برسیم و یک بازار قابل قبولی ایجاد شود، سپس در این فضا به بحث اقتصاد دیجیتال وارد شویم.
این کارشناس حوزه کار افزود: در تمام دنیا اکثر کشورهای بزرگ شاید دو یا سه شرکت هواپیمایی داخلی داشته باشند که روی آن سرمایهگذاری کنند ولی در کشور ما شرکتهای متعدد هواپیمایی هست و برخی شرکتها با دو هواپیما کار پشتیبانی و لجستیک را برعهده دارند. در بخش شبکههای اجتماعی و فضای اقتصاد مجازی هم همین طور است؛ یک بازار قابل قبولی را هم از نظر فروش و هم تعداد کاربران به وجود آوردهاند و به طور منظم خدمات رسانی میکنند.
نجف تصریح کرد: به طور حتم در بازاری که ۳۰ میلیون مخاطب دارد، بیشتر از بازاری که یک میلیون نفر مخاطب دارد، میتوان کار کرد و فعالیت اقتصادی یا اطلاع رسانی داشت بنابر این برای تبادل اطلاعات و انجام فعالیت اقتصادی و داد و ستد مجازی لازم است که روی یک یا دو برنامه متمرکز شویم و حجم آماری آن برنامه را بالا ببریم تا بازار آن تقویت شود.
وی در پایان ترسیم یک نقشه راه در خصوص اقتصاد دیجیتال را خواستار شد و گفت: در بحث استفاده از پلتفرمهای داخلی و اقتصاد دیجیتال نیازمند طراحی یک نقشه راه هستیم تا مخاطبان و بازاریان در درون این جریان قرار بگیرند و فرصتهای شغلی جدیدی به وجود آید.
انتهای پیام
نظرات